täckar ni hästar på lösdrift?

Sv: täckar ni hästar på lösdrift?

SLU har nyligen gjort en undersökning om hästar och deras behov av täcken. Den går säkert att hitta på deras hemsida. Summan av kardemumman var dock att bara hästarna får tillräckligt med mat så klarar de att stå ute utan täcke i extremt kallt väder, (såvida de inte är klippta!)
Enligt rapporten kan ett kilo extra grovfoder i form av hö eller hösilage sänker hästen kritiska punkt ( temperaturen då den börjar frysa, som utan extra foder ligger mellan 2 till 7 grader, till skillnad från människan som har runt 28 grader som kritisk punkt) med tio grader! Vilket i praktiken betyder att om en häst på lösdrift får två kilo extra hö om dagen kan den stå ute i runt tjugo minus utan problem! Förutsatt att den hålls i bra kondition, en häst i dålig kondition fryser ju lättare.

gäller det även riktigt svettiga hästar eller i hård vind och blåst?
Min häst fryser verkligen om han får stå ute i spöregn och hård vind en hel dag.
Det spelar ingen roll hur mycket hö det finns i hagen.
kyla är inget problem , min är lätt svettig om det inte är minus trots att han är spårklippt.

Tack för svaren, men det verkar som vi tycker ganska olika. Det verkar ju inte som att han fryser alls efter ridturen. Torkade med handuk idag och det funkade bra. Är det minusgrader så är nog täcke med fleece, instängd i vindskyddet/ligghallen, det bästa. Blir ju mörkt så tidigt nu så "dagridning" är lyx.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka