ta prover direkt från fälten

B

Bucus

Vår stallägare tar prover av höet, förstaskörds hösilaget samt andraskörds hösilaget direkt från fälten och skickar iväg för analys. Det jag undrar över e hur de på labbet kan få fram ts halten då? För om man skickar iväg direkt från fälten så borde ju ts halten bli runt 20-25 % bara men på analyssvaren blir det ju betydligt högre. Nån som vill förklara hur det går till.
 
Antagligen börjar stråna torka så fort man "klipper" dem. De torkar antagligen några dagar innan provet analyseras.

mvh Jessica
 
Är det inte så att h*n tar proverna i samband med pressningen då?
Då borde ju proverna stämma hyfsat överrens med vad ni i slutändan får.Analycen säger ju i allafall att man kan göra så och få ett rättvist svar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 878
Senast: trollmamma
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: domesticus
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 254
Senast: krambanan
·
S
Foder & Strö För några dagar sedan tog jag prov på det hösilage som stallägarna köpt in denna säsong för att göra en analys på det. Tog stickprov...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp