Ta hösilage på åker där hästar gått

Ottisen

Trådstartare
I all denna torka så verkar det bli ett till höbristår här i Uppland. Jag har mina 4 hästar på 12 ha insått vallbete. Tanken slog mig om jag kan ta hösilage där fastän det finns en del bajshögar? Hur illa blir det om det kommer bajs i hösilaget? Funderar på om det är bättre med bajs i hösilage än inget hösilage alls (min bonde pratar om 30 procentig skörd)?

Vet ju att många tar hösilage och sen släpper hästarna? Det borde ju finnas lite bajs kvar även då? Min otroligt kunnige bonde kunde tyvärr inte svara på detta men jag hoppas att ngn här kan ge sina synpunkter på idén? Måste isf i stort sett skörda under veckan..
 
Tusen tack för ditt svar!

Riskerna ökar ju lavinartat, se t ex http://www.ensilagenytt.se/Punkt 4.htm

"Undvik inblandning av jord eller andra föroreningar.
Jord, förna, gödsel och kadaver gynnar inte ensileringsprocessen. I samtliga fall ökar förekomsten av klostridiesporer som sedan kan växa under ensileringen. Dessutom kan vissa gifter, t ex botulinumtoxin, komma med och skada djuren som fodras med ensilaget. Både vid slåtter och i samband med att grödan bärgas gäller det att undvika inblandning av föroreningar. För att minska inblandningen gäller det att ha jämna fält, undvika spridning av fastgödsel på vall, slå med en anpassad stubbhöjd och vara observant på djur.
..."
 
Jag känner mig öv
Riskerna ökar ju lavinartat, se t ex http://www.ensilagenytt.se/Punkt 4.htm

"Undvik inblandning av jord eller andra föroreningar.
Jord, förna, gödsel och kadaver gynnar inte ensileringsprocessen. I samtliga fall ökar förekomsten av klostridiesporer som sedan kan växa under ensileringen. Dessutom kan vissa gifter, t ex botulinumtoxin, komma med och skada djuren som fodras med ensilaget. Både vid slåtter och i samband med att grödan bärgas gäller det att undvika inblandning av föroreningar. För att minska inblandningen gäller det att ha jämna fält, undvika spridning av fastgödsel på vall, slå med en anpassad stubbhöjd och vara observant på djur.
..."
Jag känner mig övertygad, får bli andra lösningar!

Är dock lite nyfiken på de som låter hästarna gå på redan skördad vall? Kontamineras inte vallen till nästa år då?
 
Jag känner mig öv

Jag känner mig övertygad, får bli andra lösningar!

Är dock lite nyfiken på de som låter hästarna gå på redan skördad vall? Kontamineras inte vallen till nästa år då?
Det finns ju en mängd sätt att åtgärda högar inför påföljande säsong. Slå sönder högarna (tallriksvält t ex) så hinner de ju gå ner i backen med regn och snö innan det är vår igen.

Men ärligt talat har jag aldrig hört om någon som släpper på vall INNAN de tagit en skörd. Det är ju vansinnigt slöseri med tillgångar.
 
Jag är KRAV, och då hamnar man i "träsket" att sprida fastgödsel på vall (om man inte har nöt och därmed tillgång till flytgödsel). Det finns liksom inte så mycket att välja på, än att låta fårs och hästars bäddar ligga ca 2 år, och sedan sprida dessa.

Men, man sprider efter sista skörden, före regn, helst med en tvåstegsspridare som finfördelar, men har man inte tillgång till annat än än enklare fastgödselspridare, så får man köra med gräsharv (eller tallriksredskap).

Kör man med sådant (gräsharv/tallriksredskap) tidigt på våren, precis innan det börjar grönska, så slår man sönder det mesta av hästarnas bajshögar även där de har betat.

Och de ytor man ska skörda, får inte hästarna beta förrän efter skörd.

Att köra med betesputs med slagor på eftersommaren, på de ytor man tänker sig att skörda, är också ett bra sätt att slå sönder bajshögarna.
Sedan bidrar, regn, snö, kyla, lite torka osv. till att ytor blir lämpliga att skörda
 
Jag är KRAV, och då hamnar man i "träsket" att sprida fastgödsel på vall (om man inte har nöt och därmed tillgång till flytgödsel). Det finns liksom inte så mycket att välja på, än att låta fårs och hästars bäddar ligga ca 2 år, och sedan sprida dessa.

Men, man sprider efter sista skörden, före regn, helst med en tvåstegsspridare som finfördelar, men har man inte tillgång till annat än än enklare fastgödselspridare, så får man köra med gräsharv (eller tallriksredskap).

Kör man med sådant (gräsharv/tallriksredskap) tidigt på våren, precis innan det börjar grönska, så slår man sönder det mesta av hästarnas bajshögar även där de har betat.

Och de ytor man ska skörda, får inte hästarna beta förrän efter skörd.

Att köra med betesputs med slagor på eftersommaren, på de ytor man tänker sig att skörda, är också ett bra sätt att slå sönder bajshögarna.
Sedan bidrar, regn, snö, kyla, lite torka osv. till att ytor blir lämpliga att skörda
Tack! Vilket bra och informativt svar! Vi har ganska stora ytor utan bajs där vi kommer prova ta hö. Sen ska vi ta tag i att fixa iordning ngt inför nästa år!
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Tar man torrhö brukar det inte göra så mycket om det kommer med en och annan torr hästskit. Är det ett alternativ för dig?
Vi är faktiskt just nu på väg för att köpa hömaskiner. Min största oro är att vi har mkt lusern i vallen, hörde att det inte var så bra för just hö eftersom alla proteinrika blad ramlar av. Men värt ett försök!
 
Vi är faktiskt just nu på väg för att köpa hömaskiner. Min största oro är att vi har mkt lusern i vallen, hörde att det inte var så bra för just hö eftersom alla proteinrika blad ramlar av. Men värt ett försök!
Man får vända/stränga så lite som möjligt. Man verkar förlora mer "blad" när man gör småbal än storbal, men det kan vara anekdotisk kunskap.

Jag har vid två tillfällen skickat in analys på småbalar och storbalar med hö, där en del av gärdet blev det ena, och en annan del det andra. Proteinhalten var något lägra i småbalarna. De kanske tappar mer av det finaste materialet?
 
Man får vända/stränga så lite som möjligt. Man verkar förlora mer "blad" när man gör småbal än storbal, men det kan vara anekdotisk kunskap.

Jag har vid två tillfällen skickat in analys på småbalar och storbalar med hö, där en del av gärdet blev det ena, och en annan del det andra. Proteinhalten var något lägra i småbalarna. De kanske tappar mer av det finaste materialet?
Tusen tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 165
Senast: Trissa
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 554
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 547
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 242
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp