Ta reda på kön?

I

ImFabulous

Nästa vecka ska jag på ultraljud, det "riktiga, stora" ultraljudet. Är i vecka 17.

Är det vid detta ultraljud som man brukar kunna få veta könet på bebisen? Hur säkert är beskedet man får?

Har någon av er fått veta, men sedan överraskats vid födseln då bebisen haft motsatt kön, än vad man trott?
 
Sv: Ta reda på kön?

Könsbestämning ingår inte i undersökningen. Men ibland kan man ju ha tur och få en snäll BM som talar om för en. Hoppas din är en sådan...hoppas min är en snälling som talar om ;)
 
Sv: Ta reda på kön?

Hos oss får man betala extra.

Jag var grymt nyfiken, lika så min kompis. Men vi höll oss och ingen av oss ångrar sig.

Jag höll på att spricka av nyfikenhet, 10 min efter UL kände jag att det var helt rätt att inte veta. Den överaskningen vill jag ha vid förlossningen, det viktigaste är att bebisen är frisk.

Jag vet ingen som ångrat att de fått reda på könet, men fler som känner att de velat ta reda på könet själva när bebisen kommit ut.

Skulle jag ångra mig, bokar jag tid senare i graviditeten för att kolla könet.
 
Sv: Ta reda på kön?

På våran MVC, stod det i pappren man fick innan UL att dom INTE säger vad det är för kön, inget dom kollar speciellt efter eller säger till om dom skulle se.

BM, sa att dom slutat med det eftersom många vill veta och att det kunde resultera i att dom missade andra defekter om dom tittade för mycket efter könet.
 
Sv: Ta reda på kön?

Men vad skumt :S Tycker jag hör överallt om folk som fått veta vilket kön det är :S

Jag vill verkligen veta vad det blir för något! Är så tråkigt att bara kunna köpa könsneutrala saker... Vill måla barnkammaren rosa om det är en flicka, och blå om det är en pojke!
 
Sv: Ta reda på kön?

Mitt råd, kolla inte vid detta UL och känner du även sen efter det, någon vecka, boka in ett köns-ul.

Kolla alla mått, kolla kamrarna i hjärtat, hjärnhalvorna, magen osv nu. koncentrera er på en frisk bebbe.

Och ta en tjuvtitt till senare för att se könet (och det blir ju bara enklare ju större bebisen blir)

(Vi kommer göra barnrummet vitt och göra egna hyllor vid snedtaket med ett skrivbord och lådor och skåp i en massa färger samt sätta upp tavlor med breda färgglada ramar)
 
Sv: Ta reda på kön?

Vid vårt standars UL fick man inte heller reda på det. Vi bokade sen ett privat 4dimensionellt ultraljud och då fick vi reda på vad det var. Jag ville gärna veta och har aldrig ångrat utan var bara glad att jag fick reda på det. Förlossningen bjuder på så många överraskningar iallafall kan jag lova ;)

De brukar inte vilja säga kön vid 18 veckor för risken är stor att de ser fel. Även när vi gjorde vårt sena ul i vecka 28 så får man skriva på papper där men bland annat är medveten om att könet kan vara annat än vad de säger.
 
Sv: Ta reda på kön?

Som standard brukar man inte få reda på det, då det inte är någon nöjesundersökning utan en medicinsk undersökning. Men det kan variera beroende på vilken BM man får.

Vid första barnet ville vi inte veta och frågade därför inte vid den första v. 17-undersökningen. Gjorde ett nytt tillväxt-UL i v. 35 och blev tillfrågade om vi ville veta då han såg det så tydligt, men vi avstod.

Nu vid andra barnet så ville vi veta, och frågade vid v. 17-undersökningen, och fick veta vad BM tyckte sig se. Gjorde även ett tillväxt-UL i tisdags och fick veta till 99% vad det kommer bli :love:

För min del handlar det dels om det praktiska, att det är bekvämt att veta.

Dock har mängder i vår omgivning påpekat att "allt blir förstört", "spänningen försvinner" etc när man tar reda på könet. Då vi var lite inne på att åka till Mamma Mia. Men det är enbart för vår egen skull vi tagit reda på könet, och för att poängtera det så väljer vi att inte tala om det för någon. Så slipper andra bekymra sig över huruvida spänningen försvinner eller inte. Jag kan ju bara tala för mig (oss), men jag tycker inte att spänningen sitter i könet på bebisen. Jag är ju nyfiken på den lilla individen där inne, ögonfärg, hårfärg, kommer den vara lika luddig som min nuvarande lillkille, hur stor kommer den vara, etc.

Könet är ju också en sak som jag var nyfiken på, men jag kan absolut inte hålla med om att spänningen försvinner bara för att vi råkar veta om vad det är. Snarare tvärt om, jag är mer nyfiken på den lilla än innan.

Vi var som sagt inne på att göra ett könsbestämmade UL, men när jag sedan blev dålig igen så tänkte vi att vi frågar istället på tillväxtundersökningen. Sparade lite pengar, och en resa till Sthlm.

Sedan kan jag tycka att det är lite väl mycket show över de här flashiga undersökningarna, med bilder och filmer och 3D och 4D och uppmuntran till att ta med vänner, familj och barn på undersökningen. Dessutom är det inte fastställt att ett ultraljud är 100% risktfritt för bebisen. Och, att verkligen se alla ansiktsdrag, känns som onödig information. Det finns inget praktiskt bakom det, ingen fuktion, och jag kan inte riktigt känna att det är meningen att man ska kunna se ansiktsdragen på en bebis som fortfarande ligger i magen. Det är fashinerade givetvis, men lite mystik vill jag ha kvar. Även om jag nu vet vilket kön min andra lille knodd har.
 
Sv: Ta reda på kön?

Kolla alla mått, kolla kamrarna i hjärtat, hjärnhalvorna, magen osv nu.

Här kollar BM det, det är ingenting vi behöver se till att kolla ;)
Och ta en tjuvtitt till senare för att se könet (och det blir ju bara enklare ju större bebisen blir)

Efter en viss graviditetsvecka blir det svårare att se igen, därför att bebisen kan ligga så det inte går att se. Så man ska inte vänta för länge i tron om att det bara blir lättare att se.
 
Sv: Ta reda på kön?

KL

Jag vill fortfarande veta kön, och ser absolut inte att det skulle förstöra spänningen. Förlossningen kommer bli en omvälvande upplevelse i vilket fall.

Jag vill som sagt ha ett rosa rum om det blir en flicka, och ett blått rum om det blir en pojke. Samma sak med alla bebiskläder..

Egentligen behöver jag inte förklara mig, alla är ju olika men i mitt fall är jag 110% säker på att jag vill veta könet. Inte för att jag "inte kan hålla mig", utan just på grund av allt förberedande..

Tänker fråga BM om hon kan se vad det är för kön. Tänker hon inte berätta beställer jag en ny tid direkt.
Tycker inte om när folk försöker bestämma över mig....
 
Sv: Ta reda på kön?

Tänker fråga BM om hon kan se vad det är för kön. Tänker hon inte berätta beställer jag en ny tid direkt.
Tycker inte om när folk försöker bestämma över mig....

Men jösses....
Vilken inställning! Alla undersökningar som görs under graviditet är ett priviligeum och en förmån! De är frivilliga att gå på och kostar ingenting. UL är som någon skrev inget som görs för att vi föräldrar ska få nöjet att se eller få kort på vår bebis; det är av medicinska skäl man gör den.

Skulle BM tala om för oss att vi kan få veta så kanske vi säger ja (jag vet inte ännu), men om hon inte säger något så kvittar det. Det viktiga är att de konstaterar att barnet är FRISKT! Det är ju det undersökningen är till för.

Det är ju också så att även om BM ser könet så KAN hon ta fel (vilket du ju skriver själv). Om då färgen i rummet och kläderna är "fel" - hur gör du då? :crazy::smirk:
 
Sv: Ta reda på kön?

Jag vill som sagt ha ett rosa rum om det blir en flicka, och ett blått rum om det blir en pojke. Samma sak med alla bebiskläder..

Enda gången jag vill köpa rosa/blått är när jag är på BB, första dressen med mössa och allt är så himla sött om det är i rosa/blått. Men sedan kommer jag blanda, har ju mängder av pojkkläder som jag även kommer använda om det skulle bli en tjej. Sonen har även rosa tröjor och filtar, tycker folk är det är fel är det deras ensak.

Vi renoverar just nu barnrummet, och eftersom vi har en pojke, och våra barn så småningom kommer få dela rum, så såg jag det som en praktisk sak att få veta könet. Jag kommer dock inte inreda i blått eller rosa oavsett vad det blir för kön på nästa, utan i creme och ljusbrunt, och ha deltaljer som spjälsäng och gardiner/tavlor i lite mer könsbundet.

Tänker fråga BM om hon kan se vad det är för kön. Tänker hon inte berätta beställer jag en ny tid direkt.

På ett vanligt sjukhus kan du inte boka en ny tid, det måste du göra på en specialklinik och där får du betala för det. Ska du dessutom inreda ett rum i rosa eller blått så kan du inte förlita dig på ett UL i v. 17, för det är inte alls ovanligt att man ser fel.

Tycker inte om när folk försöker bestämma över mig....

Den inställningen kommer bli svårt när du väl fått barn, ingen bestämmer över dig så mycket som barn, speciellt små :D :angel:
 
Sv: Ta reda på kön?

Tycker inte om när folk försöker bestämma över mig....

Den inställningen kommer bli svårt när du väl fått barn, ingen bestämmer över dig så mycket som barn, speciellt små :D :angel:

:rofl:

Jag har inte velat veta kön. Tycker att det räcker med att jag vet förlossningsdatum :D

Men vi tror att det blir en pojke. Då slipper jag i alla fall få rosa kläder i present. Jag tycker rosa är mesigt och vill absolut inte ha en mesig tjej. Får jag en flicka ska hon uppfostras till en cool brud som inte tar skit och står och väntar på att killarna ska lägga märke till henne... *knyter min feministnäve*:devil:
Och blir det en pojke ska han få vara hur mjuk han vill. Jag har funderat på att klä honom i rosa och säga "nej, det är en kille, men vi uppfostrar honom till bög" när folk frågar...:D

Skämt åsido, känns det inte lite begränsande, det här med rosa och blått? Det finns ju så många andra fina färger, och tänk om bebisen passar bäst i blått fast hon är en tjej? (lite OT kanske, ber om ursäkt)
 
Sv: Ta reda på kön?

Jag och sambon frågade BM om vi fick veta könet vid UL i vecka 17. Hon sa att det var en solklar pojke och visst var det!
Nästa graviditet vill jag nog inte veta kön innan. Den spänningen vill jag ha tills förlossningen.
 
Sv: Ta reda på kön?

Sedan kan jag tycka att det är lite väl mycket show över de här flashiga undersökningarna, med bilder och filmer och 3D och 4D och uppmuntran till att ta med vänner, familj och barn på undersökningen. Dessutom är det inte fastställt att ett ultraljud är 100% risktfritt för bebisen. Och, att verkligen se alla ansiktsdrag, känns som onödig information. Det finns inget praktiskt bakom det, ingen fuktion, och jag kan inte riktigt känna att det är meningen att man ska kunna se ansiktsdragen på en bebis som fortfarande ligger i magen. Det är fashinerade givetvis, men lite mystik vill jag ha kvar. Även om jag nu vet vilket kön min andra lille knodd har.[/QUOTE]

Här håller inte jag med dig. Vi var vi två på en 4D och det var riktigt roligt!! Framförallt fick vi massor med fina bilder som jag tycker är riktigt skojigt. Att det inte är 100% riskfritt blir ju ingen skillnad som du bokar ett könsultraljud eller ett 3D eller 4D och könsultraljud hade du ju själv tänkt göra. Jag har haft en helt okomplicerad graviditet, och gjorde förutom 4D bara den vanliga standard-ul. Med tanke på att många har gjort flera ul redan innan standard-ul så kände jag att det inte var någon risk alls.

Man ser inte dragen så att det inte var någon spänning kvar när han väl kom, och som jag sade innan - förlossningen var så mycket spänning i sig så det räckte väl för mig.
 
Sv: Ta reda på kön?

Jag försökte citera bananabambi men det blev fel. Översta stycket är alltså från hennes inlägg.
 
Sv: Ta reda på kön?

Får jag en flicka ska hon uppfostras till en cool brud som inte tar skit och står och väntar på att killarna ska lägga märke till henne...


och det kan man inte göra om de gillar rosa?

min dotter som under sitt första år till 99% hade "killkläder" eftersom hon har en storebror - är nu vid 2,5 års ålder en grymt envis liten tjejj - som älskar "josa"!!!!
 
Sv: Ta reda på kön?

Det beror inte bara på om man får en snäll Bm vid UL eller inte. Vissa landsting och kommuner har bestämt att inte berätta kön, hur många UL du än gör innom det landstinget.
Detta är delvis för att förhindra sen aborter.
Då många UL görs runt v 16-17 så får man fortfarande göra en abort då utan "anledning".
Det låter hemskt och är kanske inte så vanligt. Men det finns dom som väljer bort sitt barn för att dom har "fel" kön...:mad:
 
Sv: Ta reda på kön?

*kl*
Här säger dom inte vad det blir (stod det på lappen vi fick i alla fall) För oss gjorde det inget för vi vill inte veta ändå. Vill ha kvar den överraskningen till förlossningen. Men alla ska självklart göra som dom känner!
 
Sv: Ta reda på kön?

Allt det du skriver är jag redan medveten om. Men eftersom att jag vet att många andra fått veta könet, så vill även jag få veta det. Det som gör mig sur, är mångas argument att "det är roligare att få veta könet vid födseln". Jag bestämmer vilket jag tycker är roligast, och jag vill veta i förväg, just på grund av att jag vill kunna planera och förbereda.

Du frågar vad jag gör ifall BM har talat om fel kön, mitt svar är: Just därför startade jag den här tråden, för att få veta hur säkert barnmorskans besked är.

Åter igen, jag vet att man gör ultraljudet av medicinska skäl, men jag vet att många fått veta könet i förväg och förstår inte varför någon ska neka mig det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp