Ta bort lack vedspis?

Har hittat en liten gammal vedspis i mitt garage, och funderar på att byta ut min nuvarande trasiga kamin mot den. Den är mycket rostig, men inga större skador i övrigt, så jag tänker att den nog kan fungera bra. Ska såklart be någon kunnig se över den också.

Men. Den har en flagnad grön lack av något slag, som jag inte är så säker på. Dels inte så snyggt men främst så tänker jag att den nog inte är testad för diverse otrevliga ämnen som kan spridas vid upphettning. Tror ni det går att få av lacken på något sätt?
Det är inte lack. Det är emalj
 
Orkar inte ta bild men det är en snarlik modell av sådanhär:
a60125161860eda1a54945590d305e36.jpg
Är det en sådan tror jag också du kan utgå ifrån att det är emalj och se det enbart som en estetisk fråga hur mycket du vill få bort före användning.

(I min värld är det inte en vedspis, utan en kamin med kokplatta :))
 
Är det en sådan tror jag också du kan utgå ifrån att det är emalj och se det enbart som en estetisk fråga hur mycket du vill få bort före användning.

(I min värld är det inte en vedspis, utan en kamin med kokplatta :))
Exakt - det är en kamin. Kaminer har inte sällan kokplatta. Tror det är mer regel än undantag på äldre kaminer.

Vedspisar är inte byggda för att ge max värme till rummet för då skulle det vara omöjligt att stå länge vid spisen och laga mat. De blir förstås varma, men de har ugn och plattor dit värmen i första hand ska gå.
 
Är det en sådan tror jag också du kan utgå ifrån att det är emalj och se det enbart som en estetisk fråga hur mycket du vill få bort före användning.

(I min värld är det inte en vedspis, utan en kamin med kokplatta :))
Exakt - det är en kamin. Kaminer har inte sällan kokplatta. Tror det är mer regel än undantag på äldre kaminer.

Vedspisar är inte byggda för att ge max värme till rummet för då skulle det vara omöjligt att stå länge vid spisen och laga mat. De blir förstås varma, men de har ugn och plattor dit värmen i första hand ska gå.
Sist jag skrev om kaminer/vedspis på det här forumet så sades det att vedspis är det om en kan laga mat på den, nu stämmer inte det‽ Bestäm er:mad::D
 
:D:D:D

Ja, men en kamin kan du ha typ en enda kastrull eller kaffepanna på.
En vedspis kan ha bröd i ugnen plus ett antal kokkärl på hällen :up:
Noterat. I vedeldningsvärlden är alltså spis = ugn :D ;)
Om man bara vill och väljer en lämplig typ av mat så går det bra att laga mat i en kakelugn också...
Åh, nu blev jag sugen på kakelugn. Och bakad potatis, eller gropbröd:d
 
Noterat. I vedeldningsvärlden är alltså spis = ugn :D ;)
:)
Kollar du i branschen så säljs vedspisar som vedspisar och kaminer som kaminer.


Vedeldning är allt som eldas med ved. Min panna i pannrummet också. Och det är en panna - för att krångla till det ännu mera. Och i köket har jag en gammal spispanna - Norah :laugh::laugh::laugh: Just den modellen går inte att koka nåt på. All värme går ut till elementen.
 
Exakt - det är en kamin. Kaminer har inte sällan kokplatta. Tror det är mer regel än undantag på äldre kaminer.

Vedspisar är inte byggda för att ge max värme till rummet för då skulle det vara omöjligt att stå länge vid spisen och laga mat. De blir förstås varma, men de har ugn och plattor dit värmen i första hand ska gå.
Vår kamin i gamla huset hade en kokplatta. Men det var verkligen ingen vedspis, för den kokplattan var fruktansvärt ineffektiv. Man hade blivit galen om man skulle försöka sig på att laga mat på den. Vet att jag försökte under stormen Gudrun att faktiskt använda den till att värma vatten på, men jag gav upp. Japp, det var ändå en gammal fin gjutjärnskamin, men verkligen ingen spis att laga mat på....
 
:)
Kollar du i branschen så säljs vedspisar som vedspisar och kaminer som kaminer.


Vedeldning är allt som eldas med ved. Min panna i pannrummet också. Och det är en panna - för att krångla till det ännu mera. Och i köket har jag en gammal spispanna - Norah :laugh::laugh::laugh: Just den modellen går inte att koka nåt på. All värme går ut till elementen.
Du behöver inte dumförklara mig bara för att jag inte orkar bry mig om terminologin :)
 
Vi har såna I barndomshemmet och de är sjukt effektiva! Det blir varmt fort. Men det håller ju inte i sig liksom.


Hemma har jag en vedspis (!) med två kokplattor men utan ugn. Också sjukt effektiv för att värma upp ett rum snabbt, men värdelös för att koka mat på.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 437
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp