Ta hand om två barn varan en långtidsammare

Apollo 13

Trådstartare
Idag är det första dagen som min man är tillbaka på jobbet efter tvåans ankomst! Morgonen gick oförskämt smidigt med frukost och lämning på dagis!
Men nu till min fundering.. Ettan är 16 månader bara och tvåan två veckor och hon tycker gott att det är jätte rätt att bli ammad till och från i upp till två timmar. Finns det någon här som haft en sådan tvåa och hur har ni löst det med sysselsättning för ettan under tiden?
Nu ska jag dessutom försöka mig på att åka iväg och handla med dem båda och håller tummarna för att tvåan inte får för sig att det är dags för mat när vi är borta.. Ettan var så himla smidig, åt raskt i tio min sen var hon körbar i tre timmar minst så det är en väldig omställning detta! Några tips och råd?

Har du provat att amma i sjal? För visst bär du lite? Det gjorde jag med dottern, som förvisso var nr 1 men långtidsammare och ville man göra någonting så då fick hon amma i farten ibland. Hon var hur nöjd som helst.

Idag är det första dagen som min man är tillbaka på jobbet efter tvåans ankomst! Morgonen gick oförskämt smidigt med frukost och lämning på dagis!
Men nu till min fundering.. Ettan är 16 månader bara och tvåan två veckor och hon tycker gott att det är jätte rätt att bli ammad till och från i upp till två timmar. Finns det någon här som haft en sådan tvåa och hur har ni löst det med sysselsättning för ettan under tiden?
Nu ska jag dessutom försöka mig på att åka iväg och handla med dem båda och håller tummarna för att tvåan inte får för sig att det är dags för mat när vi är borta.. Ettan var så himla smidig, åt raskt i tio min sen var hon körbar i tre timmar minst så det är en väldig omställning detta! Några tips och råd?

Stoppa liten i sjal/sele och amma i farten! Man lär sig snabbt vilken teknik som är bäst (både bebisen och du), och sen tycker iaf jag att det har varit hur smidigt som helst!

Båda mina två första döttrar (med 1,5 år mellan) har varit snabbätare, men i gengäld velat äta OFTA. Min trea däremot kunde ammas lååååånga stunder, och då har sjalen varit guld värd. Jag har ammat var som helst, inne, ute, i köpcentrum/affär, i stallet, ja, överallt när helst det behagar lilla bebisen. Nuförtiden äter hon inte lika långa stunder dagtid, men när hon vill äta och vi är iväg så hissar jag bara ner henne lite i selen och så sköter hon resten ;)

Jag säger som ovanstående, prova att amma i sjal. Jag ammade knappt alls i sjal med ettan men med tvåan sjalammar jag hela tiden.

Vad smidigt det later att kunna amma varsomhelst sa i sele/sjal. Det fungerar inte alls för mig, mina bröst är sa dumma sa jag maste hjälpa dottern med att halla i bröstet med ena handen för att hon ska kunna fa tag, annars tappar hon hela tiden.

Första 1,5 manaderna ungefär sa at hon 30 min, hade 20 paus, at 30 min osv. Men nu när hon är 2,5 manad sa äter hon snabbt, oftast bara runt 5 min (sen ligger hon gärna och smasnuttar ett tag till men mätt är hon snabbt), ist äter hon minst varannan timme med längre uppehall pa natten.

Jag är skittråkig, och säger sjal/sele.

@turbofling Jag kan bara amma bebis från ena bröstet i selen. Och då har jag en rätt så urringad topp som jag drar ner under bröstet och som "håller upp" det.
Hon hängde där hela sambons 30 års fest, och mot kvällen undrade folk om allt stod rätt till med bebisen som bara sov hela tiden. De märkte inte att hon åt var och varannan timme.

Jag har ingen egen erfarenhet eftersom min tvåa äter ersättning, men i storebrors mammagrupp var det en mamma son hade en långammare som nr2 och hon gav tillslut upp amningen eftersom hon inte tyckte det känndes hållbart att sitta i soffan och amma hela tiden. Hennes första var likadan så hon visste liksom vad som väntade... Varför hon inte testade sjal/ sele ver jag inte...
Hon sa iaf att det blev lättare att hantera två små när den minsta åt ersättning. Tror hon gav upp amningen efter 1 1/2 månad eller så.

Hur knyter ni vid amning? Och vad använder ni för sele? Det vore ju smidigt om det kunde funka när bebis kommer men jag är väldigt tveksam till hur det skulle gå till...

Jag fick aldrig till det där med sjal och amning men det låter ju som det smidigaste tipset! Jag satt på golvet och lekte samtidigt som jag ammade. Det blev dock besvärligare när nr två blev något större. Jag fick gå över till att pumpa ur och hälla över till flaska många gånger. Men det beror ju på hur din etta är också. Min var helvinglig och ramlade hit och dit så jag var tvungen att ha helfokus på henne i början innan hon blev stadigare. Nu ammade i och för sig min tvåa snabbt (typ tio minuter effektivt och sedan var det klart) så jag löste dilemmat med att sätta nr ett i sängen med leksaker om hon var för vild. Hu ja, jag minns detta som en svettig tid.. :-).

Tack för all input! Jag hoppas verkligen att selen kan funka i framtiden men än så länge har vi inte fått till amningen tillräckligt bra för att det skulle funka.
(Mjölken rinner till för fort, hon sätter i halsen och kaskadkräks samt att hon sväljer massa luft och får ont i magen.. Så.. Amningen kräver rätt mycket övervakning och rapningar...)
Men jag antar att jag får härda ut och hoppas på amningen i selen då (sjal tycker jag är så meckigt att knyta, men älskar att bära med det..)

Tack för all input! Jag hoppas verkligen att selen kan funka i framtiden men än så länge har vi inte fått till amningen tillräckligt bra för att det skulle funka.
(Mjölken rinner till för fort, hon sätter i halsen och kaskadkräks samt att hon sväljer massa luft och får ont i magen.. Så.. Amningen kräver rätt mycket övervakning och rapningar...)
Men jag antar att jag får härda ut och hoppas på amningen i selen då (sjal tycker jag är så meckigt att knyta, men älskar att bära med det..)
Prova i sele ändå, om du har bebisen i sittande upprätt position och lossar lite på banden och sänker ner lite under själva amningen så kanske det fungerar iaf? Att bebisen sitter hyfsat upprätt kanske gör att hen inte behöver rapas så mkt?

Turbofling: jag behöver oxå stödja bröstet ibland, men det fungerar bra att stoppa ner en hand i selen och stödja upp lite. Testa!

jag skulle nog säga att alla får kompromissa lite. Det kanske inte går att få äta i två timmar utan i 25 minuter och sen en paus medan man byter aktivitet med stora barnet. Och så får man räkna med sällskap i knät, lilla brukar inte bry sig så mycket i början om ett storsyskon är med och gosar.
Amma i sjal har jag bara testat någon gång, funkar det är det ju toppen men jag hade nog behövt ha barnet i knähöjd för att det skulle hamna rätt.

Hur knyter ni vid amning? Och vad använder ni för sele? Det vore ju smidigt om det kunde funka när bebis kommer men jag är väldigt tveksam till hur det skulle gå till...

Jag använder mest ringsjal när jag ammar. Då behöver man inte knyta alls och det är lätt att finjustera så att bebisen ligger bra. Det funkar dock bra för mig att amma med en vanlig X-omslut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka