Ta ut pengar utomlands

jerseyko

Trådstartare
Hur funderar det att ta ut en större summa (600euro) pengar utomlands?
Jag har Swedbank och deras Mastercard.

Funkar det i Riga eller måste jag växla hemma först?

Sv: Ta ut pengar utomlands

När det är en så liten summa så brukar det gå bra att ta ut i en "bankomat".

Du bör kunna ta ut det, men kommer åka på "Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%."

Ibland måste kortet "låsas upp" för att kunna användas i vissa länder utomlands. Fråga/maila din bank som kan ge ett snabbt och korrekt svar.

Ska du betala en vara, en övernattning, etc så brukar du få den bäste kursen dvs mest för pengarna om du betalar direkt med kort...

Jag har både betalat med kort och tagit ut kontanter i Riga, har Nordea, det fungerade problemfritt.

Växla hemma är sällan en bra lösning. Växlingskurserna brukar vara synnerligen ogynnsamma.

Jag tar alltid ut kontanter utomlands i ATM-maskiner med mitt ICA-kort (MasterCard). Min erfarenhet är att det är billigast.
Detta kort tar ingen avgift för kontantuttag utomlands, vilket en del andra kort gör, så det måste man kolla vad villkoren är för det kort man tänker använda.
Någon enstaka gång har den lokala banken på orten som är knuten till ATM-maskinen tagit ut en avgift, sist detta hände för mig var "på landet" i USA, men det kan säkert inträffa var som helst. Dock har jag inte råkat ut för det i Asien eller Europa.

Glömde: Och JA, man behöver "låsa upp" kortet. ICA-kortet kan man låsa resp låsa upp själv, på internetbanken, både för användning utomlands och för internethandel. En jättebra säkerhetsåtgärd, att ha det låst när man inte planerar att använda det. Det gäller bara att komma ihåg att låsa upp samt att låsa igen.....

Liknande trådar

Kropp & Själ Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 687
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 958
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka