Ta en ridtur utan att bajsa ner, tack!

Personligen tycker jag att om man nu rider på trottoarer att man sparkar bort skiten. Ja, jag vet att man inte ska rida där och jag gör det inte själv, men har sett högar. Likaså tycker jag att man sparkar bort om man rider vid utfarter från villatomter. Kan man inte hoppa av då så åker man tillbaka och sparkar bort det efter man ridit.

Vi kräver hänsyn i trafiken, då tycker jag inte att det är för mycket begärt att vi visar hänsyn tillbaka.

Fattar inte riktigt problemet med hästbajs, i mina två senaste stall var det mer regel än undantag att mån åkte en runda med bilen och plockade upp/föste ut i naturen (dikena) om man ridit på vägar där "allmänhet" vistas/promenerar/rastar sina hundar. Skogsvägar och stigar brydde vi oss inte om då markägarna ofta såg det som en bonus gödsling.

Jag har försökt tala om för hästarna att de gärna får bajsa hemma i stället för mitt inne i byn men de vill inte lyssna på det örat. Nöden har ingen lag.

Men alltså hur svårt ska det vara att ta med sig en spade och bajshink och städa undan skiten? Jag tar bilen efter varje ridtur och kör samma sträcka och städar upp om det behövs. Är det nära stallet så blir det en promenad. Det gör stor skillnad på grannsämjan i byn om man håller städat.

Jag har försökt tala om för hästarna att de gärna får bajsa hemma i stället för mitt inne i byn men de vill inte lyssna på det örat. Nöden har ingen lag.

Men alltså hur svårt ska det vara att ta med sig en spade och bajshink och städa undan skiten? Jag tar bilen efter varje ridtur och kör samma sträcka och städar upp om det behövs. Är det nära stallet så blir det en promenad. Det gör stor skillnad på grannsämjan i byn om man håller städat.
Jag skulle vara hel lycklig om nån häst gjorde det på gatan. Då slapp jag släpa från ridskolan.

Efter en ridtur där hästen bajsat olämpligt satte jag mig i bilen och körde tillbaka. Husägaren höll på att spränga dörren när han kom ut och stoppade mig. :p
Jag minns en gång när min häst bajsade under ridtur i villaområde. Jag spanade runt, såg ett hus i närheten där de arbetade i trädgården och red dit och frågade om de ville ha högen. De ville de. Win-win då de fick lite gödsel och jag slapp hoppa av och städa.

Nu bajsar min häst extremt sällan när jag rider så det är oftast inget större problem

Nu rider jag inte längre men så länge det ligger hundskit på var och varannan gräsmatta i stan, så länge utekattsägarna låter sina katter skita i min grönsaksodling utan att plocka upp efter dem och cigarettfimpar/snus finns överallt så finns det inte en chans att jag skulle köra runt i efterhand och skyffla hästbajs. Hoppa av och på funkar mindre bra nu som 40+.

Jag tycker det ser tråkigt ut med bajs på vägen oavsett vems bajs det är. Jag lär mina djur att skiter gör man i gräset/sidan av vägen, dvs jag flyttar rumpan på hästen och berömmer hunden när han väljer gräset. Jag kan räkna på ena handens fingrar som nuvarande hund har bajsat annanstans än sidan av vägen. Han är drygt 7 år.
Går jag med en häst flyttar jag eventuellt bajs genast går jag med två flyttar jag det sedan. Jag hoppar inte av när jag rider men flyttar det sedan vid behov.

Skit kör jag skvallerträning med hunden på. Totalförbud mot att äta skit.

Nu rider jag inte längre men så länge det ligger hundskit på var och varannan gräsmatta i stan, så länge utekattsägarna låter sina katter skita i min grönsaksodling utan att plocka upp efter dem och cigarettfimpar/snus finns överallt så finns det inte en chans att jag skulle köra runt i efterhand och skyffla hästbajs. Hoppa av och på funkar mindre bra nu som 40+.
Verkar som alla andra resonerar som du gör, varför bry sig om att ta reda på sina fimpar, katt- eller hundskit så länge det finns ryttare som låter hästen skita överallt.

Större delen av mitt liv har jag bott på Östermalm i Stockholm. Det är nog den stadsdel där man oftast kan se hästar. Hovstallet väljer ofta Strandvägen. Beridna vaktparaden tar Sturegatan. Ridande poliser har jag sett litet här och var på väg till Djurgården. Dessutom kan man ibland se privatryttare. Dagligen gör hästar ifrån sig vid några av Stockholms förnämsta adresser, och jag har aldrig hört någon klaga på hästspillningen. Ibland får jag en känsla av, att många har blivit överkänsliga.

Större delen av mitt liv har jag bott på Östermalm i Stockholm. Det är nog den stadsdel där man oftast kan se hästar. Hovstallet väljer ofta Strandvägen. Beridna vaktparaden tar Sturegatan. Ridande poliser har jag sett litet här och var på väg till Djurgården. Dessutom kan man ibland se privatryttare. Dagligen gör hästar ifrån sig vid några av Stockholms förnämsta adresser, och jag har aldrig hört någon klaga på hästspillningen. Ibland får jag en känsla av, att många har blivit överkänsliga.
Jag har sett många som klagar på hästskit på Sthlms gator.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 609
Senast: QueenLilith
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 265
Ridning Något som gör mig så trött på hästvärlden är alla dessa ryttare som inte ens gör en ansats till att förbättra vårt rykte. Några exempel... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 596
Senast: Miloni
·
Ekonomi & Juridik Det finns troligtvis flera färska trådar som berör ämnet, så hänvisa gärna till en sådan om ni känner att det är onödigt med ytterligare...
Svar
1
· Visningar
1 080
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka