Ta med häst till Åland

Omega

Trådstartare
Behöver lite råd och tips, eller kanske ren fakta om det går att få också :)

Jag flyttar till Åland om några månader och funderar på möjligheten att ta med mig min foderhäst dit (såvida det är okej med ägaren, vi har inte bestämt något än). Jag har försökt googla och läsa på om vad som krävs för att ta med sig häst och det jag har fått fram är att man måste ha ett hälsointyg från distriktsveterinär som ska vara utfärdat inom 48 h från avresa, sen måste hästen såklart ha identifiering/pass. Men vad gäller i övrigt?
Antar att man måste via tullen på något sätt när man anländer med hästen?
Är det någon skillnad på att jag tar med min foderhäst, som jag alltså inte äger, jämfört med om jag köpt en häst?
Något annat man bör tänka på? Vad måste man göra för att få ta med sig hästen helt enkelt? Hästen skulle i så fall stanna på Åland i ca 6 månader.

Finns det några ålänningar här som har svar? :) Eller några andra som har erfarenheter att dela med sig av? Jag skulle bli såå tacksam för lite tips och råd!
 
Är en ålänning...
Pass och friskhetsintyg måste du ha. Sen vet jag inte hur det är när det är foderhäst, Kanske behöver något papper från ägaren att visa upp, att du inte snott hästen....
Ring annars till veterinärena på åland...
 
Är en ålänning...
Pass och friskhetsintyg måste du ha. Sen vet jag inte hur det är när det är foderhäst, Kanske behöver något papper från ägaren att visa upp, att du inte snott hästen....
Ring annars till veterinärena på åland...

Tack för ditt svar! Så det är inte så mycket mer än pass och intyg? Det låter ju bra i så fall! Inte allt för krångligt då :)
 
Vet egentligen inte alls hur det är att ta med en häst till Åland, men du kanske ska kolla upp vad/om tullen kommer kosta? :) Det brukar egentligen inte vara så många procent av hästens värde, men om det är en dyr häst kan det ju vara bra att vara beredd på den summan :)
 
Åland har en del undantag som inte Finland har, bl a när det det gäller moms och spritskatter, men det verkar inte skilja något när det gäller in- och utförsel av husdjur.

(Däremot gissar jag att en svensk hästförsäkring inte gäller där, kanske något att kolla upp och diskutera med hästägaren)
 
Tack för fler bra svar! Jag borde definitivt kolla upp mer om tull, man kanske kan ringa till tullen där och höra? Vet inte om man måste tulla eller inte, men behöver ju absolut ta reda på hur det är. Någon som vet mer om det?

Det där med försäkring är ju också viktigt, han har ju (såklart) en svensk försäkring just nu, men det lär ju behöva ändras på något sätt..
 
Tack för fler bra svar! Jag borde definitivt kolla upp mer om tull, man kanske kan ringa till tullen där och höra? Vet inte om man måste tulla eller inte, men behöver ju absolut ta reda på hur det är. Någon som vet mer om det?

Det där med försäkring är ju också viktigt, han har ju (såklart) en svensk försäkring just nu, men det lär ju behöva ändras på något sätt..
Jag har mina hästar i Finland men eftersom jag köpt dem i Sverige har de ibland haft svenska försäkringar. Det fungerar bra så länge försäkringstagaren är folkbokförd i Sverige (dvs min man som bor där brukar få äran att vara försäkringstagare:)). I regel gäller svenska försäkringar i norden, men kolla för säkerhets skull.
 
Jag har mina hästar i Finland men eftersom jag köpt dem i Sverige har de ibland haft svenska försäkringar. Det fungerar bra så länge försäkringstagaren är folkbokförd i Sverige (dvs min man som bor där brukar få äran att vara försäkringstagare:)). I regel gäller svenska försäkringar i norden, men kolla för säkerhets skull.

Åh, vad bra! Tack för infon! Jag ska kolla såklart, men det låter ju riktigt lovande :)
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 747
Senast: rebus
·
Hästmänniskan Har bestämt mig för att sluta med ridning och hästar, har haft så mycket problem med alla hästar jag har haft. Känner inte att jag orkar...
Svar
19
· Visningar
3 233
Senast: lizzette
·
C
Hästmänniskan Jag har ett ganska jobbigt problem. Vill ha tips och råd ifrån andra, har du varit med om detta själv, hur löst du/ni de? Och vad...
Svar
8
· Visningar
1 382
Senast: CrazyGirl
·
Hästmänniskan Fodervärden \"äger\" inte längre min häst... *LÄTTAD* :idea: För er som läste mitt inlägg för några veckor sen om "Fodervärden vill...
Svar
2
· Visningar
1 264
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp