Gör helst så lite som möjligt. Sadeltvål är OK till mycket nersmutsat läder men inget jag använder om jag verkligen inte kan få bort smutsen på annat sätt, och då är det också viktigt att smörja in efteråt. Läder är ju naturligt ganska surt och tvål är basiskt och förstör lädret om man använder det för mycket. Vanligtvis torkar jag bara av mina dammiga ridstövlar med en fuktig svamp och då och då använder skokräm. Träns och sånt gör jag nästan ingenting med om det inte är skitigt eller mycket torrt. Många tror att läder behöver "matas" med fett och doppar grejerna i olja och fettar in regelbundet, men det bara förstör lädret genom att fibrerna separerar sig och föremålet lättare missformas och töjer ut sig. Utbildar mig till konservator och en gästlärare vi hade som var expert inom läderkonservering använde en egen kräm av bivax och lanolin (bara till väldigt torra saker) och det ska tydligen funka riktigt bra. Visserligen är det stor skillnad på lädersaker som inte används och de som faktiskt gör det, sadlar och sånt är mindre känsligt, men det är ändå samma material.