Ta med hästen utomlands

TeamTanja

Trådstartare
Vet inte om den här tråden hamnar rätt, annars får väl nån flytta den.

Har ni nån erfarenhet av att ta med hästen utomlands till t.ex. ett jobb?
Vad kostade det? Hur reste hästen? Nåt speciellt man bör tänka på?

Hoppas att nån kan svara på mina frågor.

Sv: Ta med hästen utomlands

Vart skall du åka någonstans?
Min kompis tog sitt hbl med sig till Italien och betalade 10.000 för resan ner.
Han stannade 3 ggr(nätter) på fina stall och fick mat och vatten och fick röra sig ute.
Vilka papper för resp land får du kolla med jordbruksverket, tull, veterinär m.m.
Välj transportbolag med omsorg, hbl åkte med ny trailer ner.

Mvh Åsa

PM´a Caballus - hon vet både vad som kan gå rätt och fel... :o :D
Fast det slutade bra! Nämligen här i skåneland hos mig ;) :p

Jag funderar mest på hur det är att ta en häst till england.

Jag skulle vilja åka dit och plugga/jobba, men då ta med mig hästen.

En av tjejerna som jag jobbade med i England tog med sig sin häst över. Tror de kostade runt 4000:- för att få över hästen och då anlitade de en transportfirma.

Oj, det tycker jag låter jättebilligt. Skickade min häst till mariannelund från härnösand i höstas. Det är väl ca 60-70 mil och det kostade 3000 kr.

Tack i alla fall :) ska kolla vidare om det här.

Anlita ett transportbolag!! Det ar det basta radet jag kan ge dej.
Da slipper du tanka pa allting, utan far bara din hast hamtat och avlastad dar du vill.
Det finns flera foretag som kor mellan Sverige och England, men jag rekommenderar Prescott's Horse Transports, for da slipper din hast byta bolag och det ar samma personer pa hela resan.
Jag har telefonnummer och allt sadant om du vill.

Det kommer att kosta mellan 3000-5000:-. Men eftersom du sakerligen vill ta med dej hasten nar du aker hem till Sverige igen, sa arbetar ni fram ett tur och retur pris.
Vad jag tycker att du ska tanka pa ar att allting ar forhandlingsbart, och det gar alltid att pruta!!

Vad billigt det låter :confused:
Jag fick en siffra tidigare på runt 15.000:- för att transportera en häst till södra Tyskland från Stockholm.

Kör den firman på resten av europa också?

Debrukar kora samma vag varje gang. Dvs Nordirland (de kommer darifran) genom England, Dover-Calais, och sedan upp genom Frankrike, Tyskland in i Danmark. Oresundsbron och sedan vastkustvagen genom Halmstad. Som hogst ar de i Stockholm, ska hasten till eller fran Norrland eller nagot annat stalle hogre an Stockholm sa anlitar de ett annat foretag.
Jag brukar transportera hastar till Varmland, sa dit ar de ocksa vana att aka.

Jag vet inte vilken vag de tar genom Tyskland, men om du ar villig att resa lite for att hamta hasten pa ett stalle som passar dem, kommer priset att ga ner. Dorr till dorr service kostar mer om man inte ligger efter transportstrackorna, vilket ar forstaeligt da resten av hastarna kanske far sta pa lastbilen 4 timmar extra bara for att du bor lite utanfor.

Jag kanner inte till nagra bolag som kor pa Europa, vilket sakerligen hade passat dej bast om du bor i sodra Tyskland. Men ar du villig att hamta hasten efter deras "normala" vag, sa lovar jag att de tar din hast.

Prescott's och jag gar tillbaka flera ar, och de har inte bara transporterat hastar mellan Irland och Sverige for mej, utan aven mobler och andra saker. :angel: :love:

Det ÄR inte så dyrt att transportera till/från Storbritannien. En bekant kollade upp det i samband med att hon funderade på att importera häst därifrån (och jag var också lite sugen på det) och faktiskt går det inte på många tusenlappar. Vill man veta exakt är det ju bara att ta kontakt med en transportfirma. Men det är just storbritannien av någon konstig anledning, till Ungenr har jag för mej det skulle kosta 10-20000:- enkel resa.

Jag tog med min häst från Österrike till Sverige. Anlitade en transportfirma från Holland och betalade ca. 15.000,- med allt. Men då var det också så att jag fick åka med i lastbilen + alla mina väskor och jag fick stanna hos den familjen som äger företaget en hel vecka. Rum och mat ingick i priset och boxplatsen + foder till min häst också!

Oj det va dyrt!!

Jag å min häst åkte till Italien det kostade 5 000.

Tog hem min häst från södra Frankrike (Camargue) förra hösten och det gick på 5000:- + moms (6500:-). De tog samma pris för de som kom från Mallorca och resten av Spanien. Hästarna i mycket bra skick när de kom fram (ja, min var ju lite medtagen eftersom han var vild vid tillfället..).

Det är VÄLDIGT olika mellan transportfirmorna. Kan säkerligen skilja 10000:- mellan olika firmor på längre sträckor.

Hade kontakt med flera (fast det är inte många som kör där nerifrån) och "standardpriset" låg på 10,000:- + moms, någon låg på 12' och någon 8'.

Om inte fodervärden hade velat förlänga fodervärdstiden så hade Alazzi redan varit här. Det var då som jag kollade runt lite på priser.

Räknar med att han ska hit såsmåningom. Det är ingen brådska för min del. Han har det bra hos fodervärden :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama