M

MaLu

Går det att få bara de horisontella linjerna i tabeller att synas?

Jag vill alltså ha information i en tabell men bara avskiljning mellan raderna.

malu
 
Nej,
men du kan göra så att det ser ut så genom att mellan dina rader lägga till en extra rad med ett streck i:
<tr> en rad i din tabell </tr>
<tr><td colspan=xxx><HR></td></tr>
<tr>nästa rad i din tabell</tr>

där xxx= antalet kolumner i din tabell.
<HR> är själva strecket (horisontal ruler) och du kan ändra färg och (har jag för mig) tjocklek på det.

Eftersom linjen ligger i en ny rad så blir det mer luft mellan dina rader, men då kan du minska tabellens cellspacing (har jag för mig att det heter) och ev lägga in tomma kolumner för att få avstånd i sidled mellan cellerna. Glöm i så fall inte att räkna med de nya kolumnerna i colspan på 'streckraden' För att de tomma kolumnerna ska få någon synbar bredd måste du lägga in något i dem på minst en av raderna. Jag brukar använda &nbsp; så många som behövs för att få lagom avstånd, man får prova sig fram.

Ifall du inte vet så är &nbsp; ('no break space') ett mellanslag som browsern inte får städa bort och inte får göra radbrytning i. Normalt så plockar ju browsern bort onödiga blanktecken.
 
En fråga till som jag trodde att jag visste svaret på :smirk:

Kan man inte ändra färgen på kantlinjerna i en tabell?? Hade för mig att jag har gjort det nån gång men det kanske jag inte hade, nu kommer jag i alla fall inte ihåg hur man gör. Kan någon hjälpa mig lite snabbt? :)

Tackar/malu
 
Hej det går att formatera tabeller att bara visa linjer ovan och under tex. I mitt exempel nedan är övre linjen svart och undre linjen grön.

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse; border-left-width: 1; border-right-width: 1; border-top-style: solid; border-top-width: 1; border-bottom: 1px solid #008000" bordercolor="#111111" width="100%" >
 
Vad bra, då vet jag att det går men jag orkar inte prova just nu. Återkommer om jag inte fattar! :D

malu
 
Ingår detta i HTML-standarden så att alla browsers förstår det eller är det något 'modernare' special-utförande?
Det verkar ju väldigt bekvämt, om man vill ha streck men inte överallt, men då vill man ju veta att det ser ut så på alla weblasare, eller i alla fall de vanligaste.

Var kan jag läsa mer om det?
 
Kan inte lova att det fungerar på alla gamla läsare som ie3 netscape3 eller andra udda läsare som har eget kodspråk. Men för några årsedan när jag testkörde en sida fungerade det på de jag provade.

Kodningen är ju att den talar om att det skall vara linjer där du angivit och ingen annanstans.

Men idag skall man inte bygga sidor för att de skall fungera i de riktigt gamla läsarna för då utvecklas ju inte användarfunktionaliteten alls.
 
Nej, inte behöver det fungera i de antika läsarna, men det är ju bra om det funkar i de som är vanligast att folk har nu.

Jag har inte sett något alls om detta i de olika 'HTML' skolor och standarder jag läst, det var därför jag undrade om det hör till standarden.
 
Du skulle inte kunna förklara det där lite mer? Jag är inte så haj på det här ännu. Vad jag förstår så blir ju bara den övre och den undre linjen synliga men jag vill ju ha alla horisontella linjer synliga. Går det?

Har inte hunnit kolla detta förän nu.

malu
 
Jag har experimenterat lite och genom att lägga
border-bottom: 1px solid
inuti en <td> -tag så gick det att få en kant på en viss cell.
Minns inte om jag provade att lägga det i tr-taggen
Jag hade fortfarande det där med collapse i table-taggen.
 
I TR taggen händer ingenting om du gör det. Vad gäller border kan du bara göra det i TABELL och TD.
 
Missade och svara. Men jag skulle gett det svar som Ylva gav.

Du kan lägga till det i varje TD block som du vill ha linje. kom bara ihåg att du behöver en av linjerna och inte båda, vanligtvis den som ligger under använder man.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
622
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 485
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Jag har gjort kombinationsrutor i ett excelark. Det är flera rader och jag vill kunna filtrera få innehållet i kombinationsrutan. Alltså...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Badger
·
IT & mobiler Bonusdottern har pratat massor om att bädda och göra mysigt i studsmattan nån fin sommarkväll. Jag tänkte överraska henne med filmmys i...
Svar
0
· Visningar
258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp