Tacka nej men stå kvar i kön?

Jag ser ingen skillnad i dagis vs förskola
Läroplan eller inte
Det är en förvaringsplats för barn när föräldrarna är på jobb
Sen kan förskolepedagoger skryta med läroplaner och finare utbildning bäst de vill... De lever inte upp till sin utbildning/läroplan
Så för mej är det dagis ... För min erfarenhet av förskola är att de är på dagisnivå
Synd att du haft så dålig erfarenhet av förskolan...
Vår dotter gick på en liten förskola, små grupper, bra personal varav två m full utbildning. Vi hade full insikt i verksamheten och det ingick mycket lärande - mkt genom leken. Aldrig att det kändes som en "förvaringsplats".
Men det är nog skillnad på förskola och förskola.

Ts.
Vår dotter hade med sig två kompisar från förskolan till förskoleklass och det var en stor trygghet för henne.
Samtidigt har hon haft svårt att skaffa nya vänner då hon gärna tytt sig till de två gamla.
Nu i tvåan har hon dock utökat umgänget ;)
Och alla barn är ju olika, många får väldigt lätt kompisar, speciellt när de är så små :D

Och där kom de kränkta dagisfröknarnas standardkommentar :laugh:

Sorry men kunde inte låta bli...

Fast så får man ju inte säga städare heller... Just nu vet jag inte vilket ord man använder för de beror ju på vem man pratar med... Sanitetstekniker osv har fler på lager men glömt de just nu...

Det heter förskola. Jag fattar inte varför man skulle kalla det för något annat? Det är ju verkligen att krångla till det, helt i onödan.

För många år sen hette det daghem och många förkortade det till dagis.

Är det verkligen helt säkert att de andra barnen kommer komma till förskoleklassen från samma grupp? Då hade jag varit mer orolig, men de flesta har ju varit på olika ställen när de börjar sexårs/skolan? Jag kände en person när jag började lekis som det hette då och vi var inte ens i samma grupp. Men det är ändå 90-talet vi pratar om, så visst, alla barn hade inte varit hos dagmamma alls innan skolan.

Jag som var/är ganska osäker hade nog låst mig vid de personer jag kände innan och inte velat umgås med någon annan. Det var nog enbart en fördel att jag inte hade någon direkt kompis från start utan började från noll i skolan.

Läroplan eller inte
Sen kan förskolepedagoger skryta med läroplaner och finare utbildning bäst de vill... De lever inte upp till sin utbildning/läroplan
Så för mej är det dagis ... För min erfarenhet av förskola är att de är på dagisnivå
Möjligt att erbjuda förskola var sådan men nu verkar det som om du lägger in alla förskolor i den gruppen. Vi är som sagt flera här med betydligt bättre erfarenheter där våra barn faktiskt utbildas enligt läroplanen.

Läroplan eller inte

Fast exakt vilken är din erfaarenhet? Hur kan du dra såna slutsatser som du gör?

Jaha så då kan du dra de generella slutsater som du gör? Tycker du inte att det underlaget är lite väl litet? Vlken insikt har du i deras liv på förskolan? Gått på många föräldramöten? Hämtar och lämnar ofta? pratar ofta med personalen? Om barnen och om verksamheten?

Du får tro vad du vill men nej tänker inte gå in på min systers liv när hon inte själv hänger här. Som sagt jag berättar bara mina erfarenheter... Och som tur är är jag ju tydligen ensam om att uppleva det så i tråden....

Vi har fått plats hos en förskola som vi verkligen velat ha pga jag och min bror gått där och vi har varit jättenöjda. Otroligt fin skola med härliga lokaler och skolgården är en stor park.
Det är från augusti 2018. Problemet är att han just nu går hos världens bästa(!) dagmamma och jag vill verkligen inte ta honom därifrån. Han älskar att vara där!
Jag har gått och hoppats på att han ska få plats på förskolan först när han är 6 och det är dags för förskoleklass..
En bekant menar på att barnen kan bli utanför om dom börjar som 6 åringar ifall dom andra barnen gått ihop i tre år.. är det så?

Vågar man tacka nej men stå kvar i kön? Eller är det kört då?

Är det ett alternativ att behålla dagmamma och "skippa" förskola?

Vi har fått plats hos en förskola som vi verkligen velat ha pga jag och min bror gått där och vi har varit jättenöjda. Otroligt fin skola med härliga lokaler och skolgården är en stor park.
Det är från augusti 2018. Problemet är att han just nu går hos världens bästa(!) dagmamma och jag vill verkligen inte ta honom därifrån. Han älskar att vara där!
Jag har gått och hoppats på att han ska få plats på förskolan först när han är 6 och det är dags för förskoleklass..
En bekant menar på att barnen kan bli utanför om dom börjar som 6 åringar ifall dom andra barnen gått ihop i tre år.. är det så?

Ja det kan de. Förskolepersonalen på vår förskola där A började när han var fem är helt oblivious inför den tanken men barnen hade stenkoll. Nu efter tre år tror jag de börjat glömma. Kanske kan man be förskolepersonalen, förskoleklasspersonalen att tänka extra på att få ihop gruppen.

(En släkting jag har minns fortfarande vilken av hennes väninnor som de känt lite kortare tid, för hon blev vän med dem först när hon var 6 år.)

Jag finner konceptet helt vansinnigt, eftersom jag inte känner igen det där ett dugg från när jag var liten. Folk var med (sedan alltid!) i vår klass efter max 3-4 månader. Eller så var jag bara dåligt på vibbar. Men det verkar definitivt vara så att din bekant inte är helt uppåt väggarna :) Men med personal som tänker lite så är det nog ingen risk.

Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter, jag har haft betydligt bättre förskolepedagoger till mina barn, de har jobbat helt enligt förskolans läroplan och mina barn lärde sig väldigt mycket nyttigt redan på förskolan, de jobbade mycket med olika experiment inom NO områdena och hade egentligen inget fokus alls på att lära sig skriva, räkna och läsa, det kom på köpet.
När de började förskoleklass så fick de den fröken som de sen hade fram till och med åk 3. De lärde sig läsa, skriva och räkna ordentligt i förskoleklassen, så alla barnen hade den kunskapen när de började årskurs 1.
Uhm jo våra gjorde det också, tyvärr. Pedagogerna hade noll koll på NO så man blev helt mörkrädd av experimentens resultat som var all over. Mamma som jobbar med NO på universitetsnivå sa bara att hon hoppades att barnen glömmer, de är ju så unga. Men bara av en snabbtitt så reagerade man ju inte ;)

Läsa, skriva och räkna kunde bara de barn som föräldrarna lärde det efter förskolan. Visste inte ens att det var meningen att de skulle lärt sig det. De hämtade lite bokstäver. De hade gärna fått berätta det så skulle jag ansträngt mig och fixa det. Men jag tänkte att jag ville att ett rastlöst barn som A inte skulle ha lärt sig saker som de skulle gå igenom sen.

Samma efter förskoleklassen förresten. Skulle säga att de barn som kan läsa och räkna har lärt av föräldrarna och de som inte fick det kan inte. Nu får vi sätta fart.

Uhm jo våra gjorde det också, tyvärr. Pedagogerna hade noll koll på NO så man blev helt mörkrädd av experimentens resultat som var all over. Mamma som jobbar med NO på universitetsnivå sa bara att hon hoppades att barnen glömmer, de är ju så unga. Men bara av en snabbtitt så reagerade man ju inte ;)

Läsa, skriva och räkna kunde bara de barn som föräldrarna lärde det efter förskolan. Visste inte ens att det var meningen att de skulle lärt sig det. De hämtade lite bokstäver. De hade gärna fått berätta det så skulle jag ansträngt mig och fixa det. Men jag tänkte att jag ville att ett rastlöst barn som A inte skulle ha lärt sig saker som de skulle gå igenom sen.

Samma efter förskoleklassen förresten. Skulle säga att de barn som kan läsa och räkna har lärt av föräldrarna och de som inte fick det kan inte. Nu får vi sätta fart.
Fast mina barns förskolepedagoger läste no för förskolan parallellt och mycket av experimenten de gjorde med barnen använde de i utbildningen för utvärdering och utveckling. Själva kursen pedagogerna gick gav högskolepoäng så jag tror att den inte hade allt för stora brister. Även om allt inom högskola/universitet inte behöver vara bra.

Fast mina barns förskolepedagoger läste no för förskolan parallellt och mycket av experimenten de gjorde med barnen använde de i utbildningen för utvärdering och utveckling. Själva kursen pedagogerna gick gav högskolepoäng så jag tror att den inte hade allt för stora brister. Även om allt inom högskola/universitet inte behöver vara bra.
Experimenten var ju uppenbart väluttänkta. Men resultaten var fel och personalen kunde inte förklara det utan resultaten accepterades utan problematisering. Tex när snön smälter ändras vikten.

Förskoleklass går de ju inte i på förskolan så att vänta på det är ganska värdelöst. Förskoleklassen är på skolan där de senare också börjar första klass.

Det finns inget som heter dagis, förskolan flyttades till att ligga under utbildningsdepartementet från socialstyrelsen på sent 90 tal. Dvs den har en läroplan att följa, vilket dagmammor inte har.
"Dagmammor"/dagbarnvårdare går under pedagogisk omsorg, som styrs av skollagen. De har alltså en läroplan precis som förskolan.

Jag skulle tacka ja till förskolan! Där kommer det antagligen att finnas fler barn i liknande ålder än hos dagmamman. Hos oss placerar de barn som gått på samma förskola i samma förskoleklass vilket givetvis är en stor trygghet.

Jag har tre barn. Tva utav dem madde jatte bra pa "dagis" som det hette da. En hatade dagis och madde jatte bra hos "dagmamma".
Om dagmamman ar bra och barnet trivs skulle jag fundera lite pa hur mitt barn ar i storre grupper. Om barnet behover mogna lite mer i lugn och ro ... eller om barnet garna tar for sig i grupp.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 485
Senast: miumiu
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 633
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar