Ta in på natten?

Sv: Ta in på natten?

Är det inte bättre att du förklarar här? Vi är fler som undrar!

Vad är fruktaner?

Okej, ska se om jag kan få till det rätt!

Fruktaner och stärkelse kan framkalla fång, detta har visats experimentellt.

Fruktaner är kolhydrater, kolhydrater i allmänhet kallas ofta "socker", men socker finns ju i allt gräs och ger energi. Det här handlar om en viss typ av "socker" som inte tas upp ordentligt i tunntarmen (som andra lättlösliga sockerarter om jag förstått saken rätt) utan fortsätter ner i grovtarmen. Där ger detta näring till fel sorts bakterier, det blir en störning i tarmfloran. Dessa bakterier utsöndrar toxiner, eller så blir det toxiner när de dör, jag har inte fattat vilket, som (kan) orsaka (r) fång.

´Dessa fruktade fruktaner bildas av växterna framförallt när de är stressade (kyla, torka etc) och tidigt på våren, det är ett sätt för växten att lagra energi. När det fryser stannar tillväxten av, men fotosyntesen kan pågå ändå om det är soliga dagar. Växten lagrar då upp fruktaner. Därav att det kan vara farligt att beta ´frostnupet gräs.

Vet inte om det klarnade lite, jag har lite brått. Helena Handberg har förklarat detta bra *tipsar*

Har våra hästar ute dygnet runt och det kommer dom få vara hela oktober om vädret tillåter.
Har våra små shettisar uppe några timmar på dagen i stora hagen med mycket gräs.
Båda shettisarna går i en liten hage resten av tiden och utfodras med hö.
Dom har inte visat några fångkänningar på jättelänge så tror inte det är så farligt.

Ska tillägga att båda är fånghästar.

Tack Yozzarian och Lizzie för bra förklaringar!!! Kul att få lära sig något nytt. Jag har vetat att frostigt gräs inte är bra, nu vet jag varför också!! :bow: :bow:

Har lösdrift, med fri tillgång på käk (hö).
Ingen box. Däremot ligghall.

Såhär års är det så lite näring i det gräs som är kvar
att det varken gör till eller från, visst skulle dom kunna äta sig mätta på gräset.. bara det att det inte skulle räcka eftersom det knappt innehåller nåt.. Så dom får hö.
Har aldrig bekymrat mig för kolik eller fång eller nåt socker i gräs...
(socker i gräs?? :confused: )

Men om socker i gräs är vad folk oroar sig för.. hur vågar man då ge ensilage? Är inte det ganska sött? Gräs? (konserverat.. hö... som en gång var gräs... ni fattar...)
DET har en av mina hästar fått kolik av. Aldrig av höstgräs.

Jag har mina ute fortfarande men dom får komma in 3-4 timmar på eftermiddagen och äta och sova sen släpper jag ut dom igen och det tänker jag fortsätta med hela månaden ut om det inte blir svinkallt förståss.

Har två shettisar med i hagen som är ganska nerbetad men jag ger dom fiberplex för säkerhets skull nu när dom nyss börjat gå i gräshage (har gått i skogen i sommar). Jag har inte sett några symtom på att någon av dom mår dåligt så jag tror inte att det är någon fara, inte halvblodet eller d-ponnyn heller för den delen.

Men snart får jag nog börja ge lite hö ute också, dom hinner inte äta tillräckligt under inomhusvistelsen.

Ska bara klura ut hur jag ska lägga fodret för att inte shettisarna ska få i sig för mycket. Någon som har några bra tips kanske? Jag har ett foderbord till dom stora men shettisarna har teleskåphalsar har jag upptäckt så dom sträcker sej och når dit även dom.

Mina går in av sig självt och sover några timmar, vid 17-19 tiden oftast, så står dom inne, och då brukar jag passa på att ge dom lite kraft, vitaminer, luzern och lite sånt. Samt lite hö inne. I ligghallen då alltså. Och där står dom och mumsar på det, och sover middag. :)
Har liksom kollat deras rytm och anpassat fodringen efter det, eftersom dom alltid stod inne vid den tiden så tänkte jag att det passade bra att börja ge kraft och sånt då. ;)

Har också foderbord. Och eftersom gräsätar sässongen är över här uppe så blir det hö för hela slanten, men dom letar alltid noga först så att dom inte missat lite gräs nånstans ;)

Har du fri tillgång? Tänkte på shettisarna..
Det kan hända att de kanske tokäter först om de inte är vana vid fri tillgång.. men sedan när de litar på att det finns mat.. så äter de bara så mkt de behöver..
Har fungerat på alla hästar jag vet om som provat det.

Har även fått lära mig att dessa "fruktade" fruktaner finns i förhöjda halter även i gräs som är vått (av regn eller dagg), samt även i höga halter mitt på dagen när solen värmer som mest. Dessutom finns det vissa grässorter som bildar mer fruktaner än andra, bla en av sorterna som tidigare rekommenderats till fångbenägna hästar pga dess lägre proteininnehåll.

Svarar på frågan: Mina hästar är ute dygnet runt, året om. Om det inte är exceptionellt dåligt väder då.
Har faktiskt funderat på saken och håller ögonen på hästarna noga, eftersom jag vet om riskerna men ingen av de två jag har nu har visat någon fångtendens någonsin. De har inte så mycket gräs i vinterhagen som de tillbringar nätterna i (ligghall och höbal finns). På dagarna flyttas de till sommarhagen där det fortfarande kommer lite grönt.

Senast ändrad:

Mina två vänner går ute dygnet runt nu igen, fick ha dem inne på nätterna sen juli, då jag tävlade med den ena och han inte riktigt tålde att gå ute hela tiden (gick ned i vikt). Den andra damen är dräktig, så henne är jag inte orolig det minsta för. De får ordentligt med kvällsmat och har fri tillgång till hö, när så behövs. De ska få vara ute så länge det bara går i höst.

Jag har haft fri tillgång åt dom andra förut fick shettisarna i maj så jag har inte hunnit börja fodra fullt ut ännu. Jag vill ju gärna ha fri tillgång men jag vet inte hur det ska gå, funderar på om man kan få tag i havrehalm och ge det i hagen och sen höet inne (när dom börjar vara inne på nätterna alltså).

Alternativt att fixa till foderbordet så att min hjälpsamma dam inte kan kasta ner massa hö på marken till småtjejerna.:devil:

Skulle önska att jag kunde ha en ligghall också så hästarna kunde få välja om dom vill vara inne eller ute. Har också fått för mej att dom gärna kommer in den tiden jag tar in dom, fast halvblodet vill ju inte gärna gå ut på kvällen:eek: , hon verkar älska att vara inne hon ligger i halmen och snarkar, ibland får jag ta ut alla dom andra innan hon ens reser sej upp. Så hon skulle nog vara ganska mycket i ligghallen medans d-ponnyn bara skulle äta och sen gå ut direkt han vill inte alls vara inne mer än nödvändigt.
Shettisarna skulle nog vara där maten var. :rofl:

Jo rajgräs (alla sorters?) har högre halter än andra vanliga fodergräs

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar