Ta bort "smirk"!

bubbel

Trådstartare
Jag har försökt att inte bry mig om detta länge nu. Jag själv har en mycket klar bild över vad :smirk: betyder, nämligen ett hånleende... men det är mååånga som inte förstår! Väldigt många nya användare (och även vissa gamla) åker på mycket skit när de tolkar :smirk: som typ ett "litet leende" istället för något ganska otrevligt faktiskt.

Och egentligen - är meningen att vi ska vara otrevliga mot varandra med elaka smileys? Jag tycker den ska tas bort! Den gör inget annat än att skapa missförstånd och en otrevlig stämning!

Sv: Ta bort "smirk"!

Jag går inte så mycket på namnet ("smirk" betyder just hånle eller flina) utan mer på hur jag tycker att den lilla gula gubben ser ut. Och för mig ser den mer ut som att den säger "så kan det gå" eller och att den har ett lite allmänt sömningt leende, och kanske lite självironi. Definitivt inte ett hånleende.

Men jag vet att den ofta misstolkas, så jag har slutat att använda den.

och jag tycker att den ser ut precis som att den hånflinar, den ser riktigt bitchig ut tycker jag. stör mig på att så många har missförstått syftet med den och sen blir sura eller förvånade över att folk tar illa upp av den.

Det finns två smileys som man nästan bara bör använda om sig själv, alltså för att markera självdistans: :smirk: och :angel:

Använder man dem mot andra blir det nästan alltid oförskämt. Det innebär dock inte att jag tycker att de ska bort, man får lära sig att uppföra sig med sina smileys, helt enkelt.

och jag tycker att den ser ut precis som att den hånflinar, den ser riktigt bitchig ut tycker jag. stör mig på att så många har missförstått syftet med den och sen blir sura eller förvånade över att folk tar illa upp av den.

Jaa... precis så tycker jag med. Och jag tror att det skulle bli mycket mindre missförstånd om den helt enkelt togs bort. Synd - för jag tycker om den när det är läge men som sagt så är det många som missförstår.

Jag håller helt med dig där. Många använder :smirk: som synonym till ":)" och ";)" och det är nästan det sämsta med ":smirk:-en", eftersom undertonen i de inläggen blir totalt tvärtom mot vad som var meningen.

:smirk: går liksom inte att använda utan att man verkar otrevlig, iaf inte i mina ögon.

Det finns två smileys som man nästan bara bör använda om sig själv, alltså för att markera självdistans: :smirk: och :angel:

Använder man dem mot andra blir det nästan alltid oförskämt. Det innebär dock inte att jag tycker att de ska bort, man får lära sig att uppföra sig med sina smileys, helt enkelt.

Nåla upp det här inlägget som ett 'smirk-FAQ'!
Ska det vara så svårt att förstå - liksom? :bow: :)

Jag går inte så mycket på namnet ("smirk" betyder just hånle eller flina) utan mer på hur jag tycker att den lilla gula gubben ser ut. Och för mig ser den mer ut som att den säger "så kan det gå" eller och att den har ett lite allmänt sömningt leende, och kanske lite självironi. Definitivt inte ett hånleende.
Håller med :). Men smirken SKA vara kvar annars förlorar vi ju allt roligt :smirk:

Hånleende, knappast...det betyder: inställsamt leende; grin; flin, självbelåtet leende.

Tänk vilken makt små gula gubbar har över människor...*ha ha ha*

Vad är det som gör att folk blir upprörda för ingenting på internet egentligen ? Äh, låt det rinna av er, ni kan ändå inte göra nåt åt det. Det finns annat att lägga sin energi på.

Om :smirk: försvinner så har inte aicha NÅGON smiley att använda alls :smirk:

;)

Hånleende, knappast...det betyder: inställsamt leende; grin; flin, självbelåtet leende.

Tänk vilken makt små gula gubbar har över människor...*ha ha ha*

Vad är det som gör att folk blir upprörda för ingenting på internet egentligen ? Äh, låt det rinna av er, ni kan ändå inte göra nåt åt det. Det finns annat att lägga sin energi på.

Och WHAM! En instans av problemet :rofl:

Var hittade du den översättningen?

Lexin, antagligen.

Dock så är ju både 'flin' och 'grin' synonymer till 'hånleende', så...

Dessutom så fungerar det inte att säga att 'det är bara Internet' eller 'det är bara ett jävla Internetforum', för det är det inte. För mig veterligen så är det just vi människor som styr dessa datorer, och talar om vad de ska göra och säga (skriva). Så det är klart som sjutton att saker som sägs på Internet är värda och kan kännas precis lika mycket som saker som blir sagda mellan två personer IRL. Det är bara korkat att påstå någonting annat.

Jag håller nog med ts. Forumet blir inte direkt trevligare för att vi påvisar hånleende bakom/framför våra skärmar.

:idea: kan användas på ett otrevligt sätt, likaså :mad: och :crazy:
Och oavsett om det finns smilies eller inte så kan folk vara otrevliga i skrift. Jag kan inte se varför just :smirk: skulle bort, förutom av den anledningen att folk envisas med att använda den på fel sätt.

Jag kan erkänna att jag aldrig tolkat smirken på något särskilt trevligt sätt överhuvudtaget. Jag förstår inte när man skulle kunna använda den på ett trevligt sätt heller riktigt.
De övriga kan man lätt använda på ett trevligt sätt i rätt sammanhang.

Smirken kan man absolut använda mot sig själv, t ex när man gjort något riktigt korkat.

Ex: "Naturligtvis var jag fortfarande övertygad om att jag skulle kunna springa till tåget på halva tiden det brukar ta, och i träskor. :smirk:"

I vissa fall kan man även använda den "mot" (när man berättar om) personer man känner, men som inte finns på Buke.

Ex: "Mamma tyckte att den rosa bilen var ett bättre val, om man nu absolut skulle köpa pojkleksaker till en liten tjej. :smirk:"

I det första kan jag inte ens se att det passar med ett hånleende. Det blir ju bara fel.

Du har klartgjort vad du tycker, alla tycker inte alltid som dig ;) (denna kanske i detta fall kan tolkas som elak)

Det känns som om det kanske hade varit läge att döpa om koden för smirk-smileyn.

Jag använde den ganska flitigt tidigare, har slutat då jag insett att många tydigen tolkar den annorlunda än jag gjorde tidigare.

Jag tror att den när jag började använda den inte hade någon kod kopplad till sig, utan man såg bara själva smileyn, forum-systemet såg annorlunda ut då, jag kan dock minnas fel.

Jag tolkade den nog då som flin eller självbelåtet leende. Ett självbelåtet leende är kanske inget positivt, men jag anser att det är betydligt mycket snällare än ett hånleende. Och av det jag läser här tror jag dessutom att många tolkar hånleende utan leende och bara som att håna någon.

Kanske man skulle döpa om koden till flin så kanske färre skulle ta riktigt illa vid sig. Den kan självklart fortfarande användas för att vara lite elak mot folk. Som jag ser det finns dock enklare sätt att vara elak mot någon om man nu vill det, exempelvis via skriven text.

Kanske man skulle döpa om koden till flin så kanske färre skulle ta riktigt illa vid sig. Den kan självklart fortfarande användas för att vara lite elak mot folk. Som jag ser det finns dock enklare sätt att vara elak mot någon om man nu vill det, exempelvis via skriven text.

Fullt möjligt att det skulle hjälpa.
Däremot upplever jag att ganska många hellre tar till smileys att trycka till folk lite med, än tar till texten, eftersom det är lättare att komma undan med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info