Ta in i omockad box?

Sv: Ta in i omockad box?

Ja, har man inte saker att bekymra sig för så skapar man dem :angel:

Det är klart att det är lättare att mocka om boxen har varit tom hela dagen, men att lämna kvar någon enstaka häst ute bara för att det ligger ett par bajshögar verkar ogenomtänkt.

Tar inte in min i en omockad box. Men det är för att han rör runt allt i boxen ännu värre (är en gris på spån), och jag får ett helsike att mocka boxen då. Går att massor av spån då...
Är alltid i stallet innan insläpp, så jag hinner att mocka och fixa käk (har eget kraftfoder, så det gör jag själv) till min innan de kommer in 17-18.

Tycker inte det är farligt att hästarna kommer in i en omockad box :p Vilket löjligt gnäll och överdrivet tycker jag med

Men snälla, vad ÄR det för människor? :D

Hästarna står ju hela natten i bajs och kiss så vad skulle det göra en liten stund till?

Dessutom - hur många säger till sin chef: "ohhh, det regnar! Jag måste sticka tidigare och mocka boxen!" :laugh:

har halva till sov/matdel och halva till toalett) :)

Så borde det alltid vara! Det är ju inte så väldigt naturligt för en häst att äta där den skiter.

Mitt fjordföl och stallägarens halvblodsdito delar på en stor box och de använder ena hörnet som toalett. Har djup halmbädd med torv underst så det luktar aldrig (varför det nu skulle göra det i någon box?)och man måste lyfta på halmen för att se om någon vänlig själ redan har mockat eller om jag ska göra det själv. Inga problem att ställa in i omockat alltså.

Dock vill jag ha mockat innan insläpp eftersom det är lite tufft att hålla reda på två nyfikna och busiga fölisar medan man skyfflar bajs :p

Men vad spelar det för roll om det är mockat eller inte? Huvudsaken är ju att hästen får mockat, sen spelar det ingen roll om det är senare på kvällen. Hur orkar folk ens göra en grej av något sådant? fattar inte.

*KL*

Jag tar helst inte in omockat om jag slipper, men det är för den ena stökar till så hemskt då, så det blir dubbelt så drygt att mocka. Den andra är så renlig så då märks det inte.

Jag har ju eget stall, så lätt för mig att alltid se till det är mockat när de kommer in. Endera får de gå ute tills jag kommer hem och har mockat, eller så mockar jag på morgonen innan jag åker till jobbet.

För flera år sedan när jag jobbade 48 h-helgpass var tredje vecka, så mockade jag på fredagen innan hästarna kom in, sen mockade jag på söndagen innan de kom in. Dvs när de kom in på lördagen var det helt omockat, och sen blev det en natts skit till innan det mockades. Hästarna verkade inte bry sig, men det tog en evighet att mocka på söndagskvällen där, och jag var inte ledsen när mitt schema las om ;) (Jag har kallstall så lukt etc är inget problem, de stod på permanentbädd med).

Så, jag tar inte in i omockad box, men det är pga min egen bekvämlighet helt enkelt, det är enklare mocka om de inte varit inne och rört om det igen. För hästarna lär det kvitta fullständigt lika. (Undrar hur de som skriker av det tänker kring lösdrifter förresten..)

I vårt stall mockar var och en åt sin häst. Stallägaren tar in hästarna på kvällen men om man är sen till stallet så brukar de som inte är mockade åt få vara kvar ute såvida det inte är pissväder.
Idag var det just pissväder och hästarna togs in tidigt (halv fyra, alldeles för tidigt för lite regn tycker jag personligen, det är ju för sjutton islänningar) vilket innebar att en häst inte var mockad åt. FRUKTANSVÄRT tyckte flera stycken, att man inte sett till att vara där i tid och mocka alternativt att den som tog in inte mockade åt hästen, TÄNK att få stå i en box där det ligger bajshögar!

(Jag tycker alltså att det är lite överdrivet, däremot ser jag gärna att någon slänger till min häst en tuss hö när de andra får om jag inte hunnit ge.)

Hur resonerar ni?

Det var ju lika mkt skit i boxen när hästen gick ut på morgonen så jag förstår inte problemet.

*kl*

Jag vill inte att mina hästar går in i boxen innan jag mockat men det är enbart för min skull, för att det är lättare att mocka medans hästarna är kvar i hagen. Sen ser jag det bara som ett stort plus om hästarna kan vara ute så länge som möjligt och mina två är vana att gå in sist/stanna ute när dom andra går in så de blir inte speciellt oroliga.

Tycker att det är löjligt att reagera så starkt för hästen lär ju inte ta skada av att stå i sin egna skit, det är ju bara lite bajs =) Jag skulle nog reagera mer på att dom gick in så tidigt om man nu ska klaga på nåt ;P

*kl*

Är det bara vårat sto som bryr sig om det är omockat/mockat? Hon är också rätt olycklig om hon råkat bajsa på fel ställe så hon måste snirkla sig ut i hagen för att inte trampa i bajset ;)

Fö riktigt knasigt att bli så upprörd över en sådan sak! Jag hade blivit betydligt mer upprörd om hästarna lämnats ute just pga omockat box om de var vana att gå in allihop.

Sjukt överdrivet. Om stallkompisarna tyckte att det var hemskt kunde de ju ha mockat boxen åt den hästen. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka