Täcka lösdriftshästar? frågor om detta..

Yrja

Trådstartare
Ska ha min häst på lösdrift nu för första gången i hans(oc mitt) liv. Min syster(och jag) har lite tankar ang. täcken och ridning.

Det är meningen att hästen ska ridas 6dgr/v i normalt arbete. Han är ett 8-årigt vbl, ska inte klippas utan ska hellre få lite päls.

Vilken täckeskombination är bäst? Fleece kommer vi att ha underst, men sen då?
Undrar också vad man bör göra om man tar in hästen och yttre täcket är väldigt blött (på utsidan). Är det ok att slänga på ett sånt tungt, kallt täcke när hästen ska ut igen efter ridning eller borde man byta till ett torrt och låta det andra torka över natten? Kan det gå igenom täcket om det är väldigt blött och regnas/snöas på ännu mer? (detta är min systers undringar så ni får ursäkta om jag förklarar pundigt) :smirk:

Har även ett ridhus att rida i som inte är på något sätt isolerat utan endast fyra plåtväggar och ett tak, samt två stora utgångar på varsin kortsida. Kan man rida där ordentligt eller blir det för varmt?

Och till sist; hur långt tid brukar det ta att torka en svettig häst som inte är klippt en kall vintereftermiddag?

Sv: Täcka lösdriftshästar? frågor om detta..

Behöver de täcken, fast det är lösdrift??

Våra hästar går ute minst 12 timmar om dagen, från ca okt till april (resterande går de ute dygnet runt).
De har aldrig täcken, de har bra hage med mycket skog mm. De sätter vinterpäls.
Det är halvblod, varblod, kallblod, welsh.

Hur långt har ni till hagen ?? Om hästen blir svettig så lägg på täcke, sen kan ni ju ta av det.

Hästen måste ha täcke - annars blir han mammut och vi ska rida ordentligt. Det är inte bra om han blir svettig i onödan varända gång vi rider.

Hur långt det är till hagen? Hemifrån? 1.5 mil. Och jag har ingen egen bil, samt plugg till sent på dagen. Kommer inte att komma ifrån stallet förrän 9-10 på kvällarna redan som det är. Blir jobbigt o åka upp 12 på natten för o ta av täcken när man ska med bussen kl 7 nästa morgon. ;)

Kan du inte låta hästen bli mammut och bara klippa svettränder? Alltså under halsen, mellan frambenen och under magen... :smirk:
Det funkar på min raggsocka iaf, och har han blivit lite fuktig ändå så lägger jag på fleecetäcke enbart som transporterar bort svetten fort. Täcket vill jag ta av efter ett par timmar eftersom det tynger ner och förhindrar honom att själv resa pälsen, nu har jag en så smart ( :confused: :crazy: ;) ) häst så han tar av sig täcket själv efter ett par timmar annars måste man ju till stallet och göra det...

Jag skulle absolut täcka. En blöt häst fattar inte nödvändigtvis att den torkar och därmed fryser mindre i lösdriften.

Ett tips med blöta vintertäcken är att låta dem torka på hästen i stallet/lösdriften. Det fungerar utmärkt på våra hästar. De är varma och torra under och täcket torkar på några timmar.

Ev lägger vi ett extra täcke under utetäcket på natten om de står inne. Vi har ett kallt stall.

Problemet med att inte ha täcke är ju också att man måste torka hästen INNAN man rider. Och det finns inte tid till sånt.

Täcken torkar helt klart bäst på hästen, men min syster oroar sig mest för att vätan ska gå igenom om det redan är väldigt blött och tungt. Hästen är ju inte smart nog o gå in i ligghallen och torka det. :smirk:

tintilar skrev:
Ska ha min häst på lösdrift nu för första gången i hans(oc mitt) liv. Min syster(och jag) har lite tankar ang. täcken och ridning.

Det är meningen att hästen ska ridas 6dgr/v i normalt arbete. Han är ett 8-årigt vbl, ska inte klippas utan ska hellre få lite päls.

Vilken täckeskombination är bäst? Fleece kommer vi att ha underst, men sen då?
Undrar också vad man bör göra om man tar in hästen och yttre täcket är väldigt blött (på utsidan). Är det ok att slänga på ett sånt tungt, kallt täcke när hästen ska ut igen efter ridning eller borde man byta till ett torrt och låta det andra torka över natten? Kan det gå igenom täcket om det är väldigt blött och regnas/snöas på ännu mer? (detta är min systers undringar så ni får ursäkta om jag förklarar pundigt) :smirk:

Har även ett ridhus att rida i som inte är på något sätt isolerat utan endast fyra plåtväggar och ett tak, samt två stora utgångar på varsin kortsida. Kan man rida där ordentligt eller blir det för varmt?

Och till sist; hur långt tid brukar det ta att torka en svettig häst som inte är klippt en kall vintereftermiddag?

Hästar på lösdrift ska inte ha täcke på sig alls, då kan de inte sätta ordentlig vinterpäls som den behöver för att klara en lösdrift.

Vi lägger enbar på täcke på våra lösdrift-hästar om det tex har spöregnat/snöslaskat och snålblåst i en-flera dagar och man ser att hästarna står och huttrar, jag tycker inte de ska behöva stå och frysa en längre tid. Fast då ligger täcket inte på lång stund alls, bara så att det torkar upp lite. I regel får de upp värmen snabbt om de tex äter eller rör på sig lite så det är bara i extrema fall som täcket åker på . De täcken som vi har ifall det behövs är ett ordentligt regntäcke/vintertäcke och fleece-täcken. Så jag tycker ni ska låta era hästar gå utan täcken, det är det som är själva vitsen med lösdrift att hästarna får vara hästar. Om hästen blir svettig under ridningen så får ni helt enkelt se till att den torkar under ridpasset oxå, skritta av den ordentligt så den är torr när den släpps ut i hagen igen.

Ang. ridhuset så tror jag att det funkar alldeles utmärkt att rida där.

yes skrev:
Hästar på lösdrift ska inte ha täcke på sig alls, då kan de inte sätta ordentlig vinterpäls som den behöver för att klara en lösdrift.

Så jag tycker ni ska låta era hästar gå utan täcken, det är det som är själva vitsen med lösdrift att hästarna får vara hästar. Om hästen blir svettig under ridningen så får ni helt enkelt se till att den torkar under ridpasset oxå, skritta av den ordentligt så den är torr när den släpps ut i hagen igen.

Vi har våra hästar på lösdrift men täckar absolut. Några frysande hästar med kalla ryggar (=spända och stela muskler) vill jag inte ha.

Hur skrittar man en långhårig häst torr? :confused: Med fleecetäcke tar det flera timmar för dem att torka.

Svetten rinner av våra hästar om vi så bara skrittar i 30 min. Numera klipper vi, men då kan man ändå inte låta dem gå utan täcke.

Fördelen med att ha ett relativt tjockt täcke är ju att man kan lägga det även på en blöt häst. Stoppningen i täcket suger upp fukten och hästen blir torr. Sedan andas täcket ut fukten så småningom. Detta kräver ett andastäcke, men de flesta seriösa täckestillverkare har bara andastäcke numera.

Bäst är väl om man har två vintertäcke så att man kan byta om det blir riktigt blött. Alternativt kan man lägga på ett stalltäcke med ett regntäcke över.

Jag tycker det är smart att ha minst ett täcke med hel eller halv hals. När det är snöstorm eller -30 grader, sover jag bättre om jag vet att hästen är varm.

Jag har lösdrift och tävlingshästar - de har täcke på sig. Fungerar utmärkt, dessutom är de av släktet frusna araber - och klarar det jättebra ändå! :)

Camilla

I lösdriften där min unghäst gått fanns det även en äldre häst som var täckad, reds lätt året runt osv, också vbl. Han har haft b*casregntäcke med fleecefoder på, och det har hållt väta borta för det mesta. Däremot om det snöar blötsnö så det ligger kvar uppepå täcket en längre stund så är det få täcken som klarar att hålla torrt. Skulle jag ha täckad häst på lösdrift skulle jag se till att ha ett täcke att byta med om ordinarie är blött, att låta det torka på hästen går ju fort men stjäl en massa värme som hästen gott kan få behålla själv, ffa om det är kallt ute. Dessutom blir täckena blöta ända in om de ligger ner i snön har vi märkt, så det kan vara bra att hålla koll på.
Jag skulle också se till att bara ha ett täcke på, lagom varmt, inte flera täcken i lager då det är lättare att de får skav och att täckena glider. Tänk på att hästen ska ha täcket under mkt rörelse dygnet runt, så passformen måste vara bra!

Låt bli att täcka tycker jag.

Mina klipps i september och sedan får de lagom med päls så de klarar kylan utan att se ut som isbjörnar.

Täcket hindrar ju hästen att själv skydda sig mot kylan, alltså resa täckhåren.

Har hästen tillräckligt med mat (hull) så ska den klara sig utan täcke.

Själva vitsen med lösdrift är att hästens ben inte mår bra av att stå still. Tyvärr. Detta gäller den ena andra också, och den tredje mår psykiskt dåligt - enl äg. Hon blir omöjlig att rida etc.

Vad jag förstår så har många täcken på hästarna. Jag hade föredragit att inte ha något alls men så delas hästen med syster som har krångliga arb.tider och inte kan vänta i timmar på att mammutpälsen torkar innan ridning.

Tanken är att han ska ha ett fleece och ett regn. Och de kallaste dagarna vinter på fleece. Men detta är bara en grundtanke och vi kommer oavsett att kolla hästen varje dag och se till att han inte är kall eller verkar må dåligt.
Syftet med lite täcken är att hästen då lägger på mer vinterpäls men ändå kan hållas torr. Dock kan ju inte pälsen värma som den ska om man har täcke på då hårstråna inte kan resa sig upp. Därför ligger ett fleece under för att isolera.

Kan vara hela galen tanke, men det har vi kommit fram till.

Jag har hört att flera täcken är bra efter som att det isolerar bättre, och då ffa fleece som tydligen nästan alla lägger underst. Därför valde vi att göra så.

Vi kommer absolut att ha täcken att byta med. Vi har alltid haft minst två av varje sort. Han har ofta sönder sina täcken dessutom.
Vi kommer att ha två av varje sort han har på sig, samt har vi redan några regn, svett, thermo och vintertäcken som man kan lägga på i nödfall om han har sönder två st två dagar i rad. Eller om han blit blöt. Kanske ska man byta yttre täcket varje gång man ridit? Så att de alltid får torka ett dygn.

Men man kan ju inte klippa bort pälsen och låta bli att täcka. Den finns ju där för att den behövs. :confused: Nej det tror jag inte att jag vill göra. Och min häst får ganska mkt päls på vintern(på halsen där manen inte ligger) så han skulle garanterat bli mammut - och behöver det ju också i så fall.

Liknande trådar

Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 959
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 044
Senast: Osterang
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 296
Senast: Boj
·
Hästvård Är det något ärkefel att ha täcke när hästen går på lösdrift, eller beror det på att de som har hästar på lösdrift helst har sina hästar...
2
Svar
24
· Visningar
3 504
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar