Ta med åring som handhäst

Corax

Trådstartare
Jag har en åring som jag tänkte sätta i gång och "jobba" lite ordentligare med nu i höst/vinter. Frågan är hur länge man kan vara ute. Skrittpromenader måste väl vara rätt nyttigt, men hur är det med t.ex trav? Och hur börjar man enklast?
Och hur ofta? 1 g/vecka?
Åringen är mycket hanterad och lugn av sig.

Hur gör ni?

Sv: Ta med åring som handhäst

Beror lite på hur pass utvecklad åringen är. Är den "normalt utvecklad" för sin ålder eller ligger den efter eller kanske före? Jag skulle begränsa mig till två pass i veckan, och kanske låta ett av dem passen bli löslongering/longering eller bara "lek" på ridvolt med lite bommar, NH-övningar, och bus. (Jag har alltid lekt fram resultat på mina unghästar och det har alltid kännts som det bästa sättet. De lär sig genom leken att följa vissa regler samtidigt som de har kul.) Det andra passet skulle jag ta med åringen som handhäst i mycket skritt och trav, och fungerar det så skulle jag i alla fall prova galopp. Vissa hästar fungerar även som lösspringande "handhästar" men det beror ju på markägaren och om det finns andra som rider/vandrar eller trafik m.m. Iakttag försiktighet, alltså! :)

Fungerar allt som det ska; åringen lyssnar och varken halkar efter eller springer före, eller irriterar ledarhästen; då tycker jag att handhästträning är ypperligt för att bygga upp kondition och för att förbereda hästen för att bli inriden och så småningom motioneras själv i skog och mark. Men åringar kan ha känsliga ben, långt mycket känsligare än vuxna hästar, så kolla igenom den ordentligt efteråt och kolla så den inte blir skenbensöm eller svullen, då har det gått lite för fort...

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama