Ta bort katten utan att den är sjuk!

Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Det är inte så ovanligt att man tvingas avliva en frisk katt, så du är i gott sällskap! Det rör sig om allt från allergier till osämja mellan katter i familjen eller en katt som inte går att få rumsren.

I ert fall måste naturligtvis barnet gå först och har ni inte kunnat hitta ett bra hem till katten så är alternativet avlivning. Inte roligt, men ibland nödvändigt.

*kl*
Att rädda katter in absurdum ser jag som ett större problem än att en trevlig familjekatt ibland måste avlivas. Rädda vilda katter, sätta dem i nån sorts fosterhem tills de blir hyfsat tama och sedan slussa ut - varför?
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Att behålla katten när ett barn i familjen är allergiskt är oansvarigt. Du kan förvärra barnets allergi och barnet kan utveckla astma. Visst har mina katter ett värde (ett enormt sådant), men fasen inte ett högre värde än värdet av mitt barn.

.

Om det skulle fungera att ha katt i ett allergihem om man duschade den varannan vecka skulle jag göra det. JAG skulle göra det, men jag är mycket väl medveten om att alla inte har samma åsikt som jag.

Ursäkta, menar du att allergin blir värre även om man duschar katten, och barnet visar mindre allergisymptom?
Inte fasiken behåller man djuret om allergin blir värre och man gjort ALLT, det har jag inte skrivit.

Jag har aldrig behövt duscha katter pga allergi, så jag vet inte om det fungerar. Det enda jag skrivit är att om någon i mitt hushåll skulle bli allergisk skulle jag prova att duscha katten -eftersom det är ett försök för att få det att fungera. Men du är stensäker på att det inte fungerar, t.om blir värre för den som är allergisk?
Eftersom jag är så oinsatt skulle jag gärna ta emot ren fakta från säker källa som styrker detta.

Vi vet dessutom inte HUR allergisk TS´s barn är.
Om barnet inte ens kan komma innanför dörren utan att kippa efter andan, eller om det kliar lite lätt i ögonen när misse varit upp och hälsat i ansiktet.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Om katten inte hade något värde så vore det enklaste ju att släppa ut den...


Okej.
Iofs, det skulle ju faktiskt vara det enklaste att göra.

Men, det jag menade med att ha ett värde i det här sammanhanget, är om katten är mindre värd än att lägga 30 minuter varannan vecka på att duscha den?

Lil-sis, tycker du att katter är värd att i snitt lägga 15 minuter av sin tid varje vecka på den. Annars bör man avliva?
Det är 2 minuter varje dag...
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Det är inte värt risken för ett allergiskt barn.

Det är ett aber att vara allergisk och barn ska man inte utsätta för det de är allergiska emot dygnet runt, varje dag.

Allergenerna försvinner inte för att man badar katten.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Om det skulle fungera att ha katt i ett allergihem om man duschade den varannan vecka skulle jag göra det. JAG skulle göra det, men jag är mycket väl medveten om att alla inte har samma åsikt som jag.

Ursäkta, menar du att allergin blir värre även om man duschar katten, och barnet visar mindre allergisymptom?
Inte fasiken behåller man djuret om allergin blir värre och man gjort ALLT, det har jag inte skrivit.

Jag har aldrig behövt duscha katter pga allergi, så jag vet inte om det fungerar. Det enda jag skrivit är att om någon i mitt hushåll skulle bli allergisk skulle jag prova att duscha katten -eftersom det är ett försök för att få det att fungera. Men du är stensäker på att det inte fungerar, t.om blir värre för den som är allergisk?
Eftersom jag är så oinsatt skulle jag gärna ta emot ren fakta från säker källa som styrker detta.

Vi vet dessutom inte HUR allergisk TS´s barn är.
Om barnet inte ens kan komma innanför dörren utan att kippa efter andan, eller om det kliar lite lätt i ögonen när misse varit upp och hälsat i ansiktet.

Ja, jag menar att ett barn kan bli sämre i sin allergi även om man badar katten. Det är mycket vanligt att allergiker vänjer sig vid sina allergiska symptom och för ett barn som bara genom att vara ett barn har svårt att uttrycka vilka symptom det har kan det vara mycket svårt att bedöma om det har blivit värre eller inte. Det kan även vara svårt för omgivningen att veta. Barn (beroende på ålder) kan även försöka dölja förvärrade symptom för att få behålla katten.

Fråga vilken allergiläkare som helst om det är tillrådligt att behålla en katt när du har allergiska barn hemma. Jag tror inte att en enda kommer säga ja ens om du lovar att duscha katten varje dag.

Jag är som sagt själv allergisk och har varit sedan jag var 14 år. Jag har varit igenom den här svängen som barn och som vuxen och pratat med flera läkare om detta.

Min allergi har antagligen växt bort. Det gör den hos en del. Dock finns risken att man bara förvärrar för ett allergiskt barn om man behåller det djur barnet är allergiskt mot. Kattallergiker brukar även ha en tendens att utveckla allergisk astma.

Barnet kan ha en mild allergi idag men vakna nästa vecka och ha ett igensvullet ansikte och vara på väg att svälla upp i halsen. Det är en risk man tar när man behåller det allergiframkallande i hemmet. En risk man absolut kan välja att utsätta sig själv för (eller låta en vuxen partner utsätta sig för) men det är inget man ska utsätta barn för.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

*kl*
Att rädda katter in absurdum ser jag som ett större problem än att en trevlig familjekatt ibland måste avlivas. Rädda vilda katter, sätta dem i nån sorts fosterhem tills de blir hyfsat tama och sedan slussa ut - varför?
Varför inte? Det höjer kattens status betydligt bättre att massavskjutningar.

Det är inte svårt att få en gatukatt att bli bra mycket mer än "hyfsat tam" och de slussas inte ut till kreti och pleti utan kommer till hem där de är efterlängtade. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha varit "nån sorts fosterhem".

Är Hundstallets verksamhet också "in absurdum"?
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Jag har gjort det en gång. Sommaren -95 fick Såfin en kull med fyra ungar med en vanlig, okænd hane. Två var orædda før fræmmande, två gømde sig. Dom två som gillade alla var det ju lætt att hitta nya hem till. Skygga hanen lyckades jag också med till slut, dom skygga var ju sjælvklart goa mot mig! Kvar blev en hona, oansenligt grå-vit. Min hyresværd tillæt inte att jag hade mer en en vuxen katt och dærfør slutade det med att jag avlivade henne hos vet då hon var ngefær ett halvår men det var hemskt. Inne på mottagningen så tryckte hon sig mot mig och spann då vet kom før att ge henne lugnande i væntrummet. Hon frågade, ska du verkligen avliva den dær? Och då hon kallade in oss før att ge den dødande sprutan sa hon øvertydligt att -då jag gett den hær finns det ingen återvændo. Sækert en vet som ælskade katter men hon gjorde det extra svårt før mig.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Risken är ju att man försämrar barnets allergi & INGET av mina djur hade varit värda det..

Okej.
Iofs, det skulle ju faktiskt vara det enklaste att göra.

Men, det jag menade med att ha ett värde i det här sammanhanget, är om katten är mindre värd än att lägga 30 minuter varannan vecka på att duscha den?

Lil-sis, tycker du att katter är värd att i snitt lägga 15 minuter av sin tid varje vecka på den. Annars bör man avliva?
Det är 2 minuter varje dag...
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

En gång så har jag tagit bort en frisk katt. Man ska ABSOLUT inte "bara släppa ut dem" . Gör man det så går de en plågsam död till mötes.
Jag tycker att man först ska försöka hitta andra lösningar. (annat hem)
Har man försökt allt annat och man inte hittar någon lösning, så tycker jag att det är okej att ta bort katten.
Det är bättre att ta bort en katt, än att den får ett dåligt liv någonstans, eller om folk är elaka mot den.
När man avlivar en katt, så får den ju medel så att den somnar in. Eftersom jag har provat på att bli sövd inför operation, så kan jag säga att känslan av att bli sövd är ganska behaglig. I värsta fall så känner man sig lite "snurrig" som om man druckit alkohol.
-Lycka till.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
917
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp