Täcka varmt fullblod?

Chili

Trådstartare
Ett litet delikat problem. Mitt fullblod är rätt varm av sig. Han klarar kyla jättebra, vind/nederbörd mindre bra men ändå ingen fryslort, det skulle jag inte säga. Om han blivit nerkyld blir han varm och glad igen på 20 min med ulltäcke.

Problemet är att han snabbt kan tappa mycket vikt, vilket känns väldigt typiskt fullblod. Han är inte så svårfödd som många andra är men man ser direkt om det varit mindre protein i gräset i någon hage t.ex. Så jag vill såklart inte att han ska behöva ta extra energi till att hålla sig varm, skulle han behöva det säger det swosh på vikten.

Men det är svårt att avgöra vad som är lagom då? Jag vet hur han brukar kännas under täckena och när jag anser honom vara för varm/kall. Kan man ta i lite extra för säkerhets skull? Kommer att klippa då han blir väldigt svettig redan nu vid lite ridning. Dock inte helklippning, lämnar päls över ryggen, så det blir nog en filtklippning.

I vintras var han klippt under halsen bara och gick med fleecefodrat regntäcke hela vintern. La på 200 g thermo + regntäcke när det var riktigt kallt, blåst och snöfall men då var han jättevarm under täcket på kvällen. Det känns ju dumt i båda fallen; att han inte fryser men tappar vikt, eller behåller vikten men är lite för varm. Hur resonerar ni? Hur varmt är för varmt?

Sv: Täcka varmt fullblod?

För varma hästar borde väl lägga energi just för att de är för varma med? försöka kyla sig, typ?
Går det inte ha mer grovfoder ute i hagen istället?

Nu menade inte jag någon extrem övertäckning så att hästen måste stå och svettas... men att kanske ligga lite i överkant bara? Jag äger i dagsläget inte ens något vintertäcke till honom. Men funderar på om man ska dra till med halstäcken också - de behöver ju inte vara de tjockaste, men det ger ju mer skydd mot vädret. Tycker själv 300 g känns jättevarmt och har bara använt det fåtal gånger genom livet.

Han äter idag 8 kg hösilage + gräs i hagen (plus 7 kg nattetid i boxen + ev halm). I vinter kommer han ligga runt 10 kg hösilage i hagen, mer när det är smällkallt och dåligt väder. Stor hage så de kan gräva genom snön även vintertid och äta äckligt gräs om de vill :p eller mumsa på träd/buskar. Han får ju givetvis så mycket mat han ska ha men när man med ögat kan se att han tappat vikt på bara två dagar vill man vara förutseende istället.

Det är vår andra vinter ihop och man lär sig hela tiden vad han behöver.

Jag tycker för varmt är när det är varmt under täcket. Tänk på att det går åt energi åt att reglera temperatur också - dvs är hästen för varm så går det åt energi för den att försöka reglera, vilket den inte kan om den är täckad för varmt.

Jag tror det är bättre att försöka vräka på och hellre ha honom lite extra rund, så att du har marginal där, istället för att täcka överdrivet om han nu är så varm av sig.

jag har också en värmekamin till fullblod och han ligger lite i överkant hullmässigt då jag hellre har det så än riskerar att man missar och han tappar för mycket. Å andra sidan är min väldigt lättfödd och okomplicerad där, så jag har heller inte så mkt att oroa mig för, men så resonerar jag iallafall.
Har hästen pälsen kvar över rygg och länd så håller den värmen väldigt bra med normal täckning om den är så varm av sig som du beskriver.

Det har varit lite svårt att hitta vad han håller sig rund på. Tycker han går upp lätt i vila. Sen när man rider verkar det som om jag måste ösa på mycket mer i jämförelse med vila, trots att vi inte rider så hårt (orkar knappt 45 min normal hoppträning i dagsläget, fast nu vilar han ju för hovböld).

Jag har heller inget problem om han skulle ligga i överkant på hullet. Men han har inte gjort det hittills :p Det är min första häst som tappar så lätt så jag håller fortfarande på att lära mig rätt fodertyper och nivåer. Jag är inte van vid så stora mängder foder :p

Tror iaf jag får skaffa ett större spann på täckena, speciellt som jag vill klippa mer. Förra året hade han alltid samma men kan nog ordna så han kan stå naken/med tunnare täcke nattetid.

Jag har också ett varmt fullblod som dessutom hatar täcken. Problemet är att det finns ju tillfällen då tom min madam fryser, ett par plusgrader, blåsigt och regn tex.

Har inte riktigt kommit fram till hur jag ska lösa problemet i vinter. Har ett välsittande ofodrat regntäcke som jag använde en del förra året men hon blir klart irriterad av att ha täcke, oavsett modell osv. Sparkar bakut, blir stressad m.m.

Det går inte att fodra mer i hagen då shettisarnas ben troligen inte når ner till marken då :D

Tänk om man ändå kunde resonera med dom :grin:

Jag har en likadan, med tillägget att han blir emlig i ryggen om den blir kall. Dvs han fryser inte, men blir han för kall ömmar han lätt i ryggen.

Jag vet inte HUR många ggr jag av misstag övertäckat stackaren, och då tar jag ändå till i underkant som standard tycker jag.

Klippt så går han nästan enbart i endera fleecefodrat regntäcke m halvhals, eller i 200 grams rhino (med blankt foder). Upplever de som rätt likvärdiga värmemässigt även om de känns olika tjocka.

Det är först när vi börjar tala ner under minus 10 som han får ett 360 grams vintertäcke med halvhals.

Är det 'ruskväder' brukar jag slänga över ofodrat regntäcke med hals för att ta bort vind- och vätafaktorn.

Det knivigaste är den kalla morgonen med solsken, då är det bara att täcka för 'dagsvärmen', det får bli för kallt på morgonen, det är bättre för honom med det än lagom på morgonen och kokt häst vid lunch.

Jag väljer tveklöst hellre tappa lite vikt men vara lagom tempererad faktiskt. Jag brukar känna ofta under täckena, när han känns SVAL för min hand är det lagom. Känns det varmt och mysigt under täcket är det tyvärr för varmt. Försöker tänka på att jmf med hur det känns att lägga handen på honom en vanlig, solig höstdag när han är otäckad.

Min förra xx var likadan, hon var något mer tolerant mot att bli för varm, men gjorde samma bedömningar och val med henne, även om man slapp ha tokångest om vädret slog om och minus 10 och mulet blev minus 10 och soligt t ex.. Vet inte hur många ggr jag ringt mamma (som sköter zoo:et när jag jobbar) och frågat efter aktuellt temp och väder, och sen bett henne gå ut och byta täcke.

Det är SKÖNT att slippa ha en fryslort, men de är på sitt sätt lite enklare :devil:

Det har varit lite svårt att hitta vad han håller sig rund på. Tycker han går upp lätt i vila. Sen när man rider verkar det som om jag måste ösa på mycket mer i jämförelse med vila, trots att vi inte rider så hårt (orkar knappt 45 min normal hoppträning i dagsläget, fast nu vilar han ju för hovböld).

--

Tror iaf jag får skaffa ett större spann på täckena, speciellt som jag vill klippa mer. Förra året hade han alltid samma men kan nog ordna så han kan stå naken/med tunnare täcke nattetid.

Vänta med att köpa mer täcken. Ironiskt nog så min är INGEN skillnad om han är oklippt, halvklippt eller helklippt. Samma täckning ger samma resultat. Dessutom har varje täcke ett rätt stort 'spann'. Dvs det tunnare täcker (fyndig jag var nu då *s*) från kring noll ner till - 10 till -15 grader (beroende på sol och sånt), och det varmare (360 gram) tar resten. Kallaste vi haft är nästan minus 30, han gick omkring i sitt 360 grams helt nöjd, både inne och ute (har kallstall).

Nästan tråkigt lite täcken :angel:

ANg maten och träning - vad har du honom på för kvot? Vissa svårfödda fungerar bättre på en högre kvot (kring 7 - 7.5 iaf), medan andra är raka motsatsen, enda sättet att behålla hullet på dem är att öka MJ men behålla protein så kvoten sjunker. Dvs inte ta med kvoten upp.

Det går närmligen åt energi att ta hand om proteinöverskott.

Så lek lite med kvoten, den kan göra underverk åt båda hållen =)

Sen vet jag inte vad han äter och så, men om han inte redan äter det så olja ger MJ och bara MJ, och utan att ta volym. Så kan han tänka sig att äta olja kan du ju lägga på det ovanpå foderstaten han har för att få i mer MJ utan att han behöver äta mer? Har du en basnivå på olja så är det okej att inom rimliga gränser öka/minska den utefter väder och vind - t ex öka oljan när det är kallt för att mota viktraset i grind. Du måste dock ha koll på maxgiva olja per utfodringstillfälle och dag om du kommer upp i högre givor.

Hrm, min gick med fleecefodrat även ner till -10 och snöfall :p Då var han sval men inte kall under. Det var då jag testade med 200 g men återgick till fleecefodrade.

Han får inte maxgiva nu. Håller på att vänja in allting, har bara varit installade och ätit mycket hösilage ca 2 v. Så just nu är vikten inte ett problem även om han gärna får gå upp lite (ganska kralligt fullblod så det är inte lilla kroppsmassan). Just nu vilar han ju och kommer antagligen vara riktigt fin när det är dags att rida igen. Vore ju trevligt att behålla det!

Kvoten på hösilaget ligger på 5,2. Resten känns det som jag får pröva mig fram med. Vill att han ligger på mycket plus, annars verkar han inte orka jobba också. Men vill inte ge så mycket att han blir heltänd heller. Frågan är liksom var man hamnar, men man ser direkt proteinunderskott över korset på honom. Ger nu havre, kornkross och soja. Bytte till kornkross, soja och olja i vintras när han hade gått ner i vikt efter tips från hans fd fodervärd. Då gick han upp igen och såg trevlig ut, men reds inte så hårt. Så som jag tänkt mig i vinter ger en kvot på 6,5 men det är ju svårt att veta nu om det blir rätt.

Mm, är ju bara börja någonstans och prova. Och han ska ju ha sitt proteinbehov täckt, det som är knepigt med de svårfödda är ju just det att veta om de har ett högre behov än tabellbehovet av protein också så att säga. Energin är ju lätt, det ser man ju och nästan alla xx ligger helt utanför tabellerna.

Men, om du inte får den effekt du vill, så prova skit i kvoten och räkna protein utefter viktbehov, och se hur det slår. Slår det åt 'fel håll' prova höj upp proteinet så du får en kvot som är lite högre (då får du jmf med tabell överskott med). Och se helt enkelt. Tar ju sin tid att få ordning på de där som gör lite som de själv tycker.

Mina xx har varit tacksamma på så vis att när jag 'hittat rätt', både vad gäller MJ och protein, så är det ganska stort 'spelutrymme', jag behöver t ex inte ändra foderstaten något mellan vila och lätt träning för herrn nu. Det tycks räcka till för både och. Han går inte upp i vila (fast han vet nog inte hur man stavar till tjock), men går inte ner i lätt arbete - på samma MJ. Jag kan vräka på mer MJ dock utan att han går upp av det. Helt ologiskt men sett det på båda mina - en tredje kan ju vara helt annorlunda dock. Bara prova, prova lite mer och prova ännu mer, och sen komma ihåg siffrorna som gjorde tricket sas - när man väl hittar de. Tror jag höll på i fem år med min första svårfödda (arab) innan jag fick det rätt..

Vad har du honom på/vad har du tänkt ha honom på för MJ förresten?

Ja jag låser mig inte gärna vid kvoter eller liknande. Ser till så jag har koll på grundnivån sen får man testa sig fram. Han verkar t.ex. äta mer av årets hösilage än förra året, så det är ju positivt. Kanske kan ge honom hela 20 kg om han vill äta så mycket som 10 kg på natten.

När han rids på som vanligt tror jag att jag kommer lägga honom mellan 110-120 MJ och se hur det blir. Behov ska ju vara runt 90 men så lite känns värdelöst. Kanske blir han för het i jämförelse till hur han rids. Han är ju inte direkt het av sig dock, så inte mig emot att det blir lite fart på honom :p Problemet är ju om för mycket energi sätter sig i huvudet, då går han ju uppåt istället för framåt...

jag köpte ett fullblod för 5månader sen som har haft alla möjliga fel så han gick ner i vikt sen har det varit jätte svårt att få upp honom. men till en stor del när ett fullblod har problem med vikten så är det tänderna som man bör kolla först.. sen när det gäller täcke så är det inte jätte kallt ute så kan man ha regn täcke med lite foder och är det över -12 så kan man lägga på vinter täcke för det ska inte skada på något sätt för fryser en saml häst så tappar den jätte mycket mer vikt men blir den för varm så kan den sluta äta då den tror att det är varmt

Tänderna är fixade varje halvår pga överbett och de blev kollade precis nu för 1-2 veckor sedan.

Jag är ingen novis på täckande och är väl medveten om att hästar inte ska bli för varma... Frågan var snarare vad som räknas som för varmt.

Jag brukar ju som sagt gå på 'känns det varmt och gosigt under täcket är det för varmt', att ha det som tumregel.

kl* nu kapar jag lite också

Jag har ett fullblod som är i gott hull. Han äter dock rätt mycket. 13 kg silage med väldigt bra värden. Lusern, havre och olja.

Han har tunn päls, och extremt kort är den. Men jag upplever ändå att han håller sig varm väldigt bra. Kör nu på ett fodrat regntäcke, och tänkte sen köra på ett 200 g hela vintern.

har en känsla av att hästen bör värma upp utrymmet mellan täcke och häst så att den håller värmen även när det är kallt. Så det viktigaste vore vara att se till att värmen stannar i luftutrymmet?? eller har jag fel. Alltså räknar jag med att 200 g borde räcka.

vad tror ni? han står i kallstall, och jag tänkte mig 200g ute och 200 inne? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka