Ta bort "smirk"!

Sv: Ta bort "smirk"!

Eller så är det kanske så att det är lättare för vissa av oss att tolka in mer än det egentligen är i en smiley samtidigt som vi kanske inte alltid inser att texten som skrivs kan vara ett sofistikerat påhopp.

Människor kommer nog tyvärr alltid vara uppfinningsrika när det gäller att försöka vinna fördelar på andras beskostnad. Andra kommer alltid se dessa "påhopp" även om de egentligen inte alls finns där.

Låta bli att tolka är antagligen en av de svåraste sakerna man som människa kan ge sig på...

Eller så är det kanske så att det är lättare för vissa av oss att tolka in mer än det egentligen är i en smiley samtidigt som vi kanske inte alltid inser att texten som skrivs kan vara ett sofistikerat påhopp.

Människor kommer nog tyvärr alltid vara uppfinningsrika när det gäller att försöka vinna fördelar på andras beskostnad. Andra kommer alltid se dessa "påhopp" även om de egentligen inte alls finns där.
Är smirken mao räddad :smirk:

Fast jag är rädd att det inte är så enkelt som att bara döpa om den även om det skulle kunna funka. Större delen av buke skulle behöva lära om sig till att :smirk: inte längre är en förolämpning. dessutom är det nog inte alla som tittar på vad den heter. Själv uppfattade jag :smirk: som ett elakt översittarleende långt innan jag slog upp vad smirk betyder.
Däremot tycker jag inte att den ska tas bort men jag önskar att det kunde göras tydligare för nya användare vad den bör användas till eller att gammalt bukefolk kunde vara något mer överseende med nya användare som uppenbart använder smileyn "fel".

Senast ändrad:

Först tänkte jag svara och säga att jag förstår hur du menar, och sedan berätta att jag använde den i oförstånd - då jag helt enkelt inte visste vad smirk betydde.
Jag gick på hur jag tyckte den såg ut. Och hade inte en aning om att folk tog illa upp *rodnar lite*
.........................................

Nu har jag läst tråden och ser ju att man kan vara mog så hånfull utan smileysar öht.

Smileyn förstärker bara det skrivna.

sedan är vi alla människor - vi använder språket helt olika.

Menar olika, tolkar olika, och en del tror de har tolkningsföreträde.

Nu vill jag använda en smiley för att jag bara inser att det inte är helt lätt här i livet, men det kan ju tolkas precis hur som helst, så jag avstår.

Jag tänker också på att vi alla har olika jargong. En del kan vara retsamma utan att mena ngt illa.
Man kan ju bara tolka så gott man kan och känner man inte varandra så kan det bli fel precis som i IRL

Det enda jag har svårt för är männsikor som är övertygande om att deras tolkning är _den enda möjliga_ så alla andra har fel...

(detta inlägg hade varit roligare med smileys tycker jag )

Senast ändrad av en moderator:

Folk väljer vad dom vill se och läsa. Själv anser jag folk överlag är ursnabba på att villja tolka fel. Vad är några smileyes egentligen ? Är det jordens undergång eller..ibland fattar jag inte hur människor orkar lägga sin energi på obetydliga ting. Ge er ut och hjälp ett barn, ett djur, rädda jorden osv..men smileys...nä, vad patetiskt.

knapplån

Jag inser nu att jag måste ha missat ngt viktigt. Jag har aldrig begripit mig på dessa figurer och jag har inte ansträngt mig för att göra det heller. Jag ser dem helt enkelt inte. En del av dem är ju visserligen tydligare än andra. Det är möjligt att det bara är jag som är så tråkig. Men om det inte är det så blir det ju lite märkligt. Då kan många diskussioner här bli ganska märkliga. ja inte vet jag. Jag kommer nog att fortsätta att ignorera de flesta av dem.

Eftersom ni nu har klargjort att folk tolkar :smirk: olika, kanske du borde tänka "om jag själv inte använder den, och vet att den inte alltid används för att förlämpa och jag vet att vissa har användning för den":idea:.

Jag använder den ofta som en "suck, det var onödigt/trött/ironi whatever"-smilie. Med många. Om man använder den om sig själv, fine, men jag kan hålla med om att flera nyare användare tror att det är ett leende. De lär sig snart att så inte är fallet.

Jag håller med om att :smirk: lätt uppfattas väldigt olika och vill lägga till :cool: i samma grupp. Koden kanske är cool, men smileyn ser inte cool ut.

Intressant diskussion. Såhär diskuterade man säkert när man skulle utveckla svenskan för flera hundra år sen. Nu gör vi samma sak, fast vi utvecklar internetspråket:).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info