Ta reda på kön eller ej?

C

cafu

Har slagits av hur många det är som verkar ta reda på könet på barnet i magen innan förlossningen? Varför gör man det? Är det inte mer spännande att inte veta?

Jag tänker hittills att jag absolut inte vill veta, mest för att inte omedvetet börja tänka i traditionella könsroller och kanske köpa kläder i en viss färg m.m. Är livrädd för att könet ska synas vid UL, ska göra ganska många sådana dessutom p g a sjukdom som påverkar graviditeten så det kanske inte går att undvika...

Men jag vet ju inte, det kan ju finnas många vettiga skäl att ta reda på det?
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Vi ville inte heller veta. Visst är det väl spännande att föda barn ändå... men kanske ännu mer ju mindre man vet! :)
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Om vi hade några vettiga skäl kan jag inte svara på :angel: men jag uppskattade att veta eftersom jag då kunde tänka på och prata om "Alma" istället för bara "magen". Att jag visste att det var en liten Alma där inne gjorde det hela lite verkligare för mig och lättare att se fram emot när jag mådde dåligt. Jag var väldigt rädd för missfall och även där tyckte jag att det blev lättare av att evta att det var MIN DOTTER, inte "bara" en liten docka av okänt kön. :crazy: (Jag drömde alltid att det var en docka, en sådan där med stort huvud och pinnkropp)

Spänningen med att få barn handlade iaf inte om könet, utan om VEM det var som kuckelerat där inne så länge!;)
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Jag håller med nordsvensken.

De känns mer som en person när man vet vad det är för kön. mer verkligt...

Och att man förstör spänningen inför förlossningen kan jag inte förstå. Klar att de e spännande å äntligen få träffa sin lilla knodd. oavsett om man vet vad det är för kön.

Och att det är ganska praktiskt att veta könet är ju ingen nackdel. då kan man planera lite bättre=)
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Kan förstå era synpunkter att det blir mer "verkligt", särskilt om man har en jobbig graviditet och verkligen behöver kunna se fram emot resultatet!

Men det är just det här med att det är praktiskt att veta för att kunna "planera" som jag inte förstår. Planera vad? Vad vill man göra annorlunda beroende på vilket kön barnet har?

Min frisör som jag var hos häromdagen nämnde som sitt skäl att hon ville veta för att kunna köpa kläder i rätt färg och inreda barnkammaren....det är just sånt jag är rädd för att man (inte bara man själv utan kanske ffa släktingar) gör (medvetet eller omedvetet) om man tar reda på könet. Kanske för att jag till varje pris vill undvika att påverka barnen in i traditionella könsroller tidigare än nödvändigt (tids nog sker det väl tyvärr ändå). Men det är ju inte alla som har det idealet kanske.
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

jag är så himla nyfiken .....så jag kunde inte hålla mej utan jag ville veta!!!! och jag gjorde ultrajud 3g me 3 olika barnmorskor och alla hade rätt det blev en kille! jag tycker inte om att vänta på att det ska bli en "överraskning" utan jag vill veta.kommer även bli så i framtiden om jag väljer att skaffa flera barn....
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Jag vill veta!
Känns som att förlossningen är nog med spänning som det är.
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Min frisör som jag var hos häromdagen nämnde som sitt skäl att hon ville veta för att kunna köpa kläder i rätt färg och inreda barnkammaren....det är just sånt jag är rädd för att man (inte bara man själv utan kanske ffa släktingar) gör (medvetet eller omedvetet) om man tar reda på könet. Kanske för att jag till varje pris vill undvika att påverka barnen in i traditionella könsroller tidigare än nödvändigt (tids nog sker det väl tyvärr ändå). Men det är ju inte alla som har det idealet kanske.


Detta kan dock vara en väldigt dålig idé.
Min barnmorska berättade att det var en tjej som ville veta och de berättade att de inte kunde vara säkra till 100 %, men hon hade ändå tolkat det så. Hon köpte massor av saker och kläder till det könet och det var det andra som föddes.
Hon var jätte knäckt efteråt.

Är kanske inte jätte kul att köpt rosa och rött för att föda en kille.
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Spelar det någon roll om du får veta det vid ultraljudet eller vid förlossningen? Det är ju liksom kört ändå :idea:
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Detta kan dock vara en väldigt dålig idé.
Min barnmorska berättade att det var en tjej som ville veta och de berättade att de inte kunde vara säkra till 100 %, men hon hade ändå tolkat det så. Hon köpte massor av saker och kläder till det könet och det var det andra som föddes.
Hon var jätte knäckt efteråt.

Är kanske inte jätte kul att köpt rosa och rött för att föda en kille.
Fram för könsneurala kläder så är det inte längre något problem :idea:
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Har varit ovetande med två och tagit reda på med en. För mig var det tusen gånger mer spännande att inte veta. Vi tog reda på könet med yngste sonen eftersom namngivningsreglerna i Kalifornien är så stränga - man måste ha skrivit på papper och angett barnets namn innan man lämnar BB.
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

jag tyckte att jag kunde inte vänta i ca 9månader på att få veta vad det blir helt enkelt..........
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Vi kollade inte med de två första, men med nr tre nu så frågade vi om de kunde se, och svaret var att det var den tydligaste pojk hon någonsin sett:) Jag tycker inte det förstör något av spänningen, som flera redan sagt, könet är ju ändå det ENDA man vet av den som kommer, storlek, hårfärg, personlighet osv blir ju fortfarade en överaskning!

Sen kan man ju heller aldrig veta EXAKT när bebisen kommer, hur förlossningen blir och allt annat runtomkring, det kan nog räcka med spänning;)

Varför vi frågade var bara nyfikenhet, sedan när man nu har 2 tjejer var det kul å veta om man kunde köpa något nytt... Å dom tyckte att det blev roligare när vi sa att det var en lillebror i magen, men som sagt, man vet aldrig, det kanske tittar ut en liten tjej iaf:angel:
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Jag tycker inte det är många som tar reda på könet ;)

Jag ska på UL nästa vecka :bump: Vi kommer inte fråga om könet, fast jag är bra j*vla nyfiken.

Bokar i så fall in ett senare UL och kollar.

Jag vill jätte gärna ha en kille, så då kommer det säkert bli en tjej, och för att jag tänker så, blir det en kille ändå ;) Det spelar faktiskt ingen roll för oss!

Många som träffat mig tror stenhårt på att det är en kille, jag har en typisk killmage, det verkligen strålar om mig och jag har just nu en grymt bra hårkvalité.


Ang. planeringen så kommer vi köpa en svart vagn. Och vi kommer ha ett vitt barnrum. Kläder växer de ur varje dag i princip i början så det kommer int einhandlas några prinsessklänningar eller liknande i det här huset ;)
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Jag fick erbjudande av min BM att få veta könet (trots att man egentligen inte får veta)

Just för att jag skulle kunna knyta an till bebis i magen, det var lättare att tänka sig att "det finns en liten pojke därinne" än att "det finns en jag vet inte vad därinne, och jag vet inte hur det känns"
Nu var jag nog lite specialfall, men för mig hjälpte det otroligt mycket att få veta.

Att däremot ta reda på könet för att veta vad för färg på kläderna man skall köpa eller om man skall måla rummet blått eller rosa är för mig obegripligt.
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Vi frågade om det gick att se på UL med andra barnet.
Bm tyckte det såg ut som en kille men kunde inte lova.
Vi åkte och köpte en svart/vit-randig sparkdräkt och en vit body efter Ul.

Vi ville veta för att vi var så nyfikna. Så enkelt var det.
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Jag tittade själv vid ultraljudet, eftersom barnmorskan i båda fallen vägrade berätta ens om det syntes.

Såg att det var en pojke första gången (stämde) och en flicka andra (stämde). Eftersom barnens pappa inte ville veta, sa jag inget till honom.
Men jag är helt enkelt alldeles för nyfiken för att inte vilja veta.

Att jag visste könet innan barnen föddes spelade ingen roll vad gällde kläder, barnvagn etc.
Glada, starka färger och den färg på barnvagnen som det blev, eftersom vi köpte begagnat. Lillasyster ärvde och använde alla storebrors kläder, utom de hemsydda som blev stulna ur källarförrådet när vi bodde i lägenhet *morr*
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Vi var helt enkelt för nyfikna för att inte fråga, jag har ingen annan ursäkt :angel: . Vid rutin ul i v 19 trodde bm att det var en pojke men ville inte säga säkert. Vid 3d/4d ultrljud var det ingen tvekan!
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Ska tillägga att jag inteköper typiska pojkkläder ändå, så det är inte av den anledningen...
 
Sv: Ta reda på kön eller ej?

Vi frågade om det gick att se på UL med andra barnet.
Bm tyckte det såg ut som en kille men kunde inte lova.
Vi åkte och köpte en svart/vit-randig sparkdräkt och en vit body efter Ul.

Vi ville veta för att vi var så nyfikna. Så enkelt var det.

Ska väl tillägga att vi hade köpt precis samma kläder då efter UL om det hade varit en tjej.
Köpte inga typiska killkläder alls. Bara fina bebiskläder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 069
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 288
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 762
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp