Ta bort vargtänderna vid kastrering?

Ganti

Trådstartare
Jag ska snart kastrera min häst och då har jag fått rådet av hästfolk i min omgivning att ta bort vargtänderna samtidigt då han ändå är sövd.
Men när jag pratade med veterinären om detta så förstod han inte alls varför och jag blev nästan lite dumförklarad.

Hur har ni gjort?

Sv: Ta bort vargtänderna vid kastrering?

Hur gammal är hästen?

Jag har alltid fått rådet att ta bort ev vargtänder, för hästen får problem med dom förr eller senare (enligt dom jag pratat med).

Kanske bara veterinären menade att hästen ju inte behöver vara sövd för att ta bort vargtänderna? Ibland kan det bli konstiga missförstånd..

Såklart ska du ta bort vargtänderna, och är han ändå inne på klinik är det väl lämpligt att passa på :idea: de kanske hellre vill göra det innan eller efter op, när han är vaken, men det kan de väl göra som det passar dem.

Nej veterinären menade att det var onödigt att ta bort tänderna men att han kunde göra det om jag verkligen ville.
Han tyckte att fanns det inga problem så kunde de sitta men det vet jag ju inte förän jag sätter bett i munnen på honom och då är det ju dumt om han får obehag direkt

Ta absolut bort dom :)

Min klinik tog bort min unghästs nar han kastrerades
trotts att de glömt fråga o jag blev förvirrad o glömde fråga också.

På de hästar som vi inte tagit bort dom på, så kommer
det som ett brev på posten för eller senare endå :grin:

Det är väl jättebra att passa på när du ändå är inne på klinik.
Vi gjorde det med vår 2-åriga hingst i våras.

Jag trodde också att jag kunde låta vargtanden sitta tills det blev dags för bett (på veterinärs inrådan).
Nu blev det så att vi inte ridit med bett, så först när hästen var 6 år tyckte jag att det var dags att börja fundera på bett och därmed även vargtanden.

Tyvärr visade det sig då att han HAR haft besvär av den ändå enligt veterinär(vidareutbildad på tänder) som tog den. Han har fått ett felaktigt tuggmönster samt fått foderinpackningar pga det :(
På något vis har han kommit åt att slita den mot något, dvs någon tand i motstående käke.

Så ta bara bort! Det ska ändå göras förr eller senare :idea:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka