Ta med eller lämna hemma?

Sv: Ta med eller lämna hemma?

Tack, som den förstagångs-hundägare man är kan man ju behöva lite hjälp. ;)
Det är iaf en ridgeback-tik, kort men tät päls. Verkar inte vara speciellt frusen av sig. I dag ville hon vara med ute på gården länge trots -15, brr...

Dom är som barn, fryser inte även om dom fryser, så länge dom leker, om du förstår hur jag menar.
Du klarar dig bra med sunt förnuft och genom att iaktta och läsa valpen.

Lycka till!

LIA

Jag tar alltid med mig hundarna vart jag än ska. Det är ägarbundna vallhundar som vantrivs fruktansvärt av att bli lämnade i huset eller sitta i hundgård. Det händer att jag tar med dem till jobbet om inte husse kan ta hand om dem. Vissa dagar har dom legat i bilen sex timmar (självklart med rejäl rastning också) om jag inte lyckats fixa hundpassning. Detta förutsatt att det finns kupévärmare att tillgå. Lämnar dem aldrig i en iskall bil...

Vi försöker att ta med hundarna så mycket det bara går. Åker vi någonstans där hundarna inte får följa med lämnar vi dem hos mamma och pappa så att de slipper vara ensamma.
Ska vi däremot bara och handla kan vi lämna dem i lägenheten, men vi försöker att inte lämna dom ensama mer än någon timme om dagen.

Våra vovvar hänger för det mesta med i bilen..ett tips är att lägga frigolit i botten på utrymmet bak i bilen alt. i buren värmer magen som har minst skydd:)

Vovven har det lika bra hemma som om hon får följa och ligga i bilen några timmar. Vad jag undviker är att ha henne i bilen på sommaren. Det går så fort att temperaturen stiger och hunden "kokas".....usch hemska tanke! Såg en Leonberger som var riktigt illa däran i somras pga att den blivit lämnad i bilen. Den överlevde dock, men det var nära att den inte gjort det!

Här uppe i norr där jag bor har jag inte hört talas om några hundkidnappningar ur bilar, så hunden är relativt trygg. Men rötäggen kan ju förflytta sig så man får inte vara allt för säker. Är ju lite beroende vad man har för hund också hur stöldbegärlig den är.

Men det skulle då inte vara nått problem att ta min vovve för hon bryr sig inte så hårt om en främmande människa kommer fram till bilen.

Lär din vovve att trivas med att vara ensam/Lämnad både hemma och i bilen. Det ger mer valmöjligheter och så kan du ju variera dagarna för hunden om du gör så. Jag jobbar heltid och är hem till vovven på lunch. Men jag brukar ha med henne på jobbet också och då brukar hon få vara med mig på kontoret och vissa stunder ligga i bilen.....inga problem....den lösningen passar mig och min vovve bra iaf!

hej jag känner ett par som inte kan lämna deras schäferhanne hemma ensam eftersom han då biter sönder allt han kommer över.. jag skulle vilja påstå att detta beror på att han inte fått en minuts ensamträning, ingenting, medan vissa anser att en del hundar bara inte går att lämna ensamma...
jag vill gärna tro att med rätt träning så går det mesta
Istället sitter han i bilen å skäller som en galning när dem lämnar honom där....

Håller helt klart med dig!

Med träning går det mesta att lösa och problemet dom har med sin schäferhane går defenitivt att lösa med rätt träning och tålamod!

Absolut,men för dem är det lättare att hitta på ursäkter... man blir så irriterad, dem förstår inte att dem gör hunden bara mer orätt...

Miss M skrev:
Absolut,men för dem är det lättare att hitta på ursäkter... man blir så irriterad, dem förstår inte att dem gör hunden bara mer orätt...

hehe! oki..jag tror jag vet vilka du pratar om :angel: eller?? :rofl:

Min hund följer alltid med mig.
Och på skolan har vi rastgårdar där vi lämnar hundarna i medans skolan pågår. Sedan när jag jobbar på grillen brukar Hiljaa antingen sitta i bilen eller så springer hon lös bakom.

Har aldrig täcke på Hiljaa!
Jo om vi har vart och kört ett hårt träningspass mitt i kallaste vintern och för att spara på musklerna kan jag lägga på henne ett täcke. Men aldrig annars! huvva!

Hundar som inte klarar av vintern pga för lite päls har inget här uppe att göra!

De är oftast med. Bor man på landet så får man ju alltid åka för att komma någonstans och blir således borta långa stunder. Blir bara stressande om man vet att de är hemma utan tillsyn. Ska man bort på något så får de bli "snabbinackorderade" i närheten där vi håller hus under tiden. Bara vi har dem nära så känns det bra. :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Viva
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 847
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II