Ta in på natten?

C

cafu

Tar ni in era hästar på natten nu, ni som har box?

Tänker på risken för socker i gräset kvällar och morgnar, med risk för fång/kolik...

Ni som har lösdrift, hur gör ni som oroar er över detta problem?

Sv: Ta in på natten?

Socker i gräset på morgnar och kvällar?? Har jag aldrig hört talas om - berätta mer! :idea:

Mina är inne på nätterna sen ett tag tillbaka, två av dem är frusna av sig och behöver få ligga torrt på nätterna.

Har skickat upp alla hästarna i skogen, långt från gräshagarna.

Om man inte har en extremt fångbenägen häst finns det ingen anledning att oroa sig. Som orsak till kolik får väl gräsets fruktanhalter anses ganska obetydliga.

Dessutom räcker det inte att ha hästen inne på natten eftersom förmiddagstimmarna är väl så fruktanrika.

Så nä, mina går ute som vanligt.

största risken för fång eller kolik är väl om de äter frostfruset gräs har jag för mig :crazy:

Tog hem min islänning från betet den 1 sep. För min del hade han gärna fått gått sep ut, men han var den enda beteshästen kvar och stallägaren ville ställa in sina hästar, så jag hade inte så mycket att välja på än att ta hem honom.
Dock blev han mycket glad att komma hem igen, Mat!

Så läng vädret är bra, vilket det fortfarande är så gör det bara hästarna gott att få vara ute. /Linda

Jag vill också veta vad socker i gräset är?

Mina halvblod går fortfarande ute dygnet runt, men kommer att stallas upp inom en vecka eller så.

Min häst gick in från betet redan i agusti för då flyttade hon till nytt stall, och där var dom inne en stund varje dag för att komma ifrån alla blindningar, men nu har dom varit inne på nätterna sen 1 september eller lite tidigare, På andra stället hade dom gått ute så tidigt och hon mådde inte als bra av det, det var kallt och stall ägaren vägrade att lägga på henne täcket och dom hade inget skydd eller något, så nu när hon har stått inne är hon jättebra! framför alt i ryggen för hon är ju så frusen av sig så hon får ont i ryggen om det bara regnar och det är 25 grader likosm, men på dte nya stallet ska dom bygga ett eget skjul till henne innan vintern:)

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med socker i gräset?

Mina hästar går fortfarande ute, även om det regnat flera dagar i sträck nu. Det är ju varmt, 13 grader klockan 6 i morse.

Immer

Är det inte bättre att du förklarar här? Vi är fler som undrar!

Vad är fruktaner?

Har inte heller hört talas om det här med socker.
Men jag är inte orolig för mina hästar ändå.
Och de går fortfarande ute dygnet runt.
Tar bara in dom om det skulle regna 50 mm och blåsa horisontellt 25 m/s i flera dagar, vilket det inte har gjort... ;)

Jag undrar oxå vad socker i gräset är förnågot. :confused:
Har aldrig hört talas om det.

Våra går fortfarande ute på natten, och jag oroar mig inte för nåt socker i gräset, för jag har aldrig hört talas om det. Och dom brukar varje år gå ute så länge vädret är ok och det har hittills gått bra. Så jag har nog ingen anledning att vara orolig för det.

Vi har hästarna ute på natten om vädret tillåter, dvs om det inte regnar och det inte är för kallt. Nu i natt var dom ute tex och det var 12 grader kl 6 i morse.
Dom har stått inne från och till hela sommaren så dom längtar inte in precis.

Dom får sin kvällsmat och sen får dom gå ut igen om det passar.
Vi har rätt gott om gräs kvar i hagarna, men jag har då aldrig märkt av någonting på dom förut så det oroar mig inte, beror kanske på vilken typ av häst man har?? Men våra stora halvblod reagerar inte på kallt/frostnypet gräs vad jag sett.

Är det inte bättre att du förklarar här? Vi är fler som undrar!

Vad är fruktaner?

Det är en sockerart som bildas i gräs när det är fruset, försvinner när gräset har tinat upp ordentligt.

Vissa hästar kan få kolik av att äta frostgräs och likaså kan fångkänsliga hästar få fång. Det gäller främst hästar som är känsliga för foderombyte, då det blir som ett sådant.

Jag ser till att mina pållar alltid äter sitt frukosthö inne så de inte är vrålhungringa när de släpps ut (vid risk för frost). Lägger också ut hö i hagen så de kan äta av det istället för det frusna gräset. Har fått för mig att de mår bättre med hö i magen först innan de börjar käka av det frysta gräset.

/Lizzie

Men nu är det väl ändå så att om man har häst med disposition för
fång så måste det väl vara förekomsten av bete i kombination med
för lite motion som är den farliga biten. Har man hästar som kan äta obegränsat typ unghästar och ston med föl så är det ingen fara, mer än om man tycker att det blir för kallt och ruggigt eller att man kanske behöver börja stödutfodra. Vi har pratat med hovslagaren på Strömsholm angående uppkomsten av fång och man kan ju faktiskt
inte riktigt säga vad som är orsaken eller vilka hästar som drabbas mest. Russ och shettisar som når över tre års åldern och inte motioneras löper i högre utsträckning risk för fång om dom hamnar på för friska beten, typ går som sällskapshäst åt någon som behöver äta obegränsat, Ingen lyckad kombination alltså. :confused:

Tack så mycket för en ordentlig förklaring:bow:

Min häst reagerar i princip aldrig på foderombyte, så då kan jag vara lugn:)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte