Ta bort hästen

H

hopparen

Vad finns det för olika alternativ?
Vad kostar de olika?
Vem kontaktar man?

Risken är att jag måste ta beslutet att avsliva hästen inom en snar framtid och då vill jag gärna vara förberedd :(

Sv: Ta bort hästen

Jadu... vet inte hundra vad alla alternativ är men de jag känner till är:

Konvex (alltså Svensk Lantbrukstjänst) som kommer ut och avlivar på plats om man vill och sen tas kroppen med till någon av deras fabriker i Sverige.

Veterinär som kommer ut och avlivar... o sen Konvex för att forsla bort?

Slakteri

Köra till djursjukhus och be dem ta hand om resten...

Det enda jag vet om kostnad är att KOnvex kostar 3500 ungefär för stor häst med avlivning...

Du kan även ta ut vet. alt utbildad person (finns en hovslagare uppe hos oss som gör detta) för avlivning och sedan begrava.
Du måste då ansöka om begravning (tex vid stallet) och du behöver markägarens tillstånd.
Det brukar inte vara omöjligt om marken är rätt (inte för nära vattendrag mm) och de brukar ha förståelse när man ringer.
Går även att ordna akut.

Personligen så anser jag att avlivning med bultpistol är bäst.
Det är definitivt, det går fort och hästen hinner inte reagera. (Iallafall de erfarenheter jag har).

Däremot alla sprutor... ursh *ryser*
Av vad jag vet så finns det 2 sätt. Överdos av sömnmedel (se hästnyheterna på första bukesidan hur kul det kan gå... :( )
och ett annat medel som först gör hästen groggy och sedan ett som avlivar hästen.
Jag är lite skeptisk till dessa sätt eftersom jag undrar hur mycket hästen egentligen känner och är medveten?
Jag ska inte dra upp det här dock.. jag förstår att det är en jobbig tid för TS. *kramar om*

Mitt råd är därför pistol och begravning.

Du förlorar pengar men ger istället din häst ett värdigt slut, istället för att skeppas iväg till ett slakthus. (där stressen är väldigt otrevlig)

Du förlorar pengar men ger istället din häst ett värdigt slut, istället för att skeppas iväg till ett slakthus. (där stressen är väldigt otrevlig)
Sammet, här måste jag protestera. Slakthus behöver inte alls vara stressigt. Allt hänger på personalen där och vilken kontakt man skaffat med dom.
Jag har kört flera hästar till två olika slakthus och det har för hästen inte varit annorlunda än vilken resa som helst. Jag har i förväg varit på plats och pratat igenom hela händelsen med personalen, och vi har kommit överens om när, var och hur.
När det så varit dags, har vi kört iväg precis som vanligt. På plats utanför byggnaden har jag kunnat ta ett stilla farväl, medan slaktaren väntat. Så har han pratat lite med hästen, smekt den och satt bultpistolen till hästens huvud. Pang, och slut.

En fördel med slakthuset är ju att det inte lämnar några spår hemma, varken fysiska eller emotionella. Personligen(!) tycker jag dessutom att det är slöseri med utmärkt råvara att inte ta hand om kroppen, men det är en annan diskussion.

Till TS! Kolla ämnet i tidigare trådar. Det finns ganska många som behandlar detta.

LIA

hos oss finns alternativen att ta ut vet o göra med spruta eller som jag gjorde med gammel pållen... ringa slakteriets slaktjour så kommer en mycket duktig kille hem o avlivar med bultpistol...

dock hade jag möjligheten att gräva ner min pålle hemma på egen mark.. vet inte hur jag skulle gjort om jag inte kunnat det

Jättebra skrivet :bow: håller med dig där.

Jag har själv tagit bort tre hästar på slakteri och det har inte varit någon stress eller så.

LIA, är inte reglerna ändrade?
Jag har för mig att de för ngt år sedan införde så att hästarna måste tas in i slakteriet och slaktas där?

Nått med att hästarna dessutom inte ens fick lastas av på parkeringen utan måste lastas av rakt in i slakthuset...
Därför fick man inte längre köra hästarna själv till slakten hos oss eftersom de hos oss inte kunde erbjuda avlastning med vanli transport, enbart hästbuss.

Bör tillägga att jag iten slaktat någon häst sedan -98

Vet ej något om såna regler, men det är mycket möjligt. Vi bor ju i krångelsverige. Har inte heller lämnat till slakt på ett par år.
Tror å andra sidan inte det skulle vara några problem, eftersom man på senaste slaktstället är mycket tillmötesgående. ;)

Fast, behöver avlastning/slakt inomhus innebära stress?

LIA

även om hästen tas in i slakteriet för bultning så behöver det inte alls innebära någon stress. jag har följt många av våra (och även andras) hästar dit under årens lopp. INGEN har varit det minsta stressad (det vet jag för jag har alltid själv hållt in i det sista).

vi har även under senare år kört hästarna själv till slakteriet i hederligt hästsläp. därimot får man inte lasta av innan hästen är anmäld och vet. bes. först i transporten och fått sitt nr. om halsen. sedan utanför, därefter går man in.

säkert kan rutinerna skilja lite på olika slakteri, vi har använt 3 olika där det varierat lite på var/hur det slaktas men fortfarande har jag inte upplevt någon stress.

angående avlivningsvätska så har vi använt oss av det med, när möjligheten till eget val så att säga uteblivit vid akuta olyckor. den "gamla" avlivningsvätskan som vissa vet. fortfarande använder kan det ta bra lång tid innan hästen dör av och den kan kämpa imot en hel del. därimot den "nya" samulose (stavning ?) faller dom lika fort av och stendör lika fort som med bult.

Jag har avlivat en del hästar på slakteri. Senaste hästen avlivades i oktober 2006.

När jag ringde och bokade tid var hon som svarade väldigt tillmötesgående men poängterade att man inte fick ha med några djur som sällskap vilket tydligen var vanligt att dom hade tidigare. Men nu var reglerna ändrade och vad jag förstod skulle de hästar som kom in på området slaktas och fick ej lämna slakteriet igen.

Jag körde dit henne själv och när vi kom dit åkte det precis en transport därifrån, annars var det tomt. De har vissa dagar när hästarna slaktas och då slaktas inga andra djur.

När vi kom fram gick jag in och anmälde och alla papper gjordes klara. Därefter gick vi ut till hästen och han hjälpte mig lasta av. Han var vet och gjorde en snabb bedömning av hästen. Därefter förklarade han noggrant vad som skulle ske och frågade om jag ville ta farväl här eller följa med in.

Jag valde att följa med hästen. Vi gick inte in på själva slakteriet utan de hade gjort som två skjutdörrar som skärmade av en bit av bakgården. (vilket jag tyckte känndes enbart possitivt, tidigare gånger har de hästar jag åkt dit med slaktas på bakgården vilket ligger öppet och kan ses från vägen.) Iaf reagerade inte hästen alls utav vi gick in jag fick den tid jag behövde och sedan var det över.

Personalen var jätteduktiga både med mig och med min häst. Har fullt förtroende för dom. Dessutom behövde man inte vara med om man kännde att man inte orkade för det fanns personal där som kunde hjälpa till.

Det enda negativa jag har med mig är den speciella doft som finns på slakterier. Men detta var enbart något jag reagerade på inte min häst.

Till TS förstår att det är ett svårt beslut. Lycka till i ditt val. Kram

Om man väljer att slakta, kan alla hästar slaktas? Vilka preparat är det som man inte får ha använt på hästen?
Fenylbutazon har hon fått för ett tag sedan, hur är det med det?

Det står inget inskrivit i passet....

fenylbutazon har livstids slaktkaren, en häst som ätit det får inte gå till livsmedel. så är det med en hel del preprat, min ena får inte gå till livsmedel pga. kastvätskan som användes då han kastrerades.

Men iom att det inte är inskrivit i passet så skulle jag rent teoretiskt kunna slakta henne ändå utan att de märker det?

(hypotetisk fråga, han skall inte gå till slakt)

En fråga till i ämnet.

Varför detta krav på livstids karens för många preparat?
Hur stora rester finns där efter t ex 15 år? Några alls?

Ser vi här samma fjantighet som vad gäller datummärkning av mat mm?

LIA

jag vet faktiskt inte då veterinären skickar in papper när hästen får preparat med livstidskarens första gången till länsstyrelsen, så då kanske du blir anklagad för lureri ?

när mina fått sådana preparat första gången så har jag fått skriva på ett papper på att jag är informerad om att hästen inte får gå till livsmedel. det heter - särskilt behandlingsbevis. hästar som har behandlats i enlighet med SJVFS 1999:118 (står vidare) jag har tagit del av ovanstående information och intygar härmed att hästen inte kommer att användas för livsmedelsproduktion. om hästen avlivas kommer kroppen att hanteras i enlighet med statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1998:34) om hantering av djurkadaver och annat animaliskt avfall. vid en eventuell överlåtelse av hästen förbinder jag mig att tillse att kopian av detta behandlingsbevis åtföljer hästen. datum samt ägares underskrift.

orginalet skickas till länsstyrelsen i det län som behandlande veterinär är verksam i (står längst ner)

diagram och reg. nr osv på hästen är med på pappret likaså preparatet, veterinärens underskrivt, datum, samt alla ägarens uppgifter

Hmm, hur länge har det intyget funnits? Ska köra in min gammelpålle imorgon och mig veterligen har han inte behandlats med något som ger livstidskarens men jag vet ju inte, de första sju åren av hans liv bodde han ju inte hos mig? Vet dock att han kastrerades stående som sjuåring, så det ska inte vara några problem.

jag håller med dig om att det är lite tramsigt det där med livstidskarens på många preparat, hästar har ätit (tex. butta) och slaktats för att bli mat i alla tider förut utan problem. och vad vet man isf. vad importköttet innehåller :angel:

men men, det är ju som det är :crazy:

sedan någon gång under slutet av -90 talet (har för mig att det hade med inträdet i EU att göra) förr fanns inte den typen av slaktkarens alls.

Så om de är behandlade innan dess räknas det inte eller? Förrvirrande det här... efter -97 vet jag att han inte är behandlad med något som ger livstidskarens men innan dess gick han ju på travet så då vet jag inte.. Usch, inget jag vill börja fundera på så här kvällen innan :cry:

med tanke på att paragraf åren är 1998 och 1999 så är det förmodligen då det började dokumenteras. det va det älsta pappret jag "skrev av" och det är utskrivet -99. kommer inte riktigt ihåg hur långt innan vi hade behandlingar som inte dokumenterats :confused:

*skickar lite tröstkramar*

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V