Täcke efter simning

Amha

Trådstartare
Min hund går på simning en gång i veckan och jag tänkte efter dagens lektion på att hon borde ha ett täcke på sig när vi åker hem. Vi åker buss med tillhörande promenad före och efter själva resan.

Vilka egenskaper ska jag leta efter? Leda bort fukt såklart. Kanske stå emot regn ifall man har otur med vädret. Mer då? Värmande effekt?

Det rör sig om en schäfer så päls har hon ju och täcket kommer inte att användas mer än vid liknande träning. Om möjligt tänkte jag försöka köpa på tradera så specifika märken är kanske inte det mest intressanta utan vilka funktioner jag bör söka.

Själv planerar jag att sy ett frottétäcke till min vattenglada hund. Hon har visserligen päls som vattnet går rakt genom, så hon behöver till stor del något som verkligen får henne att torka. I dagsläget kör jag med ett lite tjockare fleecetäcke på henne efter att hon blött ner sig, det fungerar helt ok det med.

Själv planerar jag att sy ett frottétäcke till min vattenglada hund. Hon har visserligen päls som vattnet går rakt genom, så hon behöver till stor del något som verkligen får henne att torka. I dagsläget kör jag med ett lite tjockare fleecetäcke på henne efter att hon blött ner sig, det fungerar helt ok det med.
Frotté? Stannar inte fukten kvar i det materialet ganska länge?

Frotté? Stannar inte fukten kvar i det materialet ganska länge?
Mycket möjligt. Min tanke är att ha något som hjälper henne att torka, sedan slänga på ett fleecetäcke eller liknande istället. Något material som torkar och värmer utan att materialet fortsätter vara blött ett tag, det är för mig något okänt mirakeltyg.

Ull eller tjock fleece, precis som @lady_vip skriver.

Ulltäcken brukar vara dyra, men ett helt okej kan du köpa på till exempel Hööks för en rimlig peng.

(Jag hade köpt ett separat tunt regntäcke eller regnoverall, det är väldigt smidigt om du inte vill ha med hela skogen in i huset :angel:)

Finns ett superabsorberande täcke som heter WetDog, dock är prislappen inte så rolig. Har dock inte testat det då jag har dvärgpinscher så de har BoT fleecetäcke efter simning då de torkar på ett par minuter.

Såg i senaste Hundsport att det kommit ut ett nytt ulltäcke som såg riktigt bra ut......tills jag såg prislappen, för det var nog bland det dyraste jag sett på länge :nailbiting:

Men ett riktigt bra ulltäcke enligt vänner, är det från Helsitar :)

Ull kanske inte är så tokigt. Jag skulle tippa på att det tar 40-50 min dörr till dörr. Brukar få vänta kanske 10 min på bussen. På den tiden, mestadels spenderad på bussen, tänker jag inte hålla på att byta täcke även om det kanske vore det bästa. Fleece går bort av miljöskäl men att ha ett täcke för att leda bort fukten (ull då verkar det som) och ett tunt regntäcke skulle vara smidigt men finns det risk att regntäcke stänger in väta så man ändå står där med blött och otrevligt täcke på insidan? Det vore ju sådär om det regnar eller är blask ute när man ska hem och så går man med ett icke-tätt täcke. Både för matte som kanske får vovve väldigt nära sig och för djuret :p

Har du möjlighet att torka henne ordentligt efteråt och på så sätt få bort den värsta fukten, så räcker nog ett ulltäcke gott :) Det värmer ju även när det är blött.
Kanske kan du köpa ett begagnat, tjockt fleecetäcke annars?
Begagnat kanske känns bättre ur miljösynpunkt :)

Har du möjlighet att torka henne ordentligt efteråt och på så sätt få bort den värsta fukten, så räcker nog ett ulltäcke gott :) Det värmer ju även när det är blött.
Kanske kan du köpa ett begagnat, tjockt fleecetäcke annars?
Begagnat kanske känns bättre ur miljösynpunkt :)
Torka henne gör jag med handduk än så länge. Hon är skiträdd för fönen.

Fleece ger ifrån sig otäckheter vid tvätt så det är big no no här.

Det finns något som heter värmetäcke. Vad är det för något?

Jag mätte nyss och insåg att djuret är hela 70cm över ryggen :o möjligheten att hitta beggat sjönk rejält så jag ställer hoppet till fb-grupper nu. Annars får det bli nytt ändå.

Jag har BoT nättäcke på min efter att han har simmat, tycker att det funkar bra för att torka och ändå hålla värmen (visserligen cavalier med rätt tunn päls). Vid behov slänger jag på ytterligare ett täcke om han fryser. BoT är ju lite dyrare, men jag tycker passformen är fantastisk!

Haft schäfrar hela livet och de badar året runt ute. Aldrig sett ett behov av täcke om man bara torkar av det värsta och ben/ tassar. Över kroppen så kommer ju vattnet inte helt in till huden.
Skulle vara ett back on track nättäcke i så fall, för att få värme men inte stänga in fukten.

Haft schäfrar hela livet och de badar året runt ute. Aldrig sett ett behov av täcke om man bara torkar av det värsta och ben/ tassar. Över kroppen så kommer ju vattnet inte helt in till huden.
Skulle vara ett back on track nättäcke i så fall, för att få värme men inte stänga in fukten.
Hunden duschas noga efteråt för att få bort eventuellt klor från huden så det blir blött och det känns ju sådär att utsätta djuret för kyla (som jag antar kommer snart) efter det.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 668
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 688
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar