Ta bort krafften ?? Tänker jag fel?

M

mariahmia

Jag har skrivit här i forumet förut och det gäller min heta tävlingshäst.
Sto 8 år 165 cm
Jag fick analysen på mitt hösilage idag. Sbrp 39g/kg foder och Energi 8,7.

Idag äter hon
12-13 kg hö
1,5 kg lucern (pellets)
1 dl soja

Jag har gett henne 1kg krafft groov 125 ochså men har nu tagit bort det då jag fortfarande tycker att hon är för het.
Tänker jag rätt? eller behöver jag fortfarande ge henne krafften.
Tacksam för svar

Sv: Ta bort krafften ?? Tänker jag fel?

tjoho, här är jag igen med insider-tips.
-jag är usel på att utläsa nåt från analyser, men jag kan i princip garantera dig att lilla damen inte kommer bli något lugnare även om du tar bort krafften. Jag själv hade kanske tagit bort lucernen istället och gett henne bara 1,5kg Groov.
Eftersom jag är dålig på det där med analyserna; var det bra värden? Då hade jag nog gjort som jag skrev ovan. Men om det inte var så bra -fortsatt som du redan gör.
Det enda säkra för att lugna henne utan risk för att hon ska tappa hull eller nåt skulle vara en inopererad medicinpump med lämpligt valt lugnande och een liten knapp framför sadeln för bekväm åtkomst ;):D

Fast lucern är grovfoder och kraften innehåller garanterat mer energi. F.ö gillar jag inte kraffts foder överlag men jag skulle nog satsa på grovfoder och mineraler/vitaminer och strunta i kraftfoder om hon är het. Vitaminer/mineraler och grovfoder täcker nog hennes behov och energin i kraftfodret kan hon nog vara utan då du har tillräckligt i hösilaget. Jag är inge foderguru som Alexandra_W men jag vet iaf så mycket - heta hästar = mindre energi

Jag hoppas att Ts redan löst problemet eftersom tråden är över 1 år gammal

Jovisst, du har helt rätt med heta hästar - mindre energi. Men en förklaring till det jag skrev är att jag är just denna hästen i frågas fd ägare och jag vet hur hon reagerar (eller inte reagerar) vid minskning av krafften. Tro mig, jag har försökt med det och det hade ingen direkt verkan. Hon skulle lika gärna´kunna fortsätta på den maten hon får, eller som sagt ta bort lucernen istället för krafften. -grovfoder får hon ju redan i form av höet.

Nu vet jag ju inte vilka behov din häst har, men med ett grovfoder som innehålkler nästan lika mycket energi som kraftfoder så kan du ju säkerligen få behovet fyllt av grovfodret. Det som saknas är ju protein, men jag skulle ta bort kraftfodret och lúsernet och ge soja för att fylla proteinbehovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka