Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Minerva

Trådstartare
Kastrerade ju hanen i torsdags..
Han krampade flera gånger! ca 6-7 ggr
Jag o flera andra tyckte att det va konstigt att han gjorde det så pass många gånger.. En utan klasskompisarna pratade med en vet hemma hos henne.
Hon berättade allt om hur min hund betedde sig och veterinären där hade sagt att den veterinären gjorde "old School" så att säga..
jag citerar hennes ord ..

Han gör som dom gjorde "förr" liksom. Så skulle det varit idag skulle man gjort det under narkos eller skulle man ha haft "återupplivnings material" om det skulle gå helt fel... idag så gör man inte som han gjorde, man kan men man gör det inte.

Han skulle egentligen haft en permanent kanyl i benet där man hela tiden la in liten dos sömnmedel så han hela tiden skulle vara 100% sövd.. allt för att undvika kramp.

Det är inte vanligt ALLS att hundar krampar så många gånger som din hund gjorde... så egentligen var det typ bara rena turen att han klarade sig så bra...

Aldrig mer den veterinären.
Hade min lilla kille inte klarat sig hade jag aldrig förlåtit varken han eller hans fru! O det är nästan så att jag inte vill betala kastreringen när han riskerad så mkt med min hund!
Kommer aldrig mer att ta dit hunden eller nått djur till skolan o få nått där.
Kommer inte ens att kolla på när han kommer dit..

Är så arg !!
Men ändå så glad att det gick så bra som det gick..
För utan min lilla kille (som inte är en riktig kille längre) skulle både jag o Tiken vara jätte deppig!


Första o sista filmen på Ori när tiken löper (okastrerad)
Film

Här när han har börjat vakna
Ignorera min hemska röst!!!
Trött!
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

hästar som kastreras krampar flertalet gånger när dom sövs/får lugnande för att ligga stilla! borde inte vara speciellt anorlunda med hundar.
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

ja jag ska ju inte säga att jag vet hur det ska vara.. men det känndes inte normalt att krampa 7 gånger under typ 30 minuter :eek: Vilket klasskompisens vet inte tyckte det va.. Men men jag är iaf glad att det gick bra =)
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Så han hade varken gas eller permanentkanyl? Isf kan han ju bara ha fått en djup sedering och det känns ju rätt... gammaldags minst sagt :crazy:
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Det var säkert mycket billigare än att åka till ett djursjukhus och kastrera under inhalationsnarkos. Det tänker inte alla på när de letar efter billigaste pris.
Jag tycker att du ska prata med din veterinär istället för att bli tjurig, så får du höra varför han har valt den metoden.
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Det är inte min veterinär.. visst det var billigaste stället.. men det var pga att han kom till skolan.. Tycker att han kunde ha avbrutit alltihopa istället..
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Fast hade han inte börjat skära när hunden började krampa? Isf är det ju svårt att bara sluta.
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Nä det va det han inte hade gjort.. men jag visste ju inte heller.. klarade inte av att vara där inne heller..
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

kl
Det som pratas om i citatet, att ha kanyl i benet och hela tiden ge narkosmedel symptomatiskt är väl inget som veterinärer i allmämhet brukar göra vid kastrering. Kastrering brukar ske antingen i inhalationsnarkos eller genom sövning med ketamin.
Det man ger i kanyl är Rapinovet vilket brukar användas som induktion till inhalationsnarkos. Att kastrera på Ketamin (som ges som engångsdod med spruta) är inte alls gammalmodigt utan används på många ställen. De brukar inte krampa om de är ordentligt sederade först, men alla individer har olika "kramptröskel".
Att underhålla narkos med Raponivet har jag sett vid små ingrepp tex att ta bort fettknölar etc, men är man snabb kan man säkert anända det vid kastration också även om jag inte skulle välja det själv.
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

förstog inte allt i inlägget ^^ är inte så klipsk men eftersom han inte kastrerade på veterinärstationen utan på skolan så är det nog anledningen till att han tog det han tog..
jag vet inte .. men det känndes som sagt konstigt att han krampade så mkt :crazy: Men han mår ju bra nu iaf det är ju det som är viktigast :banana:
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

En del använder infusionspump eller duttar i propofol under operation. Personligen så tycker jag att det verkar svårt att få ett stabilt narkosdjup och kräver en duktig narkossköterska.
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Men borde man inte lägga p-kanyl om man söver på ketamin? Om man skulle behöva ge extra under op. Och det verkar ju som om den här hunden inte hade kanyl.
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Nu vet jag inte vad han hade för medel.. men han hade iaf inte permanentkanyl.. utan gav mer då han krampade..
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Jag bor i örnsköldsvik och kastrerade min labradorhane i tisdags, i Röbäck (Umeå). "Veterinärn på Röbäck". Har ingen aning om vad alla medel heter som han fick, men han fick i alla fall en spruta först och så sov han efter 5 min. Sen satte dom en kanyl i benet på honom, och sen bar det iväg in i op.rummet. Det var runt halv 11. Jag kom tillbaka runt 12 och då kom han raglandes ut och lade ikull sig på golvet :crazy: Vi fick bära ut honom till bilen... Han sov hela eftermiddagen men framåt kvällen skulle han ut och sätta på grannhunden som var i höglöpen :confused:
Sedan har han mått jättebra! Såret läker fint och det är full fart på honom. Har faktiskt redan sett resultat:bow: Han är inte lika rastlös som förut, och han vandrar inte fram och tillbaka inomhus längre. Bär inte runt på allt möjligt han hittar, och han lyssnar lite mer på mig när vi är ute. Hoppas han inte blir loj sedan :eek:
Kan rekommendera den här veterinären i Röbäck. Tycker själv det är värt att åka en bit...
 
Sv: Tack o lov att jag inte visste det innan!!!

Det krävs en narkosapparat för att söva med gas...och den är inte precis lite och så måste man ha gastuber med också = står "permanent" på klinikerna, inget man släpar med sig ut till kunder vad jag vet...

Katter är jag van att man kastrerar med en narkosspruta, medan jag absolut skulle föredra gas på hund. Nackdelen, som jag ser det, med en spruta är att det tar en stund att väcka hunden om den tex går ner för djupt eller för lätt, med gas är det enklare att hålla ett exaktare narkosdjup och omedelbart avbryta narkosen om något går fel, det tar alltid en stund innan en antidotspruta fungerar. Dessutom andas redan hunden genom en tub ner i lungorna om den ligger på gas och kan "hållas igång" tills den kommer igång av sig själv om det skulle vara aktuellt.

Men, det kostar mycket mer och "sprutvarianten" används och har använts en hel del...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 170
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 289
Senast: fejko
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 218
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp