Ta stickling av schersmin

Mysgrisen

Trådstartare
Ja, går det?

Vi har en stor sån buske på en sida av huset, och jag skulle vilja ha en schersmin under vårat sovrumsfönster. Vill ha in den underbara doften!

Går det att ta sticklingar, och hur gör man?

Sv: Ta stickling av schersmin

Det allra enklaste är ju att kolla om schersminen har skjutit iväg några rotskott, alltså att det har bildats nya pytteplantor via skott som växt upp från rotsystemet, då är det bara att flytta dem. Annars är det säkert bara att prova, ta några kvistar typ decimeterstora och sätt i vatten och se om de utvecklar rötter. Det finns även speciellt rotningsmedel man kan köpa som man ställer dem i som hjälper dem att bilda rötter.

sticklingar bör inte vara för klena och små. Bättre att ta aningens längre in på kvisten och sätta i fuktig sand eller såjord. Gärna med lite rotningspreparat. Konstant fuktighet och inte i full sol, hellre i skuggan.

Test i vatenglas kan hjälpas upp med en kvist sälg eller pil i glaset. De utsöndrar tydligen ämnen som funkar som naturliga rotningspreparat.

plus...

jag har inte testat men kanske går det att göra avläggare av schersmin? Dvs böja ner en kvist och lägga jord över. På något år brukar den ha fått rötter. de mer avancerade och duktiga hänger jordpåse direkt på kvisten - har jag aldrig fått att funka....

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar