Ta föl- försent?

Solvira

Trådstartare
Är det försent att ta föl nu?

Jag är väldans sugen på att betäcka min kallblodstravare med en andalusierhingst som finns här i stan. :smirk:

Betäckningsäsongen har ju knappt börjat så för sent är det inte...
Men varför i hela friden betäcka henne med en annan ras? :confused:

För att det är en sån jädra kö på alla kallblostravarhingstar jag vill betäcka med (hon har fruktansvärt fin stamtavla så ska det göras med en kallblodstravare så ska det vara en fin en! :d) och dessutom så är andalusiern så himla snygg. :d

Sen så bor han ju här i stan, och då blir det inte så långt för mitt stackars lilla sto att åka.

Jag har också en kallblodstravare med liknande stam som din, och har även jag funderat på att betäcka med en PRE
Dock har jag ändrat mig, då några kloka, duktiga människor här fik mig att tänka efter.

En renrasig avkomma är lättare att sälja än en korsning.
PRE är en vacker hästras
Kallbloodstravaren likaså
Men tillsammans kan det bli mindre lyckat, med tanke på travarens längre rygg, och så vidare.

Om jag vore du skulle jag betäcka med en mindre kallblodstravare med kort rygg. Det finns ju måånga verksamma hingstar, nog borde du hitta någon som är kompatibel, om du ska använda hästen som ridhäst, då behöver du inte ha järnkoll på resultat utan kan se till individ, exteriör och psyke, ( det skall man göra i vilket fall)

Har du förresten råd att betäcka, har för mig att du hade ekonomiska problem samt är under 18 år?

Ett föl kostar mycket pengar, och tid tar det.
Det är inte bara själva betäckningen som kostar, sedan kommer kontroller, ökad fodergiva till stoet, osv osv

Att ta föl tycker jag att man ska göra då man har alla ekonomiska förutssättningar, kunskap och tid.

Att han bor i stan är väl ingen bra argumentering? Är han billig också då? Billigare än de fina kallblodstravarna, som säkerligen gör mer för Ditt sto och hennes blivande avkomma en en korsning gör i slutändan....Ja, avkomman blir en korsning, inte PRE-hingsten...
Tänk Dig för!

Inte om det är lång väntetid. Jag har dessutom tänkt använda korsningen som rid/körhäst åt mig själv sen när mina andra två blir för gamla. Så då kan det vara bra om den får växa på sig lite innan de andra blir gamla. :P

Jo, men det har löst sig med ekonomin. Vi har sålt tomter och det har tagit ett tag för pengarna att komma, men nu ska vi få dem. :) Min pappa är dessutom uppfödd på bondgård, så han är ju "van" vid hästar och fölningar också, samt att han har mycket tid nu då han istortsett alltid är hemma. Även min mamma är hemma, så hon kan hålla koll på hästarna så att inget händer.
Och vad gäller korsningen mellan kallblodstravare och andalusier så har jag hört om många positiva resultat av den korsningen?!

Jo, för det blir inte så lång transport för henne, så hon hinner inte stressa upp sig för mycket. Sist hon skulle betäckas åkte hon upp till Järvsöfaks och transporten blev så stressande för henne att hon inte tog åt sig. Det var för långt helt enkelt. Hon hinner tänka på mycket under den tiden, min lilla dam. Under korta transporter (under 10 mil) så tar hon däremot lugnt. Och som jag skrev, så är det väl tänkt att jag ska använda korsningen för privat NÖJESbruk, alltså inte sälja (om jag inte blir nödvändigt tvungen, men det hoppas jag verkligen inte) och inte tävla annat än kanske nån gång på låga höjder.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka