Ta strid eller byta taktik? *långt*

tigerfisken

Trådstartare
Det här handlar kanske inte om NH mer än vanlig hästhantering vilket i sig väl handlar om det samma .. men jag frågar här för det passar mig bäst.
Har en tvååring som jag skrivit om förut och hans grej är att gärna springa på eller nästan på folk när han blir lite pressad, typ vid arbete eller om nåt skrämmer honom, så att han inte riktigt respekterar människans utrymme är väl ganska klart. Annars är han väldigt snäll och vänlig til sinnet, ingen stridis direkt.
Så till frågan, jag har under en kortare period longerat honom, inte för motionens skull och att hanska springa runt runt utan för att få honom att bli uppmärksam på mig och för att han ska bli hanterad helt enkelt. Det går bra i några varv, särskillt i vänster men i höger har han en punkt på ridbanan där han helt enkelt bara springer ut och backar bort mot stallet. Oftast går det att leda honom tillbaka, ibland så blir han en åsna och vägrar gå men oftast föjer han med. Om jag däremot driver honom bakifrån så går han fram till hörnet på padocken men det går inte att få honom att gå ner i padocken igen utan han vänder mot mig och tarett varv runt mig, backar, jag back så jag kommer i drivande läge han går fram slänger sig runt (nästan på) mig och sen backar från padocken igen osv. Vill inte at han ska springa runt mig för jag vill att han ska vända från mig när jag dirver iväg honom, vilket inte alls går just där men oftast när jag väl är i padocken igen. Men då är frågan, ska jag helt enkelt envisas med att få ner honom i padocken på det vis jag bestämt eller ska jag gå före och leda honom? vilket är viktigast? Att han hamnar sär jag vill ha honom eller att han gör det på det viste som jag tänkte från början. Strider jag i onödan eller vinner han om jag ger upp att försöka driva tillbaka honom och i stället leder honom?
Tänker idag helt enkelt byta ställe att vara på när jag jobbar med honom, på åkern är inte utgången mot stallet så då drar det inte lika mycket hemmåt kanske.
Kanske protesterar han för att han är lite för ung för att orka ta in och bara känner sig förvirrad och pressad eller så är han bara uppkäftig... Vad tror ni. Han verkar inte direkt rädd och han är inte sur, mest arbetsovillig, vill gärna ställa sig och äta eller försöka smita in istallet för att sen vägra gå ut igen. Ska jag bara göra enklare saler där jag slipper strida eller ska jag envisas med att få honom dit jag vill? Jag vet att amn inte bör ta en strid man inte är säker på at vinna och jag vet faktiskt inte i dagsläget om det är det jag jag gör när jag vill longera i padocken.
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Förmodligen har han "hormonhopp" vilket är precis som det skall vara.
Pröva att bara umgås med honom. Gå långa skogspromenader och visa honom
att du är en trevlig prick. Samtidigt kan du lära honom att stanna exakt när du stannar.
Lär honom ett kommando då.
Ge det hela tid.
Annika
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Han fungerar bra på att stanna och backa och flytta rumpan och även bogen osv, det är bara just longeringen som skiter sig så det är og som du säger, jag ska nog helst göra sånt som funkar och är mysigt. Blir ibland så att jag lyssnar på dom runt ikring som säger att jag måste ta ur honom att han springer på folk när det blir jobbigt istället för att bara göra som jag alltid har gjort, hanterat mina hästar det jag behöver och utan att strida om onödigheter. Jag tror att jag har börjat tänka för mycket på att jag ska "skapa" den perfekta hästen i stället för att bara var med honom och ta honom för det han är, världens gullegris:love:
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Ibland kan man komma in i en ond cirkel och man sitter där som en förlorare. Det har jag gjort många gånger. I de lägena lägger jag av och struntar i hästen tills jag själv har fått ny lust. Promenerat på kamratnivå har jag gjort tills alla taskiga minnen är bortsuddade och man upplever den mysiga närheten som fanns innan med sin häst.
När något har låst sig provocerar man ofta fram onödiga dumheter hos hästen och en tvååring har mängder av dem.
Andas lugnt och ta allt i din takt
Må gott och ha det bra i sommarvärmen.
Annika
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Skönt att höra nån mer tänker som jag :). Bättre att ha det mysigt än att starta ett bråk!!!
Ha det gott du med.

Om det är nån mer som har synpunkter och tankar om det hela så tar jag välkommet emot alla synvinklar!
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Har du provat att inte se det som en strid? Kanske det går att hitta ett lekfullt sätt att lösa det hela på? Kanske kuta med själv, i serpentiner osv, och då i förbifarten passera det hörn han är rädd för?
Vi mänskor lär oss ju genom att härma och leka, kanske är det likadant för hästar, att det då går myckt fortare än då man upprättar en kampsituation ...
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Kan ju vara en ide men jag vet att han inte är rädd för hörnet han har bara kommit på att han kan smita ut där när han tycker det blir för tråkigt och jobbigt. Det är sen när vi ska tillbaka ut i padocken som han kastar sig runt mig för att slippa gå dit igen och jobba mer.
 
Sv: Ta strid eller byta taktik? *långt*

Halloj!
Har lite tips som kanske kan hjälpa:
- leder du honom på vänster sida mer än höger brukar höger varv vara problem i longeringen.
- en häst - särskilt om han är två - ska inte tycka att han blir pressad och få tråkigt. Hitta på saker så att han fungerar när du gör något. Tex säger du att det funkar några varv - om du redan vet det så avbryt träningen innan HAN gör det - var lite uppmärksam på när det går bra och avsluta då, utan att traggla. en tvååring har inte så lång koncentrationsförmåga - det blir roligare om man bara så att det funkar och sedan inte mer - dvs kort och roligt.
- många hästar tycker det är ganska tröligt att bli longerade - runt, runt går det. Serpentinervarianten som förra skrivaren skrev låter intressant och som en bra övning - så att det hela tiden händer roliga saker.
- helt rätt! bråka ALDRIG med en häst! NÄr det gått så långt har man redan förlorat i mina ögon. Med vår lilla hjäran och vår fantasi ska vi kunna se till att bråk inte uppstår. Ha skoj och ha kul med din tvååring. han ska bo med dig länge och det blir ju så mycket härligare om ni är sams!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp