Ta över medryttarhäst

Tildewn

Trådstartare
Hej! Jag är medryttare på en 25-årig valack. Nu har ägaren frågat mig om jag skulle kunna tänka mig att ta över honom. Jag skulle isåfall alltså ha ansvar för honom alla dagar i veckan, betala hovslagare, vaccination och allt annat, ni vet. Dock inte stallhyran, han står nämligen i den nuvarande stallägarens stall.
Självklart vill jag ju ta över honom, jag älskar ju den här hästen mer än allt annat! Jag vet att jag har pengarna och klarar jobbet, har personer som kan hjälpa mig om jag behöver det.
Men så är det att han är så gammal! Jag vet att det kanske inte är så lång tid kvar innan han faktiskt går bort. Jag är rädd att vi ska binda upp så starka band, och att allt sedan ska försvinna. Ni förstår nog hur jag menar.

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag ta över honom eller ska jag fortsätta som jag har det nu?
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Är hästen frisk och fräsch så ser jag inte jag åldern som ett problem. Då kan häst lika gärna leva 10 år till.
Du borde väl ändå komma hästen väldigt nära eftersom du ändå tänker fortsätta umgås/rida/hantera hästen?

Är hästen i dåligt skick så tycker jag det är lite fult av ägaren faktiskt att låta dig ta över hästen, den avsäger sig ansvaret och beslutet isåfall om att ta bort hästen. Är kanske därför den vill att du tar över så behöver inte den ta varken den ekomomiska eller den känslomässiga smällen som en avlivning kan innebära.

Är det på det sättet så hade inte jag tagit över hästen. Dock om den är helt frisk så är det en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta över medryttarhäst

Jodå, han är frisk och fräsch för sin ålder. Har väldigt lätt för att bli stel bara :)
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Även om hästen är frisk och fräsch nu så kan det bli väldigt jobbiga veterinärkostnader OM något händer. Vid en skada och hästen faller ur är det skitjobbigt att få tillbaka dem i den åldern. Visst, stallhyran ingår, men som Grazing säger så får du också ansvaret för att fatta beslut om avlivning.

Men å andra sidan kan ni få flera fina år tillsammans :) Och om du aldrig har haft häst förut låter det ju detta som en bra första häst för att få rutin. Jag red en äldre häst i flera år, och hon var alltid fräsch, frisk och pigg förutom hennes sista sommar som 27-åring då åldern slutligen kom ikapp henne. Det var jobbigt för alla inblandade!
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Får du flytta hästen om du vill? Får du bestämma allt om hästen, avlivning veterinär osv. Är den fullt veterinärvårdsförsäkrad?

För mig känns det mest som om de vill slippa kostnaderna, det känns lite fräckt.
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Jag tycker inte det är fräckt. Jag menar, dom har ju bara frågat och samtidigt erbjudet gratis stallplats och så är hästen "dennes". Om hästen känns fräsch så varför inte. har själv en 24 åring som fortfarande är ute och tävlar i LA klasser. jag hade inte haft ngt emot att förutom ha en underbart trevlig häst, även slippa stallhyran :D
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Om problemet är att du tror du kommer bygga för starka band till hästen så skulle jag bara köra på. Det är mer värt att ha haft det och förlorat det än att aldrig haft det :) (tror jag)
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Håller mig Presto!!

Man slutar inte lyssna på låten även fast man vet att den kommer ta slut. Samma sak borde gälla hästar osv! Allting har ju ett slut. Men inte ska man banga för det! KÖR!
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Jag köpte min då 22-åriga medis. Det är bland det bästa jag har gjort. Jag har trots 30 år med hästar aldrig haft egen och min rutinerade herre har hjälpt mig enormt. Däremot kräver en äldre häst generellt mer omsorg. Man kan behöva kolla tänderna oftare, ha extra koll på foderstaten och i alla fall min måste motioneras på rätt sätt regelbundet för att inte stelna. Han ska till exempel inte ha sommarlov och klarar inte att vara ute dygnet runt men det är ju individuellt kanske. Han har också kort tid mellan skoningarna och jag gör allt jag kan för att hålla honom frisk och glad. Jag tänker att det är som en äldre människa. Man kan vara pigg och stark långt upp i åren men det kanske kräver specialsäng/kost/inlägg. Och ramlar man och bryter sig så går det ofta utför. Och jag klarar inte av att tänka på att förlora min. Men om alternativet vore att inte ha lärt känna honom så väljer jag sorgen. Lycka till med ditt beslut!
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Jag tycker inte det är fräckt. Jag menar, dom har ju bara frågat och samtidigt erbjudet gratis stallplats och så är hästen "dennes". Om hästen känns fräsch så varför inte. har själv en 24 åring som fortfarande är ute och tävlar i LA klasser. jag hade inte haft ngt emot att förutom ha en underbart trevlig häst, även slippa stallhyran :D

Så länge den nya ägaren har frihet att flytta, sälja, avliva etc, att ha kvar hästen hos gamla ägaren innebär ibland att hästen inte överlåts fullt ut.
 
Sv: Ta över medryttarhäst

Nej det är sant, kravet får ju bli att man får flytta hästen om man vill men väljer man att stå kvar så är det ju trevligt med att slippa hyran.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 096
Senast: mars
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Catsu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 142
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp