Ta "E-kort"

Sv: Ta "E-kort"

Håller just på att ska ta BE-kort. Visst jag får dra 1470 med min bil, men kan jag lasta lagligt... Har en skapligt stor kuse och inte många transporter man får lasta över 700kg i.
Så åker man dit så är det för överlast o det är ju onödigt.

Har ni några mer bra tips?

Det blir knappast enklare eller billigare att vänta. Sen har du tillgång till ett mkt större utbud- som jag förstår är ett krux nu.

Du har då kortet livet ut o blir lite mer allmänbildad:angel:
MYCKET hade förändrats på B-delen Sen jag tog B:eek:. Där var det en hel del procentsatser att lära sig:grin:

Ja visst blir utbudet av transporter mycket större med E kort. Det är jag medveten om, men samtidigt känns det inte så jätteviktigt med tanke på att jag kör hästen så sällan. Det blir 3-4 ggr per år.
Jag borde tagit det samtidigt som jag tog mitt MC körkort för 10 år sen. (om jag varit smart)
Känns lite tôligt att skriva ett prov igen. Det blir ju tredje gången då. (puh)

Ja hu vad jobbigt att tvingas uppdatera sig om trafikreglerna? :confused:

Jag ska skriva mitt tredje på tisdag.

Det kommer även bli ett fjärde och femte. Sen är jag nöjd. Men då står det (troligen i slutet av nästa år) också BECEDE på mitt körkort.

Jag har tänkt ta BE så fort jag får ett fast jobb (eller hyggligt fast iaf) för det skulle vara sååå skönt att inte behöva tänka så mkt på vikter. Sen att jag i framtiden drömmer om två kusar och en transport med en totalvikt på ca 2500kg är ju en liten del i det hela också! :)

Imponerande! Du kan snart köra vad som helst.
Speciellt jobbigt tyckte jag inte det var. Reglerna håller man ju automatiskt aktuella. Nej, det är mest tiden som gör att det blir jobbigt. Mina dagar är precis fulltecknade som det är nu och jag vet inte riktigt hur jag skulle få till den tiden. Det gör att det känns lite svårt att få till. Mycket möda för väldigt lite så att säga. Min sambo har dessutom alla körkort (utom taxi tror jag det är)
Jag tänkte mest att det kunde vara skönt att ha. Trodde det bara var att åka och göra ett förarprov och nåt kompletterande test.
Får jag större behov är det en annan femma.

*kl

Jag lånar tråden lite, och undrar om man behöver några andra böcker än den vanliga körkortsboken för att plugga till teorin?

Det finns en BE-bok som behövs just för släpvagns delen

Ska inte reglerna ändras om fyra år?

Om jag förstått det hela rätt kommer man då med B-kort få dra 4250 totalt och då får du massor med släp att välja på på ditt körkort.

Det är STR (sveriges Trafikskolors Riksförbund) som ger ut den.

De ska möjligen ändras 2013. tror inte det är helt klart än.
tror även att det var så att man var tvungen att ta någon typ av enklare förarbevis för det.
men det är vad jag tror, inte helt säkert alltså

Lånar tråden lite jag också...

Får man använda en automatväxlad bil vid uppkörningen?

Mvh Lena

nej. inte om du inte har ett särskilt tillstånd/behov av automat. vilket du i så fall redan har inskrivet på ditt vanliga B-kort.

Om jag förstått det hela rätt kommer man då med B-kort få dra 4250 totalt och då får du massor med släp att välja på på ditt körkort.
Då krävs det mer än vanlig stor bil att dra med. Annars lär BE behövas lik:devil:

Tungt är släpet när det är lika tungt som bilens totalvikt- på ett ungefär.

Nu talas det om 2013. Och då kommer det ändå att behövas behörighet för att få utnyttja de nya vikterna. Varför inte göra sig en tjänst och fixa det hela redan nu, det förlorar man ju inget på, men har allt att vinna mellan idag - 2013...

Saxat från www.vv.se
---
5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)
----

Nu talas det om 2013. Och då kommer det ändå att behövas behörighet för att få utnyttja de nya vikterna. Varför inte göra sig en tjänst och fixa det hela redan nu, det förlorar man ju inget på, men har allt att vinna mellan idag - 2013...

Saxat från www.vv.se
---
5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)
----

Men då blir det ju egentigen "slappare" regler än vad det är nu?
Eller tolkar jag fel? :confused:

Man kommer alltså att få dra kombinationer på upp till 3500 kg totalvikt på B-kort utan extra utbildning, oavsett släpets totalvikt i förhållande till bilens tjänstevikt?

Rent praktiskt kanske bilarnas högsta släpvagnsvikt får större betydelse då, iofs?

Jag tolkar det som TÅGVIKT över 3500 kg. D v s för att utnyttja de där extra 750 kg så behövs ändå utbildning.

Ja, så tolkar jag det också, det är nog främst denna mening jag hänger upp mig på:

Och vad kommer att krävas för att få dra ett släp på mer än 3500 kg med en vanlig (OK, en bil som drar så mycket kanske inte är så vanlig, men ni fattar... ;)) personbil/lätt lastbil? Måste man ha CE/DE då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka