Ta in i omockad box?

Lona

Trådstartare
I vårt stall mockar var och en åt sin häst. Stallägaren tar in hästarna på kvällen men om man är sen till stallet så brukar de som inte är mockade åt få vara kvar ute såvida det inte är pissväder.
Idag var det just pissväder och hästarna togs in tidigt (halv fyra, alldeles för tidigt för lite regn tycker jag personligen, det är ju för sjutton islänningar) vilket innebar att en häst inte var mockad åt. FRUKTANSVÄRT tyckte flera stycken, att man inte sett till att vara där i tid och mocka alternativt att den som tog in inte mockade åt hästen, TÄNK att få stå i en box där det ligger bajshögar!

(Jag tycker alltså att det är lite överdrivet, däremot ser jag gärna att någon slänger till min häst en tuss hö när de andra får om jag inte hunnit ge.)

Hur resonerar ni?

Sv: Ta in i omockad box?

Hahahaha, vilka problem folk skapar sig. Hur många som arbetar hinner ut innan insläpp för att mocka undrar jag?

Här tas alla hästar in samma tid, majoriteten mockas det för efter insläpp och jag har då aldrig hört om något stall som gör annorlunda?

Shit vilket gnäll! Spelar kvittar om boxen inte är mockad? Jag vet inte någon häst som är så grisig att det inte går att ha en häst i boxen efter en natt?

Måste säga att jag inte kan förstå att det är ett problem. Det låter som man förmänskligar hästen, hästarna har ju själv placerat skithögarna i boxen.

Håller med övriga i tråden. Så länge mockning sker dagligen spelar det väl ingen roll när? Bajshögarna fanns väl där tillsammans med hästen en stund innan det släpptes ut på morgonen också...

Förstår inte alls vad som skulle vara problemet.
De flesta bajshögarna har ju säkerligen varit där samtidigt som hästen under natten och den har väl inte tagit skada av det?
Så länge som man mockar åt hästen så spelar det väl ingen roll vilken del av dygnet det görs på?

Säger som någon annan, snacka om att skapa sig problem!

Håller med övriga, snacka om att skaffa sig problem..

Jag vill gärna att det är mockat innan jag tar in hästarna, för att det känns bäst att släppa hästen i en ren box (och för att det är enklast att mocka när hästen inte är där inne!) men det tar ju sällan många minuter innan hästen har lagt första högen och då är boxen inte längre ren. Liksom att boxen inte är ren på morgonen när man släpper ut hästarna, såvida ingen är uppe och mockar flera gånger under natten..

Resonemnaget är ganska komiskt, varför är det mer okej att stå i en "skitig" box på morgonen än på kvällen? Om boxen är alldeles för sunkig behöver hästen troligtvis större box eller väldigt mycket mer strö.

Förresten så har jag en sån där häst som är flyttbar så man kan ta ut den ur boxen medans man mockar. Fiffigt, va? :angel:

Men det är omständigt att ha hästen stående ivägen på gången när man kör rally med skottkärran! ;)

Inte i vårt stall för uppställningsplatsen och gödselstacken är olika ändar av stallgången.:idea:

Förresten så har jag en sån där häst som är flyttbar så man kan ta ut den ur boxen medans man mockar. Fiffigt, va? :angel:

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag hinner i stort sett aldrig till stallet innan insläpp och jag är helt övertygad om att ingen av mina hästar någonsin reflekterat över att det ligger bajsbollar i boxen när de kommer in. :p

Ja herrejisses! :rofl:

Det lär ju vara SÅ mycket bättre hästvård/hantering att lämna 2 krakar kvar ute i blåsten och regnet för att deras boxar som var lika omockade på morgonen är omockade vid insläpp, medans deras flock får gå in i övrigt.

herregud för folk säger jag!

Jag tycker att det är skitsamma ;)

Bara det blir mockat någon gång under dagen så spelar det ingen större roll exakt när.

I mitt stall så är det vissa som inte "kan" ta in hästen i en omockad box utan dom mockar före så hästen får en ren box att komma in i.

Jag bryr mig inte om det är omockat, jag mockar när det passar och hästen bryr sig inte för fem öre sålänge man håller det vettigt (jag mockar för övrigt skitnoga men det spelar ingen roll om det är före eller efter tycker jag inte, mer än att det är praktiskt att mocka innan men inte för att hsäten bryr sig)

Säger som de andra... Herregud vad överdrivet. Skit samma (:D) om det är lite skitigt i boxen när hästen kommer in, den dör knappast och hur många hästar vill ligga ner direkt när de kommer in ändå liksom. Jag har till och ned varit så grym och ondskefull att jag någon gång låtit hästen stå i omockad box över natten :eek::p När jag var sjuk och inte pallade att åka ut till stallet. Smsat stallägaren och bett henne slänga in lite hö till min häst också, och mockat rent dagen istället. Big deal, hästen har knappast blivit sjuk.

Då har jag varit jätte hemsk en gång, när vi hade snöoväder och gången till gödselstacken var igensnöad så la jag skiten i ena hörnet i boxen och tog ut det dagen efter :o Nu har jag gjort det lite lättare och mockar i en gammal mineralhink :p Hade ponnyn varit större hade jag nog pulsat i snön men när man har en minishettis i "större" box så tror jag inte han led ^^

Bajshögarna fanns väl där tillsammans med hästen en stund innan det släpptes ut på morgonen också...

Nej, men hur menar du då?? Det kan dom väl inte ha gjort?? Min häst skulle aldrig bajsa i sin box.. Nej usch.. Eller är det så att hon blir utjagad ur boxen på morgonen av de hemska bajshögarna???

/Lavinia, som inte behöver mocka längre, men det är klart att man mockar när man KAN inte alltid före insläpp.. *suck*

Min häst skulle aldrig bajsa i sin box.. Nej usch.. Eller är det så att hon blir utjagad ur boxen på morgonen av de hemska bajshögarna???

:rofl::rofl::rofl::rofl:

En annars tråkig kväll blev genast mycket roligare av den här tråden!
Jag ser framför mig hur en häst blir utjagad av ilskna bajsbollar med vassa halmstrån som vapen!!

*kl*
Jag tycker TS har en poäng.

Jag tycker generellt sett inte att det ska mockas och sopas när det finns hästar i stallet för att undvika att hästarna utsätts för ammoniakångor och dammande av ströande och sopande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka