Ta "E-kort"

Sv: Ta "E-kort"

Det beror ju helt och hållet på dels hur duktig man är på att köra och hur mycket teorikunskaper man själv har.
Det finns de som klarar sig med kostnaderna för intygen och proven medans andra får gå länge på körskola.

Mitt kostade mig 1400:- men då tog det isamband med att jag också tog C
 
Sv: Ta "E-kort"

Tog BE för 4 år sedan. Vi köpte en distanskurs där teori, 3 körlektioner och hyra av uppkörningsekipage ingick. Sammanlagt gick kortet på 5500:- med alla avgifter. Själva uppkörningen kostade 800:- då men har säkert blivit dyrare sen dess.
 
Sv: Ta "E-kort"

Det finns många trådar om detta...
Mitt kostade ca 2500:- totalt. Inskrivning, uppskrivning och uppkörning inräknat.
Tog en dubbellektion på körskolan.
 
Sv: Ta "E-kort"

Tack alla för svaren.
Jag trodde i min enfalt att det räckte med en uppkörning och något slags kompletterande prov. Så enkelt var det ju inte tyvärr. Det är lite för mycket pengar när jag bara kör transport några gånger per år. Jag får väl fortsätta leta speciella kärror. Det är så svårt att finna släp av rätt storlek och med rätt vikt som jag får dra med bilen. Jag hade tänkt slippa det, men det är nog inte värt det. Jag får dra 1360 kg med B-kort, men 1600 kg med E-kort och det gör rätt stor skillnad.
Att hitta en dubbelaxlad kärra med en maxvikt på 1360 kg verkar inte helt lätt.
 
Sv: Ta "E-kort"

Måste bara få ställa en fråga jag med om E-kort. Är det ngt teoriprov eller är det bara uppkörning? Tänkte försöka ta e-kort så snart som möjligt efter att jag har tat B.
 
Sv: Ta "E-kort"

Vet någon som gått med i en husvagns klubb för att få kortet billigare är själv intresserad av att ta e kort till mig och min sambo som kör folkrace vet ju inte hur reglerna kommer att ändras. Tycker för övrigt det är helt idiotiskt att man inte får lära sig något om släpvagns körning på skolan. Då det är väldigt viktigt att lasta rätt annars blir det farligt.
 
Sv: Ta "E-kort"

Man måste inte ta lektioner.

Det är ett teoriprov (mest B-frågor).
Sen uppkörning med säkerhetskontroll, lite frågor ( t ex funktionsbeskrivning bromsar, lastsäkring, varför just DITT ekipage är BE osv). man kopplar på släpet (det ska vara isärkopplat när man börjar).
Efter det en manöverbana där man visar att man kan backa (den finns på nätet så man kan öva hemma) och efter det kör man i trafik för att visa att man kan planera väg osv med hänsyn till släpet.

Så man behöver nytt lämp och ett BE-ekipage där släpet är lastat med halva maxlasten (du får alltså INTE köra ekipaget till uppkörningsplatsen).

Det är värt det även om man "bara" kör ett par gånger/år.
 
Sv: Ta "E-kort"

Det är värt det även om man "bara" kör ett par gånger/år.
[/QUOTE]

Är det verkligen det? Jag har ju kört släp sedan 80 talet så det känns så dumt att behöva göra om teoriprova och allt en gång till. Jag får nog fundera lite till. Tror jag letar upp ett släp att hyra som passar istället.
 
Sv: Ta "E-kort"

Vad är fel med mer utbildning? Det har jag aldrig förstått. Har du kört så mycket så är det ju inte ens svårt. Det är ju inte så att du blir av med ditt B för att du missar teorin eller uppkörningen.
 
Sv: Ta "E-kort"


Är det verkligen det? Jag har ju kört släp sedan 80 talet så det känns så dumt att behöva göra om teoriprova och allt en gång till. Jag får nog fundera lite till. Tror jag letar upp ett släp att hyra som passar istället.[/QUOTE]

När jag tog BE så räknade jag på vad det skulle kosta om jag blev stoppad en enda gång i en poliskontroll.

Det blev mycket billigare med BE-kort...

Det är nästan omöjligt att köra lagligt med hästtransport eller husvagn och B-körkort nuförtiden.
 
Sv: Ta "E-kort"

Jag fick mitt BE-kort för ett par månader sedan :D, och det känns underbart! MEN man ska ju ha helt klart för sig att det är som att ta ett helt nytt B-kort + den extra släpdelen. Själv hade jag bagatelliserat det hela lite väl mycket i min fantasi :angel: och trodde typ att det bara var lite "komplettering"-Jo visst, blev "grillad" i 80 min på uppkörningen. MEN det var det värt, så här i efterhand :D!
Mvh. Matten
 
Sv: Ta "E-kort"

Mitt gick på 2310kr.

Jag tog ingen lektion alls.

Läste på teorin själv med lånade böcker, skrev upp en gång.

Övningskörde 2 ggr med farsan med samma ekipage som jag tänkte köra upp med. Körde upp en gång (idag!).

Sen var det klart!

Kostnaderna var: Körkortstillstånd till mig (220kr), godkännande som handledare till farsan (170kr), kostnad för teoriprov (220kr), fotografering (80kr) kostnad för uppkörning (1500kr), tillverkning av körkort (120kr).
 
Sv: Ta "E-kort"

Den viktigaste anledningen till att ta BE är att man faktiskt visar att man kan köra släp, något som allt för få förare kan. En av anledningarna till att många hästar är svårtlastade är att dom upplever rena fasor när deras oruttinerade förare kör. Att folk heller inte kan backa släp på ett säkert sätt är ytterligare en anledning till att utbilda sig.
 
Sv: Ta "E-kort"

MYCKET bra poäng - flera bra poänger faktiskt!

Har lite svårt att förstå logiken hos de som först hårdargumenterar att de minsann kör SÅ mycket bättre än många med BE, sedan hävdar att det blir för dyrt att ta BE.

Men om man redan kan allt, och vet det man ska veta (provet är ju faktiskt en lägsta nivå för kunskap för att framföra ekipaget)- då är det ju VÄLDIGT små summor det rör sig om. Mindre än om man åker dit på överlast. Och definitivt mindre än om man åker dit för olovlig körning!
 
Sv: Ta "E-kort"

Jag står och väger hurvida jag ska ta BE eller ej... Jag har kört och backat släp i många år och känner mig mkt säker på släpkörningen. Det jag funderar på är om jag verkligen har användning av ett BE-kort. Jag har en bil som får ta 1475kg på B-kort, ett släp reggat på 1300kg som jag får lasta 550kg i och jag har inte tänkt att köpa ngt nytt släp förän det gamla har gett upp.
DÅ kan jag tänka mig att köpa ett 2tons boggi men då måste jag ju ha en annan bil för min får bara ta 1800 på BE-kort... För allvarligt talat, ska man köra två stora hästar i ett släp och ha godkänd vikt som håller i en vägning så är de ju upp mot 2 ton du måste!

Tänk vad mycket bättre allt hade varit om man alltid var tvungen att ha ett särskilt körkort för släpvagn oavsett vikt, för det är ju galet att vem som helst får ut och köra lätta släp med djur i men vi som är erfarna måste ta körkort för att köra ett stadigare (läs tyngre) ekipage... Hade det funnits ett "släpkort" hade man inte fått köra ngt släp utan, och tvärtom (alla släp som bilen klarar att ta) :idea:
 
Sv: Ta "E-kort"

kl

kan någon berätta om vad det är för övningar man gör på uppkörningen? alternativt kanske vet vart man kan kolla upp det?

1000 tack
 
Senast ändrad:
Sv: Ta "E-kort"

När jag tog BE så räknade jag på vad det skulle kosta om jag blev stoppad en enda gång i en poliskontroll.

Det blev mycket billigare med BE-kort...

Det är nästan omöjligt att köra lagligt med hästtransport eller husvagn och B-körkort nuförtiden.
[/QUOTE]Men hörru... Jag har inte tänkt köra olagligt. Det finns ju transporter som jag får dra med billen lagligt. Men har man E-kort är så många fler transporter ok. Mer att välja på helt enkelt. Eftersom jag kör så sällan känns det som det var mycket jobb (och pengar) för nästan ingenting.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp