Ta hem ny häst

JossanW

Trådstartare
Hej

Hur brukar ni göra när ni har köpt ny häst och tar hem den till er.
Brukar ni låta hästen stå några dagar och finna sig till rätta eller kör ni igång med ridning på en gång?
Är det något annat man ska tänka på när man tar hem hästen till sitt "nya" stall?

Sv: Ta hem ny häst

Jag låter hästen acklimatisera sig ngn vecka innan jag rider. Under den veckan går vi promenader för hand och lär känna varandra i lugn och ro. Men även sen när jag börjar rida så tar jag det lugnt, kräver inte mkt alls första månaden.

Jag brukar låta hästen gå i hagen och vila samma dag den kommer. Nästa dag skrittar jag ut i sällskap med någon så hästen får acklimatisera sig med omgivningarna. Tar det lugnt i början och skrittar mest och vänjer hästen vid den nya miljön. Går in i ridhuset och på utevolten etc för att vänja den. Jag tycker att det är bra att göra allt man ska göra sedan redan från början så den vänjer sig direkt. Det kan vara lite lättare också när allt är nytt och den inte är så hemtam. Det har funkat för mig.

Jag vill helst inte låta hästen stå för länge utan jag rider dagen efter jag hämtat hästen. Tar det dock lugnt och ställer inte så mkt krav. Men så har ingen av de hästar jag köpt stressat upp sig allt för mycket heller.

Jag köper inte hästar så ofta, men i juli förra året kom Grimm hem till oss. Jag körde honom samma dag som han kom, det var ju det enda i allt detta nya som var hemvant för honom!
Ihopsläpp blev också samma dag, då det var utesäsong. Är det stallsäsong kan jag låta hästen gå ensam ett par dagar för att på natten få lite mera av samma stall-lukt innan jag släpper ihop dom.

Kommer i helgen att få hem en inkörningshäst, och där skulle det ju bli dyrt för hästägaren om jag inte börjar jobba med hästen direkt, utan låter den gå i hagen första veckan ;-)
Nu blir det ju inget hårt jobb först, men så smått sätter vi nog igång redan första dagen.

Lotta

När min häst kom hem ställde jag honom i en box först, fanns där med honom hela tiden (satt och läste utanför boxen så att han såg mig hela tiden). Efter ett par timmar tog jag ut honom och vi promenerade omkring lite på gårdsplanen och såg oss omkring. Sedan fick han stå ensam i en hage, i närheten av (men inte tråd i tråd) med de andra hästarna.

Natten tillbringades i box med de hästar han skulle dela hage med senare i boxarna intill. Då fick de lära känna varandra lite genom gallret liksom.

Sedan fick han gå ensam några dagar och jag fortsatte med dagliga promenader med honom och utvidgade sakta området vi gick på. Vi promenerade i skogen lite grann, lärde känna varandra och han fick lära sig lite småsaker som jag tycker är självklara - som var jag vill att han ska gå, att det inte är ok att försöka flyga upp i famnen på mig när han blir rädd men att han gärna får gömma sig bakom mig om han blir ängslig, att han inte får gå förbi mig och att han får äta gräs bara när jag säger till honom (ehummm nåja, det där sista försöker vi fortfarande lära oss)...

Först efter drygt en vecka introducerades han för sina nya hagkompisar. Och efter ytterligare några veckor satt jag upp första gången. Ett lagom tempo tyckte jag, vi lärde känna varandra och lärde oss lita på varandra rätt bra de där veckorna innan det var dags för ridning och körning.

Jag låter hästen acklimatisera sig ngn vecka innan jag rider. Under den veckan går vi promenader för hand och lär känna varandra i lugn och ro. Men även sen när jag börjar rida så tar jag det lugnt, kräver inte mkt alls första månaden.

Gör precis likadant som du när jag har fått hem en ny häst. Jag tar det hellre lugnt än att gå för fort fram. Jag vill känna lite på hästen från marken och se lite hur den reagerar på sin omgivning innan jag sitter upp och börjar rida. Ser ingen anledning till att stressa finns gott om tid.

Jag får trax hem en ny häst och den vi kommer hem sent på kvällen då vi åkt 45 mil så den får stå inne i boxen bredvid sin blivande hagkompis över natten. Sedan ut i hage med kompisen nästa dag, bara de två i ett par veckor innan jag släpper in dme med de andra på betet.
Jag kommer rida den lungt redan dag två, visa runt lite, rida ut med en kompis på annan häst och jobba lite lätt i alla tre gångarterna.
Utöver det blir det mycket pyssla för att skapa förtroendet.

Jag brukar låta hästen gå och lulla i hagen ett par dagar, under de dagarna är jag ute i hagen en del, ryktar, kliar osv så hästen ska få ett positivt intryck av mig. Efter ett par dagar börjar vi gå små promenader i omgivningarna, tittar runt på gården osv.

Det beror väl lite på hästen också. En het och känslig häst i hög kondition hade inte jag velat vila för länge innan jag känner den, då det finns risk för explosion när man väl klättrar upp.

Mycket pyssel och jobb från marken första tiden.

När jag fick hem min häst var hon inte inriden, så vi började med att ut och gå, och efter nån vecka sadlade jag henne och satt upp i stallet för första gången.

Det första du ska göra när du plockar ut hästen ur transporten, är att gå en kort promenad med den..typ 20 min. Kräv inte allt för mycket av den i början, men hantera den varje dag. Borsta, massera, klia. Låt den få förtroende för dig och gå mycket promenader, gärna med en annan häst som sällskap om den är väldigt osäker. Är det en trygg häst kan du rida den runt omgivningen istället för att gå, men promenader är att föredra eftersom det inger mer förtroende.

Visa den runt på gården första veckan och låt den lukta på saker och acklimatisera sig med omgivningen. Samma när ni är ute och går eller rider.
När du känner att hästen börjar trivas och känna sig hemma där den bor och med dig, kan du börja begära mer på träningspassen.

Och om det inte går framåt, så ta hjälp av en duktig tränare, som kan hjälpa dig med hanteringen. Så slipper det bli missförstånd och fel mellan dig och hästen =)
Lycka till och hoppas du får en underbar tid med din nya vän =)

Jag hade gärna varit din nya häst.:)
Nu köper jag ju inte hästar sådär var och varannan dag men den jag har tog jag det lugnt med.
Jag hade träffat henne ganska många gånger och visste att hon var lugnet själv. Trots det visade hon ordentlig oro inför sin nya miljö och sin nya människa ( hade haft samma människa i hela sitt liv innan). Bara promenader i den närmsta omgivningen första veckan och mycket pyssel så vi lärde känna varandra. Efter några månader behövde vi byta stall och då var hon trygg med mig så vi kunde köra aklimatisering light.

Inte en massa vila när hästen flyttar, det brukar sällan vara bra. Sen beror det ju på vad för häst man tar hem men en häst med lite nerv och/eller energi är det oftast bättre att motionera. Att låta dem vila en massa direkt skapar oftast bara problem. Vill man inte rida precis i början kan man rasta/jobba hästen från marken. Passa på att tömköra och löshoppa och se till att hästen får arbeta sig "lagom" trött så gott som varje dag.

Brukar dessutom ha hästen ensam i hagen första dagarna så att hästarna får bekanta sig med varandra på avstånd samt att nya hästen ska lukta "hemma" när hästarna släpps ihop. Släpper oftast ihop med endast en häst först och släpper därefter in fler och fler i de fall många ska gå i samma hage.

Tränar hästen som regel från och med dagen efter ankomst. Ankomstdagen får hästen vara ifred. Första veckorna ställer jag inga stora krav på hästen och kraven ökar i takt med vad jag bedömer att hästen klarar av.

Annat som kan vara bra att tänka på... tja, foderbytet kan vara bra att ha i åtanke. Byt så långsamt som möjligt. Följ i mesta möjliga mån hästens tidigare foderstat och be att få med lite grovfoder för övergången. Ändra sedan foderstaten till vad du anser passar men långsamt och lite i taget. Sommartid har man ju glädje av att hästarna ofta äter gräs vilket underlättar bytet. Ha koll på avmaskningar, vaccinationer m.m. så att man inte drar in nya parasiter/smittor i stallet. Det bästa är om hästen avmaskas innan flytten om det behövs.

Tänk igenom hovslagarbesök och vetcheck från början = vet när det senast utfördes och hur hästen ska verkas/skos/tandkontrollsrutiner m.m. m.m. så slipper man få en trist överraskning. Kommer inte på mer just nu men nga tips blev det ju iaf :)

Mvh JV

De hästar jag tar hem brukar få stå ca en vecka, under den veckan lär jag känna hästen, promenerar ut i omgivningarna, pysslar, klargör lite regler som gäller hos mig t ex att man står stilla i gången, inte går ut från boxen utan tillåtelse.....

Håller helt med, det värsta man kan göra är att vila upp hästen till stallmodig.

Brukar arbeta hästen dagen efter ankomst (kommer den tidigt på morgonen brukar det bli samma dag). Stämma av att hästen känns OK, att allt fungerar som det ska. Första veckan brukar inte innehålla några dynghårda arbetspass, men jag tycker det är jätteviktigt att kontrollera att hästen fungerar som den ska och att den får utlopp för sin energi.

Många envisas med att vila hästen en vecka, får sedan problem och märker inte att hästen inte är fräsch förrän en månad efter att den kommit. Det känns lite trist om man ska diskutera med förra ägaren.

kl

Jag kan förstå att man vill ta det lugnt och lära känna sin nya häst i lugn och ro, men samtidigt tycker jag inte man ska överdriva så som många gör.
Hästar anpassar sig faktiskt bättre än vad många tror, och precis som föregående talare skrev så är det ingen bra idé att vila upp hästen så den blir stallmodig.

Dessutom, när man åker på tävling/träning på andra ställen får hästen sällan en chans att "anpassa" sig utan förväntas prestera direkt på ny plats.

Sen beror det såklart på hästens ålder och utbildningsnivå, men jag kan tycka att man gott och väl kan jobba hästen dagen efter den kommit.

Hur jag har gjort har berott lite på vad det har varit för häst. Ankomstdagen så får hästen vara ifred sen kanske jag skrittar en sväng eller jobbar lätt första veckan för att känna mig för.
Senaste hästen jag köpte var en treåring som jag köpte osedd, redan innan hästen anlände så hade jag synkat mig med förra ägaren så att hästen var i slutet av en träningsperiod och det var ändå dags för vila. Därför tog vi det lugnt de första 3-4 veckorna (förutom en "provtur" typ dag 3), för det mesta fick hästen vara ifred i hagen och bekanta sig med nya hästar, lite pyssel och rykt och promenader blev det dock. Det passade oss alldeles utmärkt, vi lärde känna varandra i lugn och ro från marken och det kändes liksom inte alls ovant när jag väl satt upp och började rida, även om det är en energisk individ så var han väl i behov av sin vila så det funkade kanon. Hade han precis vilat en månad när han kom så hade jag kanske fått tänka annorlunda men det var också därför vi pratade ihop oss redan innan. Hästen visade sen när han var beredd att börja jobba när han började bli rastlös och då smög vi igång, men då hade det också gått nästan en månad.

Jag har aldrig haft några problem med den hästen när vi är ute och tränar/tävlar eller gör nåt annat, så jag har aldrig behövt ångra vårt upplägg, det är en otroligt trevlig, harmonisk och lätthanterlig individ i alla lägen.

Kommer den vid lunch (eller tidigare) blir det ett kvällspass, annars är det alltid dagen efter. Hästen får stå inne ett par timmar, med kompis jämte (helst den som den förhoppningsvis ska kunna gå ihop med). och få kolla in läget och äta lite, känna sig lite hemma. Hage är antingen själv (om den inte ska stanna så länge) eller med en eller två (då med boxgranne som den då känner lite grann) nästa dag.

Första dagens ridning är skritta fram ute (som vanligt) inga extra 'läskiga' vägar, sedan ett checka av pass, bara kolla formen, hur uppför den sig här, stel/pigg/nervös/'som vanligt'? Rider ute på ett fält ca 50 m från stallet med alla hästar, öppet och bra, men ändå stugor jämte så man får en aning för hur skygg/nervös den är. Dag 2 är det jobb, dag 3 kan vi kolla mera på omgivningarna. (sedan rullar det på). Tar 1-2 veckor innan den är som hemma (beroende på typ av personlighet, samt om den stått hos oss innan, har den gjort det är det inom en vecka).

Försöker få in den i rutin så snart som möjligt.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 805
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka