Ta in utekaninerna?

G

GaurdianAngel

Kan man ta in utekaninerna nu? De har varit ute hela sommaren och fram till nu. Tanken var att de skulle vara ute i vinter, men troligen fungerar det inte av olika anledningar.

Hur gör man och är det för det första möjligt? Jag vet att de är väldigt känsliga, men har hört att de har lättare att vänja sig vid värme än kyla. Stämmer det?

Sv: Ta in utekaninerna?

Varför fungerar det inte att ha dem ute över vintern??

Våran äldsta kanin, som är 7 år, är ute året om och han mår prima. :)

Kram

Om man tar in en kanin nu så kan dom dö av värme slag(om man inte är vääldigt försiktigt).... Säg att det är 5- ute och 20+ inne det blir en temeratur skillnad på 25 grader, vilket inte är bra för kaninen, Dessutom har dom nog satt vinterpäls...

Jag skulle rekomendera att INTE ta in kaninerna, våra 4 kaniner mår prima och bor ute. Jag brukar hänga över trasmattor när det är som kallast för att det inte ska blåsa rakt igenom bodelen... men bara dom har mat och vatten, hö och halm så klarar dom vinter jätte bra.

Men om du vill ta in dina kaniner så gör du det... Men var försiktig och ha dom i det kallaste rummet du har... iaf i början. Med tanke på pälsen så blir det varmt.

MVH Stella

Min kanin var tidigare stallkanin och på så vis levde han i ett ganska svalt klimat (mellan ca 0-10 grader) men när hästarna flyttade mitt i vintern ville jag inte att han skulle bo kvar i stallet själv så han fick flytta hem till mig!
Trots att temperaturskillanden inte var sååå stor tog det hårt på honom ändå. Han bara låg och slöade i flera veckor och verkade inte må bra.
Sakta men säkert anpassade han sig och trivs nu ypperligt som innekanin!
Men kom ihåg att de kan dö av plötsliga, stora temperaturväxlingar.

Tack för Era svar.

Anledningen att jag funderar på att ta in dem beror på att flera i vårt område har blivit av med sina utekaniner, en del är stulna/utsläppta och några ihjälhuggna. :mad: Vi bor visserligen off, men jag vill vara på den säkra sidan.

Funderar på om jag ska ställa in dem i garaget, så de får mellanlanda först. Där är det mellan 5-8 plusgrader. Sedan får de gå vidare in i vårat extra gästrum, där dörrarna är stängda och elementet av. Kanske runt 18 grader. Och där får de sedan vara.

LÅS BURARNA!
Har köpt lås till mina och det känns tryggare.

Skulle jag ta in mina utekaniner skulle jag ta in dem på sensommaren, aldrig nu. De har ju satt vinterpäls och allting. Kan du inte ha dem i garaget hela tiden? Eller då skaffa lås på burarna, vilket verkar vara det bästa alternativet.

Trevligt, men då har ni antagligen inte problem med folk som roar sig med att bryta sig in till kaninerna och skära av öronen, svans och sedan avslutar med att sprätta upp dem och lägga dem på ägarens ytterdörr.

Hade Ni haft det hade läget kanske varit annorlunda och ni valt att ta in dem. :smirk:

Jag anser inte att kaninerna inte skulle klara kylan, de gör de nämligen utmärkt.

Om man börjar med garaget borde det gå bra.
Skulle inte heller vilja ha kaninerna ute under de omständigheterna!
Min pojke bodde ute från början, men pga ögonproblem så bor han numera inne och stortrivs!
Det var dock några år sen han flyttade in och han var inte min då, men jag tror han flyttade in på vintern.....utan problem.

undvik garage och källare! Kaniner gillar inte "rått" klimat. De kan bli dåliga om det är fuktigt. Garage är ju inte särskilt trevlig med olje- och bensinspill...

Testa att sätta upp en lampa som tänds när man går mot burarna. Det avskräcker tjuvar och vandaler!

Kaniner tål när det är väldigt kallt, det som är förrädiskt är drag och fukt.(och värme på sommaren!).

Vi har värmegarage så det är inte fuktigt eller rått. Har eget garage som är rent och fräscht.

Tända lampor struntar de fullkomligt i. Vi har det redan på våran tomt. Grannen har eller hade sina kaniner på altan, precis utanför vardagsrumsfönstret. Trots att ägarna satt inne och kollade på tv så hade de brutit upp buren och slaktat kaninerna. När hon sedan skulle gå ut och ge dem mat innan läggdags låg de söndeskurna utanför ytterdörren.

Troligen är det ungdomar som tycker om att jävlas. :mad:

Vad hemskt! Jag förstår om du vill ta in dem!! Själv bor jag i ett väldigt bra område, ingen rör kaninerna. Isåfall kanske garage är ok, man kan ju vänja dem sakta vid värmen och ta in dem i huset sedan.

Hoppas att grannarna har polisanmält händelserna!

Det är polisanmält men de har inget att gå på, så att få fast gärningsmännen är nog svårt. Det prioriteras inte så högt heller i sthlm. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 838
Senast: fixi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka