Ta bort katten utan att den är sjuk!

Milley

Trådstartare
Är det någon som varit tvungen att ta bort katten trots att den inte är sjuk? Känns helt galet men vad ska man göra? Har försökt allt.. och barnet är allergiskt???

Vet inte om jag klarar det men hur har ni löst det?
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Har inte varit i den situationen, men som sagt. Vad ska man göra om man har ett allergiskt barn? Då kan man ju inte lägga hur lång tid som helst på att hitta ett hem. Har du pratat med katthem eller kattföreningar i närheten?
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Jag har varit i den situationen lite för många gånger tyvärr.. nu har jag dock bestämt mig för att helt enkelt inte sätta mig i den tunga sistsen.

Det är ju inte kul alls att måsta avliva ett friskt djur, men har man ingen annan utväg så är det bättre än att slänga ut djuret i det vilda?

Jag önskar dig lycka till med allt hur som helst!
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Är det någon som varit tvungen att ta bort katten trots att den inte är sjuk? Känns helt galet men vad ska man göra? Har försökt allt.. och barnet är allergiskt???

Vet inte om jag klarar det men hur har ni löst det?

Jag har hört att det går att vaccinera sig mot kattallergi. Kanske något att kolla upp?

Det finns ju annonser efter annonser med katter som söker hem, men prova kan man alltid.

Annars hade jag kollat med katthemmen i "närheten" (dvs så långt du är villig att åka för att slippa avliva katten).

Sista utvägen är att avliva katten.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

"Vaccinationen" heter hyposensibilisering eller än mer korrekt, specifik immunterapi, och är till för de riktigt allergiska. De som har svårt att klara av vardagen pga. sin allergi. Det är svårt att godkännas för hyposensibilisering och det är ingenting som godkänns för att familjen ska kunna behålla en katt (eller för att en allergiker vill skaffa katt).

Dessutom är det en långdragen behandling. Det går att läsa mer här. Knappast något som är aktuellt i det här fallet.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Jag har tagit bort en "frisk" katt.
Katten ifråga var dotter till gammelkatten som skulle tas bort eftersom det helt enkelt var dags för henne. Dottern hade förmodligen en mild hjärnskada men var fullt fungerande. Däremot hade hon varit med sin mamma hela livet och jag visste inte hur hon skulle klara av att vara ensam eftersom hon var av den oroligare sorten.
Det var ändå svårt att ta beslutet men efter några månaders velande så blev det bestämt.

Jag har inte ångrat det utan inser nu efteråt att det var rätt ändå.

I ditt fall kanske man kan försöka hitta en seriös köpare, men det är ju svårt till katter. Skulle inget bra hem finnas så tycker jag inte att det skulle vara fel att ta bort.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Hittar du inget bra hem så lider katten inte av att bli avlivad.

Men se noga till att barnet inte tror att det är barnets fel :eek:
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Om du verkligen vill ha kvar katten så prova att duscha och schamponera katten varannan vecka. Det minskar allergenerna och vissa kattallergiker klarar av att ha katt då. Givetvis får ju inte katten vara i sängarna eller i ansiktet men det kan fungera så länge katten håller sig på golvet och man städar normalt.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Oj schamponera....... det blir nog en strid varje gång tror jag...

Tack för era tips men jag har satt ut annonser överallt och kollat med katthem men det verkar fullt överallt.

Hopplöst.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Personligen tycker jag att det är bättre att ta bort en katt i en sådan situation än att det träter på familjesituationen, det mår inte katten bra av heller.

Man kan önska att det gick att "rädda" alla djur och låta dem leva lyckligt i hem som passar dem, men det gör det inte, Sverige har så mycket katter som saknar hem och jag ser att om man inte kan finna en lösning så är det bästa att ta bort katten.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Såg att din katt kommer från ett katthem från början, man brukar då inte få avliva en frisk katt därifrån utan att meddela dem så de kan ta tillbaka den.
Vilket katthem kommer hon ifrån?
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

"Vaccinationen" heter hyposensibilisering eller än mer korrekt, specifik immunterapi, och är till för de riktigt allergiska. De som har svårt att klara av vardagen pga. sin allergi. Det är svårt att godkännas för hyposensibilisering och det är ingenting som godkänns för att familjen ska kunna behålla en katt (eller för att en allergiker vill skaffa katt).

Dessutom är det en långdragen behandling. Det går att läsa mer här. Knappast något som är aktuellt i det här fallet.

Det godkändes för en familj i min vänskapskrets där pappan visade sig vara väldigt allergisk för katterna de hade köpt.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Oj schamponera....... det blir nog en strid varje gång tror jag...

Tack för era tips men jag har satt ut annonser överallt och kollat med katthem men det verkar fullt överallt.

Hopplöst.

Hade det varit MIN katt, och någon i MIN familj som blivit allergisk, ja då hade jag LÄTT tagit duscha-katt-striden varannan vecka istället för att behöva avliva den. Men det är jag det..

OT
Har katter verkligen inget värde för folk? :(
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Hade det varit MIN katt, och någon i MIN familj som blivit allergisk, ja då hade jag LÄTT tagit duscha-katt-striden varannan vecka istället för att behöva avliva den. Men det är jag det..

OT
Har katter verkligen inget värde för folk? :(

Ja och faktum är att det i slutändan inte brukar behöva bli någon strid. Jag har enkelt kunnat duscha alla våra katter. Det handlar om att ta det lugnt och utgå ifrån att det kommer gå bra. Min värsta allergi lade sig när jag gjorde så och numera behöver jag inte duscha dem alls, det går bra ändå.
Jag har helt enkelt ställt dem i vasken och haft duschmunstycke på kranen, det har gått bra med alla men visst får man hålla i dem i början.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Hade det varit MIN katt, och någon i MIN familj som blivit allergisk, ja då hade jag LÄTT tagit duscha-katt-striden varannan vecka istället för att behöva avliva den. Men det är jag det..

OT
Har katter verkligen inget värde för folk? :(

Att behålla katten när ett barn i familjen är allergiskt är oansvarigt. Du kan förvärra barnets allergi och barnet kan utveckla astma. Visst har mina katter ett värde (ett enormt sådant), men fasen inte ett högre värde än värdet av mitt barn.

En vuxen människa kan ta ansvar för sin hälsa själv och bestämma sig för att medicinera och riskera att bli sämre och behålla katterna. Ett barn kan inte ta det ansvaret och föräldrarnas uppgift är att se till barnets bästa. För ett allergiskt barn är inte det att ha kvar det allergiframkallande i hemmet.

Även om katten duschas finns allergen kvar, båda på katten och i miljön och det gör att barnets immunförsvar går på högvarv hela tiden. Knappast det bästa för barnets hälsa.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Det godkändes för en familj i min vänskapskrets där pappan visade sig vara väldigt allergisk för katterna de hade köpt.

Det är bara att beklaga då många allergiker som verkligen behöver behandlingen får vänta länge innan de får den.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Att behålla katten när ett barn i familjen är allergiskt är oansvarigt. Du kan förvärra barnets allergi och barnet kan utveckla astma. Visst har mina katter ett värde (ett enormt sådant), men fasen inte ett högre värde än värdet av mitt barn.

En vuxen människa kan ta ansvar för sin hälsa själv och bestämma sig för att medicinera och riskera att bli sämre och behålla katterna. Ett barn kan inte ta det ansvaret och föräldrarnas uppgift är att se till barnets bästa. För ett allergiskt barn är inte det att ha kvar det allergiframkallande i hemmet.

Även om katten duschas finns allergen kvar, båda på katten och i miljön och det gör att barnets immunförsvar går på högvarv hela tiden. Knappast det bästa för barnets hälsa.

Instämmer, bästa för barnet är ju helt klart att göra sig av med katten på något sätt.
 
Sv: Ta bort katten utan att den är sjuk!

Om katten inte hade något värde så vore det enklaste ju att släppa ut den...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
917
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp