Tacka din uppfödare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 999

Cyllene

Trådstartare
Tänkvärda ord i Chronicle of the Horse! Lite tänkvärt så här i betäckningstider!

Klippt från Eurodressage

Eurodressage says "hear, hear" to Scott Hassler's latest column in the Chronicle of the Horse, titled "If you Have a Horse, You Should Thank the Breeder."

During the spring months, a large part of the horse people are totally focused on breeding: picking new stallions and raising new born foals. It's an elaborate, time consuming and very pricey project for breeders to raise foals.

Scott Hassler, who is the American National Young Horse Coach, said: "It’s so very obvious that without horse breeders we wouldn’t have any horses at all, and that’s why I believe that this is the time of year when we should take a moment and think back on all of the horses we have had, and the memories and successes they’ve given us, and thank those breeders.

For those of us who have horses with registration papers, we can look on the papers to find out who the breeder is. And that makes it pretty easy to contact the breeder by phone, e-mail or good old “snail mail” and tell them how much your horse means to you and the accomplishments you’ve enjoyed with the horse."

Sv: Tacka din uppfödare!

Kontentan på svenska - var tacksam att uppfödare finns - vi hade inte haft våra hästar utan dem!

Du som har ett registreringsbevis kan kontakta din uppfödare och tala om för den personen hur mycket hästen betyder för dig!

Vi är väl många som köper unghäst och behåller kontakten med uppfödare, men absolut inte alla! Visst måste man väl som uppfödare vilja veta hur det går för avkommor!? Som det står i artikeln, det är ju många tankar, funderingar och framförallt mycket arbete innan fölungen kommer till världen! :)

Jo men absolut, man vill ju gärna veta hur det går med sina gamla uppfödningar. Jag kanske ska ta fram pappret o skriva till nya hästens uppfödare, har bara kontakt m förra ägaren.
De som köpte min förra häst (som jag fött upp o haft i 14 år) är duktiga på att hålla kontakt. Var där häromdagen och beundrade fölingen från 2006, en hingstunge e. Alcatraz. Båda hästarna är otroligt välskötta, och sådant värmer. Alcatrazsonen växer superjämnt och är fantastiskt snygg och trevlig.
Ja men det var bra, jag ska minsann ta kontakt m uppfödaren till min nya! Tack för sparken i rumpan!
U

2 av mina uppfödare är tyvärr inte i branschen längre men de andra har jag variti kontakt med:bump:

Stöter ni på någon av mina uppfödningar så säj gärna till att jag uppskattar ett kort eller en hälsning:bow: Har tappat kontakten med 3 av dem:(

Efter sju års letande fick jag äntligen tag på mitt stos uppfödare!

Uppfödare kan ju flytta på sig, så ibland hjälper det inte att man har adressen;)

Mitt stos uppfödare har jag mycket kontakt med, förra året fick hon sitt första föl och jag flyttade då hem henne till honom. I år har han sagt att han kommer och tittar på hennes andra avkomma så snart det är fött.

I förra veckan ringde en tjej som köpte en uppfödning förra året, hon brukar ringa ungefär varannan månad. Han är nu inriden och jag var mycket välkommen att komma och se honom riden, två andra köpare hör också av sig ibland, kanske någon gång per år. Min senast sålda uppfödning står 500 meter från mitt nuvarande stall, så jag ser honom dagligen då jag passerar hans hage. En uppfödning finns inte mer, så de hör jag av naturliga skäl inte av.

Min valack får jag tacka mig själv för eftersom jag lånade mamman och har fött upp honom själv.

Ja, det var de hästar jag har fött upp/ äger, så jag har nog en ganska bra kontakt med alla.

Kontentan på svenska - var tacksam att uppfödare finns - vi hade inte haft våra hästar utan dem!

Du som har ett registreringsbevis kan kontakta din uppfödare och tala om för den personen hur mycket hästen betyder för dig!

Vi är väl många som köper unghäst och behåller kontakten med uppfödare, men absolut inte alla! Visst måste man väl som uppfödare vilja veta hur det går för avkommor!? Som det står i artikeln, det är ju många tankar, funderingar och framförallt mycket arbete innan fölungen kommer till världen! :)

Håller fullt med!!

Jag skickar regelbundet info till uppfödarna om hur det går med hästarna jag har.

Jag vet inte om de uppskattar det men jag hade gjort det som uppfödare

*knapplån* intressant tråd detta...
Hade varit kul att veta hur hästägarna i allmänhet gör i detta fall, jag vill ju gärna hålla kontakt med mina uppfödningar men man kan ju inte tvinga köparen att hålla kontakt och inte heller att nästa ägare ska ta kontakt. Men visst vore det kul om detta gjordes...

Hmm... jag ska nog starta en tråd på gnägg om detta. :D :idea: OM inte annat så kanske några stycken hästägare får en liten påminnelse!

Här är den, om någon vill följa den...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=756479

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Ponsa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 867
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som... 18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 158
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka