Ta hö på betad vall?

trofé

Trådstartare
Har ett par haktar åker som tidigare enbart använts till att ta hö på, i år har åkrarna efter höskörden varit hägnad och använts som bete på återväxten, vilket innebär att det finns en del bajshögar. (Haft två hästar på denna yta i ca 3 månader).

Nu är frågan, kan jag ta hö på dessa åkrar nästa år? Inte alls, går bra som det är, går bra om jag mockar först? Tänker inte främst på maskrisken, för den försvinner väl när man gör hö av gräset? Utan mer på att inte få med träck i höt.

Hur har ni gjort, erfarenheter, GÅR det ens att ta hö på dessa åkrar nästa år?

Sv: Ta hö på betad vall?

klar det går ! skiten fryser ju sönder under vintern så det är nog inga problem när det gäller mask och dylikt. Dock kan det ju vara smart att plocka upp det om du inte vill ha det "in i" höet. annars så brukar man ju gödsla med ko-skit/häst skit för att det ska växta bättre. så du behöver nog inte oroa dig!

vi brukar trycka ner stenar med välten på våren även på gamla vallar och då brukar ev bajshögar och mullsorkshögar tryckas ner också. Vägsladden brukar också funka!

mvh anna

annars så brukar man ju gödsla med ko-skit/häst skit för att det ska växta bättre. så du behöver nog inte oroa dig!

Då används flyt/svämgödsel på befintliga vallar, inte fastgödsel. Det kör man ut på vallar som ska läggas om eller där det odlas spannmål.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Som yrkesverksam lantbrukare så anser jag att man ska hålla isär vallarna. Det som skördas ska enbart skördas och beten används bara till beten fram till en omläggning av resp. vallar.

Kicki :laugh:

Jovisst går det... bajset fryser sönder och lakas med regnvatten ner i backen... hur många flera år gammla bajshögar brukar du se i sommarhagarna ?

Man får se till att ha ordentlig stubbhöjd (inte köra slåtterkrossen/balken nere i backen utan ca 8-10 cm ovanför marken är lagom) och att man inte "gräver" i backen med hövändare, strängläggare, press-pickup/pickup till självlastare eller dylika redskap.

Men att man ska lämna ordentlig stubbhöjd och inte köra ner redskapen i backen gäller egentligen vid all vallskörd om man vill ha bra kvalitet på fodret.

Med ordentlig stubbhöjd så lägger sig gärna höt uppepå stubben så att det kommer upp från själva marken, då torkar det bättre dessutom.

Om du är osäker så kan du lättharva eller välta på våren.

Det är väl egentligen större risk då man spegelsprider flytgödsel än om man höstgödslar med fastgödsel, därav att många idag med flytgödsel har gått över till släpslang eller myllningsaggregat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 424
Senast: Nixehen
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö Ja nu blev det inte alls som det var tänkt. :( vi slog vallarna i tisdags.Vände ons tors och strängade fredag och det var tänkt att...
Svar
16
· Visningar
7 798
Senast: Linna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama