Ta bort lack vedspis?

Nahar

Trådstartare
Har hittat en liten gammal vedspis i mitt garage, och funderar på att byta ut min nuvarande trasiga kamin mot den. Den är mycket rostig, men inga större skador i övrigt, så jag tänker att den nog kan fungera bra. Ska såklart be någon kunnig se över den också.

Men. Den har en flagnad grön lack av något slag, som jag inte är så säker på. Dels inte så snyggt men främst så tänker jag att den nog inte är testad för diverse otrevliga ämnen som kan spridas vid upphettning. Tror ni det går att få av lacken på något sätt?
 
Blästring är enklast och effektivast.

Går att sanda bort för hand/maskin också men det tar tid och är allmänt pain in the ass att göra + välventilerat och munskydd på kan vara vettigt om det skulle vara blyfärg eller annat nasty.
Ska se om jag kan hyra en blästringsmaskin eller lämna in den nånstans då!
 
Ska se om jag kan hyra en blästringsmaskin eller lämna in den nånstans då!
En blästerpistol kostar bara ett par hundralappar att köpa men problemet är att du behöver en rätt stor kompressor för att driva den. Plus mask så du slipper få sand i ögonen. Blästring är förmodligen bäst men om man har en borrmaskin eller vinkelslip kan man prova med roterande stålborste.
 
En blästerpistol kostar bara ett par hundralappar att köpa men problemet är att du behöver en rätt stor kompressor för att driva den. Plus mask så du slipper få sand i ögonen. Blästring är förmodligen bäst men om man har en borrmaskin eller vinkelslip kan man prova med roterande stålborste.
Vill helst inte köpa något som bara används en gång, mest därför. Hur stor är "rätt stor"? Har en hemma som är rätt rejäl. Roterande stålborste känns som något min ganska kassa borrmaskin inte hade gillat men kanske värt ett försök.
 
I SVTs program "Det sitter i väggarna" (ett väldigt trevligt program för övrigt) så hjälpte byggnadsvårdsantikvarien Erika ett av säsongens par att hitta och fixa till en gammal gjutjärnskamin. Då besökte hon ett ställe där hon fick hjälp att blästra delarna. Det är avsnittet som heter "Gården i Gärde, Brunflo". Det hjälper ju inte dig egentligen men kanske intressant att se hur det faktiskt går till, hur resultatet kan bli och att se att det finns ställen man kan få hjälp med blästring på (även om stället de fick hjälp på i programmet verkar vara en lokal spisnörds egna ställe 😅) :)
 
Vill helst inte köpa något som bara används en gång, mest därför. Hur stor är "rätt stor"? Har en hemma som är rätt rejäl. Roterande stålborste känns som något min ganska kassa borrmaskin inte hade gillat men kanske värt ett försök.
Den duger förmodligen, om du kör korta stunder så den hinner fylla upp tanken.
 
Är du säker på att det är en lack?
En del vedspisar emaljerades (det var mode ett kort tag). Om det är emalj så kan du försiktigt "knacka" bort den, värt att testa. Då slipper du lösgöra diverse otrevliga saker som den kan innehålla.
 
Är du säker på att det är en lack?
En del vedspisar emaljerades (det var mode ett kort tag). Om det är emalj så kan du försiktigt "knacka" bort den, värt att testa. Då slipper du lösgöra diverse otrevliga saker som den kan innehålla.
Det är möjligt, tyckte det såg ut som lack på hur den flagade men kanske kan tunn emaljering bete sig liknande. Får kolla hur det ser ut imorgon!
 
Är det frampå eller uppepå?

De stora vita spisarna med grönt uppepå kan ha varierande grad av slitage efter kastruller som dragits omkring och ser då inte så emaljiga ut längre. Den verkar tåla en hel del mellan att blanka ytan är borta och järnet kommer fram.
 
Tänkte precis som @Scata att det kan vara emaljerat, vår köksspis är emaljerad, men den har inte flagnat. Kan du ta en bild och visa?
Nej alltså det spelar inte så stor roll, oavsett så ska det bort :)
Är det frampå eller uppepå?

De stora vita spisarna med grönt uppepå kan ha varierande grad av slitage efter kastruller som dragits omkring och ser då inte så emaljiga ut längre. Den verkar tåla en hel del mellan att blanka ytan är borta och järnet kommer fram.
Det är en på fyra små ben, grönt överallt:)
 
Har du kollat om det går att hyra en blästerpistol? Många firmor hyr ju ut alla möjliga verktyg så det kan säkert finnas de som hyr ut det du behöver. :idea:
 
Har du kollat om det går att hyra en blästerpistol? Många firmor hyr ju ut alla möjliga verktyg så det kan säkert finnas de som hyr ut det du behöver. :idea:
Har googlat lite utan framgång men tänkte ringa runt lite när helgen är över. Men lättast hade ju varit att lämna den på typ bilfirma eller något, de fixar nog på ett kick.
 
I ett avsnitt av ”det sitter i väggarna” lämnade de in en äldre kamin till en entusiast som hade maskin för blästring. Det såg för övrigt väldigt roligt ut att göra!

Men kanske kontakta någon firma som säljer äldre kaminer i närheten där du bor? Om det finns alltså?
 
Tycker det behövs en bild på den. :)
Orkar inte ta bild men det är en snarlik modell av sådanhär:
a60125161860eda1a54945590d305e36.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 437
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp