Ta bort trådar

MissFideli

Trådstartare
Varför är det så svårt för en moderator att PM:a en kort förklaring till varför man tar bort en tråd?

Sv: Ta bort trådar

Moderatorerna gör detta på sin fritid, att för femtioelfte gången PM:a om samma typ av regelbrott tar tid och är ganska tröttsamt vilket kan leda till att man struntar i att PM:a.

De flesta användare kan med lite eftertanke komma fram till varför en tråd eller ett inlägg tagits bort, bara man läser igenom de regler som finns. Om man fortfarande inte vet kan man använda lite av sin egen tid för att skicka ett PM till Huvudmoderatorn för forumet det gäller och fråga.

Om man inte är nöjd med svaret eller det uteblivna svaret kan man skicka ett PM till mig med så mycket information som möjligt.

Jag har faktiskt ingen som helst aning. Att man blir trött på det om samma användare gång på gång bryter mot reglerna kan jag förstå. Men annars förstår jag det inte, ibland måste man ju göra tråkiga saker framförallt om man tagit sig an ett uppdrag. Och hur ska vi andra kunna lära oss om vi inte får veta?

Det gäller tråden om vad veterinärer har för ansvar, låg på Andra djur. En enkel fråga om det får gå till så som det gjorde. Ingen smutskastning av den veterinären (som jag öht inte har en aning om vem det är ens), ingen annons.

Jag har tittat på tråden och min uppfattning var att den väl var ok till att börja med, men att den lätt skulle kunna barka iväg om folk började namnge veterinärer eller liknande.

Detta hände också, du skriver om den stora staden i närheten och den stora kliniken. Det går säkert för rätt många att komma fram till vilken och kanske också vem du pratar om.
Efter detta svar namnger nästa användare en stad och första bokstaven i veterinärens namn.
Efter detta kommer ett till inlägg där en veterinärs initialer anges.

Jag har full förståels för att moderatorn då väljer att kasta hela tråden, då det finns en uppenbar risk att liknande beteende med namngivning kan komma att fortsätta.

Vad jag försökte förklara i tidigare inlägg om att skicka PM var att moderatorerna redan lägger en massa tid för att vi alla skall få en trevligare upplevelse här på forumet. Då kanske det inte är mer än rätt att de användare som vill ha en förklaring får ta lite av sin tid och fråga.

Den totala tidsbesparingen blir troligen större om man jämför att skicka ut PM till alla trådskapare som fått trådar borttagna eller kanske alla som skrivit i tråden. Jämfört med att de som verkligen vill veta skickar ett PM till moderatorn och frågar.

Fast dom som togs upp i tråden var ju inte dom veterinärer eller kliniker det handlade om? Det jag skrev om hände i en helt annan del av Sverige. Och den veterinären som tråden handlar om kan absolut ingen lista ut vem det är eftersom jag inte skrivit nått om var han/hon bor.

Detta är ytterligare en anledning till att inte skicka förklaring till varför en tråd tas bort. När man gör det försöker du i detta fall slingra dig och kan inte alls förstå hur det nu skulle kunna vara något fel och så måste man fortsätta och förklara, förmodligen till liten nytta och troligen gör det dig mer irriterad än om man varit tyst. ;)

Alla de tre, en klinik och två veterinärer, som togs upp i slutet av tråden nämndes i negativa ordalag eller hade det tidigare skrivits om i negativa ordalag i tråden. Att de sedan inte hade något med den veterinär du tog upp i början har ju ingen betydelse. Det kastades skit på personer som det fanns möjlighet för rätt många att identifiera.

Förutom detta angavs adress och telefonnummer till veterinära ansvarsnämnden i tråden och det kan väl kanske vara ok, även om jag anser att det hade varit mycket bättre om det skickats via PM till den som var intresserad av det eller så kunde den ha googlat efter det.

*kl

Ett förslag:
Varför inte låsa tråden under en kort period (1-3 dygn) innan den tas bort helt.
Då har man en ärlig chans att få reda på (läsa sig till) varför, nu har man ingen aning om anledningen

Fick själv en tråd bortagen i dag eller igår
"Vilken sadel rider "stjärnorna" i"
skapad för säkert ett år sedan men upputtad igen av mig själv. Då jag är nyfiken på om man utomlands har samma "innesadlar" eller om det är andra märken som gäller. Eller räknas det som reklam för sadelmärken?
Så ny va den inte, och helt plötsligt va den väck, och jag har inte en aning om vad som var anledningen

edit:
Tänkte pm:a men ni är 4 moderatorer på "att ha dressyrhäst" och jag visste inte till vem, eller det kanske inte spelar nån roll vem man pm:ar?

*kl

edit:
Tänkte pm:a men ni är 4 moderatorer på "att ha dressyrhäst" och jag visste inte till vem, eller det kanske inte spelar nån roll vem man pm:ar?

Överst i forumet i rutan där det stor vad själva forumdelen handlar om står även huvudmoderatorn. Oftast är det denna som har koll på vad som har hänt, men de andra kan ta reda på det oxå.

Om en tråd bryter mot reglerna skall den tas bort så fort moderatorn fått kännedom om den. Att exemeplvis låsa en förtalstråd så att alla kan fortsätta läsa skitsnacket i flera dagar är inget alternativ.

Om det är ett mycket ringa regelbrott och kanske något som folk gör fel på mer än en gång händer det att moderatorerna låser för att hjälpa folk med varför man inte skall skriva så.

Om en tråd bryter mot reglerna skall den tas bort så fort moderatorn fått kännedom om den. Att exemeplvis låsa en förtalstråd så att alla kan fortsätta läsa skitsnacket i flera dagar är inget alternativ.
Om det är ett mycket ringa regelbrott och kanske något som folk gör fel på mer än en gång händer det att moderatorerna låser för att hjälpa folk med varför man inte skall skriva så.

Naturligtvis ska inget ligga kvar om det är kvalificerat skitsnack.
Jag syftar mer på dom "ringa brotten" där en låsning ger ts en form av förklaring till varför.

Jag vet att du skrivit i nån annan tråd om att risken är stor att ts snabbt startar en ny tråd (om ett pm meddelar att tråden tagits bort)
Jag resonerar tvärt om.
Om jag inte vet orsaken till varför tråden tas bort (tar min sadeltråd som exempel)
så kanske jag startar samma/liknande tråd igen då jag utgår från att det måste ju vara "nån annan" som skrivit nåt olämpligt.

För om jag skrivit nåt olämpligt har det (i varje fall i mitt fall) så har det skett oavsiktligt= jag är inte medveten om att det är "fel"

När det gäller de som medvetet skapar trådar som bryter mot regler eller där det är väldigt troligt att de visste att de bryter mot regler anser jag att man inte skall tipsa dem om att tråden tagits bort, så att de kan lägga in den igen. Jag tror att det är ganska få sådana trådar dock.

De som är medvetna om att de bryter mot någon regel brukar vara så vänliga och skriva det först i tråden, "Ja, jag vet att man inte får xxxx, men jag ville bara...". Och de vanligaste medvetna regelbrotten är dubbelpostning av trådar, fel forum samt namninsamlingar.

Nybörjare på forumet får alltid pm från mig (såvida de inte är troll, då får de röda kort). Övriga får i mån av tid. Det går dock alltid bra att pm-a och fråga vart tråden tog vägen, och är mycket trevligare än att skapa en tråd som frågar vart tråden tog vägen.

Senast ändrad:

Om jag är osäker,då brukar jag börja med att skriva något i stil med "att jag inte riktigt vet om frågan är ok,men ta bort den annars"

Vad jag däremot inte visste var att det var förbjudet att skriva en pixboxadress vid min avatar(ort),såg bara en dag att den var borta,så jag trodde att jag pillat på något,så jag skrev dit den igen..Tog nån dag till,sen var den borta igen,men då hade jag även fått ett PM av Gunnar!
Hade jag fått ett PM när han 1a gången tagit bort min länkadress,så hade jag ju naturligtvis inte skrivit dit den igen!
Så ibland kan ju ett PM vara bra!
Men är ett inlägg borta,så misstänker jag att frågan stred mot reglerna,eller att den spårade ur!

Oj där var det jag som klantade mig m vet o initialer, jag brukar tänka på att inte slänga ut folk på nätet men den gången var inte hjärnan med.
Hade jag inte läst detta så hade jag nog inte ens upptäckt att jag gjort något galet.
Där hade en låst tråd m kommentar (med mina klantinlägg borttagna) gett mig en påminnelse om att tänka mig för.

Tråden innehöll regelbrott, i princip smutskastning av person, dessa skall inte låsas utan raderas, eller hur?

Jovisst skulle innehållet bort.
Men jag hade behövt en nosbränna i form av;
Tråden stängd pga allvarliga regelbrott.
Som det var nu så märkte jag inte ens att tråden försvann.
Shame on me.

Jovisst skulle innehållet bort.
Men jag hade behövt en nosbränna i form av;
Tråden stängd pga allvarliga regelbrott.
Som det var nu så märkte jag inte ens att tråden försvann.
Shame on me.

Är precis så jag menar.
Jag utgår från att dom flesta gör sina misstag omedvetet, en låsning med lite "bannor" och att dom inlägg som varit "fel" tas bort gör att man blir medveten om felet.

Det var jag som tog bort den och anledningen till detta har Gunnar redan förklarat. Jag skickar inte regelmässigt PM till trådskapare vars trådar jag raderar. Det har jag inte tid till. Det borde heller inte behövas med användare som är gamla i gården, men om det förekommer frågetecken löses de enklast genom ett PM till mig.

Jag slingrar mig inte, det som skrevs i tråden där man pekar ut bokstäver gäller inte den veterinären tråden startades om. Jag tror jag vet det bättre än du ;)
Det andra... ja, det kan jag förstå. Men det hade fortfarande ingenting med trådens ursprung att göra. Jag läste om detta på ett annat forum och ville veta om det var tillåtet att göra så. Den aktuella veterinären håller tydligen till i Piteå, dvs lååååååångt ifrån Örebro och jag har ingen som helst aning vad veterinären heter och ens om det är en han eller hon.

Att ta bort hela trådar i sånna lägen är bara dumt, ta istället bort alla inlägg och låt tråden börja om i så fall.

Vissa moderatorer tar sig tid att skicka en kort notering (tror det var mysko som gjorde det då), vilket är kanon. Då vet man också vad som är fel och vad man ska tänka på nästa gång. För trots att jag har varit här länge, så ändras reglerna hela tiden och det är inte lätt att veta exakt vad du vill ska vara tillåtet eller ej. Dessutom är det ofta tolkningar, vilket gör att det du tycker är ett exakt svar inte är det för andra.

Senast ändrad:

Till nya användare skickar jag en kort notering om varför tråden tas bort, de får också en länk till de regler som man godkänner vid registrering.;) Jag tror att även om man varit på Bukefalos ett tag, är det alltid värdefullt att uppdatera sig vad beträffar reglerna.
Men att skicka ett PM varje gång en tråd/inlägg plockas bort, då kan man nog få PM:a mycket i vissa perioder vilket inte finns tid till om man dessutom ska hinna läsa trådar också.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 173
Senast: cassiopeja
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Senast: Rugge
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar