Ta in i omockad box?

Sv: Ta in i omockad box?

Hihi, Stackars krakar som var tvungna att se sina bajshögar igen:-) Tycker inte alls det är något problem speciellt inte om ventilationen i stallet är ok så att det inte stinker ammoniak pga att boxarna står omockade. Däremot skulle jag vara ganska upprörd över att hästarna fick gå in redan på eftermiddagen men det är ju olika i olika stall. Våra är ute till 8 minst, även när det regnar och snöar, och så vill jag ha det.
Jag skulle sett till att hänga fram en extra höpåse som dom andra kan ge om hästen kommer in innan jag hunnit dit. För hur kul är det att stå och lyssna på när andra äter och inte ha något själv... Sen har ju MonteRose en bra poäng men det är ofta lite svårt att leva efter om hästarna går in tidigt.

KL

Om man inte kan mocka när hästarna är inne för att luften i stallet blir så dålig då, så har man nog ett rätt stort problem att ta tag i.

Sen måste man inte sopa hela stallet för att man mockar åt sin häst. Att sopa lite utanför boxen är inte farligt!

Att ta in vissa hästar men inte andra och att inte hålla fasta rutiner med insläpp är att tigga om problem, det tycker jag verkar väldigt okunnigt och farligt.

Tycker man ser mer och mer av såna här konstiga och farliga brister på rutiner och kunskap nuförtiden. Det är lite konstigt tycker jag, när det är så himla lätt att informera sig med alla kurser som finns och allt man kan läsa sig till.

*KL*

:D Vill bara förtydliga att JAG inte nojjar för detta utan fick halvhysteriska SMS. Men tack, då torde jag vara normal *puh*.

*kl*
Jag försöker hinna mocka innan intag, men inte för att hästen skulle lida av att så i omockad box, utan för att det är så mycket enklare för mig.
I samband med intag så blir det gärna lite rörigt och "stimmigt" innan alla hästarna kommit till ro, någon kanske inte hade hö inlagt osv, då är det lätt hänt att det blir lite "elvisp" effekt på pålles ben.
Men att HAN skulle lida av att komma in i omockad box, never EVER.

De gånger jag hinner ut och mocka innan insläpp är lätt räknade. Så nej, jag tycker nog att vissa av dina stallkamrater överreagerar:)

Jag tycker generellt sett inte att det ska mockas och sopas när det finns hästar i stallet för att undvika att hästarna utsätts för ammoniakångor och dammande av ströande och sopande.

Det kan jag hålla med om.
Men det kan vara svårt att undvika mockning när hästarna står inne om man står i kollektivstall där hästägarna kommer vid olika tidpunkter.

Vi mockar alltid när hästarna är ute, ingen häst tas in i omockad box om inte någon är extremt sen ut till stallet. Dock skulle ju inte någon häst lämnas ensam ute för den sakens skull.
Jag tycker det är jobbigt att mocka när hästen varit inne och kanske rört om i bädden samt att stackarn ska stå på gången o vänta medan jag håller på.
Vi tar in ca kl 18-19 så det är inga problem att hinna ut efter jobb/skola.

Jisses, vilken lätt tillvaro man måste ha om man orkar bli upprörd över kottar i boxen vid intag!

Själv föredrar jag att ha det mockat när jag kommer in med hästen (gärna om någon annan gjort det ;)), men för hästen spelar det ju ingen roll.

Förmodligen borde jag anmälas för vanvård, när jag stod uppstallad kom jag inte förrän vid 18-19-tiden på kvällen (slutade jobba 17-tiden), då hade hästarna varit inne sedan 15-16 ungefär. Tänk, så många timmar med sina egna aggressiva bajsbollar. Att inte mina riddjur dog. Eller bet mig. Eller helt enkelt vägrade bära runt mig :D

Tycker väl inte att det har så mycket med hästens välbefinnande att göra men jag vill INTE ha in mina i omockade boxar. Jag märker om mina hästar varit inne lite längre än vanligt på morgonen = väldigt mycket rörigare. Att då ställa in dom på em/kväll omockat så blir det om möjligt än värre vilket medför både väldigt mycket mer jobb för mig och drastiskt ökade strökostnader. Jag ser heller ingen anledning att ta in dom innan jag kommer på kvällen, vad ska de stå i boxen och hänga för?
Våra hästar kommer alla in vid olika tider beroende på när folk är där och det är inga som helst problem med oroligheter och rutinbrister som en del säger är värre saker. Hästarnas rutin är att de kommer in på olika tider, inget konstigt för dom alltså och mycket lugnare vid intag för man har inte hela högen vid grinden när man tagit en.

Boxen är inte smutsigare när dom kommer in än den var när dom gick ut. Jag personligen undviken gärna att ställa in min häst i en omockad box då jag själv tycker det känns otrevligt, men i ett sådant fall hade jag inte kännt något behov av att gnälla.

Ibland undrar man verkligen hur folk tänker....

Vi har en häst uppstallad på större stall där ägaren sköter alla utsläpp, fodringar och insläpp. Var och en mockar för sin egen häst. Hästarna tas in runt 16 då de får em-mat inne. Eftersom de flesta jobbar normal kontorstid vore det ju en omöjlighet att hinna mocka innan intag. Ser inga som helst problem med att låta hästen komma in i en omockad box för att äta em-mat och få en studs vila innan vi kommer och mockar och rider...Vi lämnar ju honom i en ren och fin box till natten :)

Hästarna som bor här hemma däremot kommer oftast in i en mockad box. Mest för att det är ju ändå jag eller min stallkamrat som tar in och då är det ju praktiskt att mocka innan...De är i allmänhet ute längre också och får sitt em-hö ute.

Men det finns nog ingenstans som i vissa stall där det skapas mycket onödiga icke-problem...Oftast beroende på ren okunskap! (Tex. hagar, utevistelse och fodringar)

Larvigt...
Tycker som du släng till den en tuss hö/ silage bara så är det ju inga problem ägaren kommer ju och mockar sen.

Dock kan jag va lite gnällig hemma med vissa av mina skulle aldrig ställa in nån av "grisarna" i omockad box då jag i så fall typ får tömma hela boxen då de rört runt så i skiten...Men det är ju skillnad vi har ju eget stall och sköter allt själva då kan man va lite knepig utan att det drabbar nån annan!

kl

Håller med alla om att det var en ovanligt fånig "regel". Det är klart, om jag hade möjligheten så skulle jag försöka mocka åt hästen innan insläpp, men de flesta som jobbar kontorstider har inte den möjligheten och hästen lär knappast avlida för det. Jag tycker nog det är avsevärt mycket värre att lämna en häst kvar ute i hagen när de andra går in, bara för att ägaren inte hunnit ut till stallet " i tid".

Vad löjligt...:confused: Vissa kvällar jobbar jag sent och dom andra plockar in mina hästar, då får dom stå i omockade boxar i nån timma eller två. Maten är förberedd dagen innan... Det har dom inte dött av hittills ialla fall..

Mvh Domino_s

i vårat stall tas det in och är det omockat så är det.
nu har vi 2 stall i ena står det 4 häst och i andra 5 om det är fullt.
eftermiddag finns klart i burkar och påsar som läggs in vid intag...
har aldrig haft tanken på att inte ta in för det inte är mockat hur gör de som jobbar på dagarna?

Tycker väl inte att det har så mycket med hästens välbefinnande att göra men jag vill INTE ha in mina i omockade boxar. Jag märker om mina hästar varit inne lite längre än vanligt på morgonen = väldigt mycket rörigare. Att då ställa in dom på em/kväll omockat så blir det om möjligt än värre vilket medför både väldigt mycket mer jobb för mig och drastiskt ökade strökostnader. Jag ser heller ingen anledning att ta in dom innan jag kommer på kvällen, vad ska de stå i boxen och hänga för?
Våra hästar kommer alla in vid olika tider beroende på när folk är där och det är inga som helst problem med oroligheter och rutinbrister som en del säger är värre saker. Hästarnas rutin är att de kommer in på olika tider, inget konstigt för dom alltså och mycket lugnare vid intag för man har inte hela högen vid grinden när man tagit en.

+ 1 på den.

En av mina är extremt rörig i boxen om det är stallägaren som släpper ut och tar in mina hästar också (hon släpper ut dem två timmar senare än mig och tar in dem mellan två och tre timmar tidigare). Men om det är jag som släpper ut och tar in dem så nästan halverar jag mina strökostnader. Dels pga ökad utevistelse och dels pga jag minimerar tillfällena då han nevöst springer runt i boxen.

Så nu har vi gjort så att jag släpper ut och tar in mina själv och hon sköter sina. Det är två flockar och de är vana vid att inte ha samma tider så ingen häst blir nervös.

Sedan är det självklart lättare att bestämma att mina bara ska vara kvar ute tills jag kommer eftersom jag har fyra stycken och de går i en flock. Har man bara en häst och den står i inackorderingsstall så kan man ju inte riktigt göra på samma sätt.

hur gör de som jobbar på dagarna?

Har hästarna ute tills man kommer från jobbet? :confused:
När jag bara hade en häst och var beroende av andra så sa jag att de kunde lämna sin ute/släppa ut igen efter ridning, om de ville, så tog jag in när jag var klar. Inga problem, de flesta var glada att deras hästar kunde gå ute lite längre. Oftast var det dock alltid någon mer som var "sen" (vi pratar 18-19-tiden) så sällskap hade hon alltid ändå.

kl

Klart de klarar av det. Vi har egentligen också så men oftast har alla varit där vid intag runt 19 och de vars ägare ibland kommer senare får en extra hötuss ute/ringer och hör hur de tänkt.

Vi gör precis likadant i vårat stall, första gänget hästar tas in vid 15-16 andra vid 17-18 (två känsliga hästar in tidigt), jag är enda inackorderingen och ibland inte där förrän 19-20 kvällstid, min häst står inne i omockad box tills jag kommer och de ser till att han får sitt middagshö när han går in (får morgon, lunch, vid intag och nattning) om jag inte packat påsen..

Inte mycket jobbigare för mig, mockar när hästen står i boxen och slänger in en tuss hö så han står i sitt hörn och äter (stor box, liten ponny, har halva till sov/matdel och halva till toalett) :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka