Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag hade avlivat hästen. Är den inte högt försäkrad hade jag inte orkat dra allt ett varv till med utredningar och dyl, utan bara ringt ut "nödslakten" och avslutat det hela.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Hon är högt försäkrad. Så ska iaf kolla med bolaget. Ur en ekonomisk aspekt vore det ju bra om hon blev utdömd eftersom det kan gå till nya hästen. Men skulle de neka så ja då får jag helt enkelt ta det.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Om du inte känner att du orkar jobba mer med henne kanske hon kan säljas som avelssto, om hon har bra stam vill säga? Men det vill ju till att de problemen hon har inte är ärftliga (skadorna i ryggen t.ex.)

En åttaårig häst med fula röntgenplåtar låter inte lämplig att ställa i avelsboxen. Hur har en häst hunnit få sådana förändringar vid så pass låg ålder?

Dumt förslag.

Låter som en häst som kan vara vettig att avliva - om man inte känner någon som är intresserad av att låna den som ett träningsprojekt med överenskommelse om avslut vid misslyckande.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

En åttaårig häst med fula röntgenplåtar låter inte lämplig att ställa i avelsboxen. Hur har en häst hunnit få sådana förändringar vid så pass låg ålder?

Dumt förslag.

Låter som en häst som kan vara vettig att avliva - om man inte känner någon som är intresserad av att låna den som ett träningsprojekt med överenskommelse om avslut vid misslyckande.

Håller med här- det låter inte som ett bra sto att avla på! Varken fysiskt eller psykiskt. Vem vill avla fram fler hästar med dåligt temperament? det finns många trevliga OCH fina hästar att avla på istället.

Till TS: jag skulle nog välja att ta bort hästen om du inte känner någon som vill och kan ta sig an henne?
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag hade inte velat sälja den hästen, utan hade antingen avlivat eller dragit det ett varv till med utredning och utifrån den tagit ett beslut. Jag hade inte velat riskera att hästen hamnat i fel händer och pga sitt beteende fått flytta runt runt runt, och avelsboxen är hon i mina ögon inte lämplig för.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Det blir avlivning. Känns bättre nu när vi bestämt oss. Fick inte tag på IF idag, de stängde betydligt tidigare än jag trodde så får ringa på jobbet imorrn och se vad de säger.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag och Min Pappa valde att ta bort ett av våra varmblodsto för ett par år sedan. Hon var 6 år vid tillfället fullt frisk förutom i huvudet tyvärr. Hon kom till oss för att få en sista chans för ingen fick någon ordning på henne då hon slog över i vagn, skenade osv. Tyvärr fick vi heller inte riktigt ordning på henne även om hon var världens snällaste i stallet så funkade det inte när vi kom ut.
Vi valde att ta bort henne för att hon skulle slippa flytta runt. Det är ibland det bästa tyvärr!:cry:
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Det finns ju många som vill ta sin ann "problemhästar" och jag skulle försöka hitta rätt ägare, och självklart låta den provrida, och veta om problemen innan den tar hästen! Jag menar, du skulle ju inte vilja att någon avlivade dig om du hade ont eller var missförstådd? Är hästen sjuk eller skadad så finns det säkert någon som söker sällskapshäst, så finns så många andra sätt att lösa på istället för avlivning. :)
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

En åttaårig häst med fula röntgenplåtar låter inte lämplig att ställa i avelsboxen. Hur har en häst hunnit få sådana förändringar vid så pass låg ålder?

Dumt förslag.

Låter som en häst som kan vara vettig att avliva - om man inte känner någon som är intresserad av att låna den som ett träningsprojekt med överenskommelse om avslut vid misslyckande.

Om du är det minsta läskunnig så ser du kanske att jag skriver "Men det vill ju till att de problemen hon har inte är ärftliga (skadorna i ryggen t.ex.)"

Dessutom vet vi inte varför hästen har fula röntgenplåtar. I de flesta fall beror det på att hästen är skit från början, men i vissa fall kan det komma av yttre påverkan också.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Det finns ju många som vill ta sin ann "problemhästar" och jag skulle försöka hitta rätt ägare, och självklart låta den provrida, och veta om problemen innan den tar hästen! Jag menar, du skulle ju inte vilja att någon avlivade dig om du hade ont eller var missförstådd? Är hästen sjuk eller skadad så finns det säkert någon som söker sällskapshäst, så finns så många andra sätt att lösa på istället för avlivning. :)

Och mer än hälften av dessa som vill ta sig an problemhästar är småtjejer eller nybörjare som har en glorifierad Black Beauty bild om att rädda en stackars häst och rida iväg mot solnedgången, lyckliga och glada.

Verkligheten ser inte ut så. Risken att hästen hamnar hos olämpliga ägare är många gånger högre än chansen att hästen hamnar i ett bra hem där den får leva lycklig i alla sina dagar.

Man ska passa sig för att vara naiv när det kommer till djurs välmående.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Säger som dom andra ta bort henne.
Skulle oxå gissa på smärta som ingen har hittat.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag hade tagit bort hästen. Jag skulle dessutom tro att den faktiskt har ont, om plåtarna ser ut som skit och hästen beter sig så.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Ingen vill ha en Sällskapshäst som kostar 6-7 tusen i månaden i drift. Och hon mår inte bra av att stå (det vet jag för jag känner min häst utan och innan) och de som bara vill promenadrida är garanterat inte duktiga nog att klara av henne. Jag håller med inhale, det är för stor risk att det blir skit av det. Alla som svarar i tråden resonerar som att avlivning är bäst, utom du. Det gör iaf att jag känner att jag tänker rätt.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag vet inte om hon har ont. Vet kunde verkligen inte hitta ngt. Och då klämde, röntgade och böjde vi i en evighet. Vet var frustrerad över att inget kom fram. Men visst det kan ju vara ngt som sitter "långt inne". Jag tror väl mest att det är mentalt.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Det finns ju många som vill ta sin ann "problemhästar" och jag skulle försöka hitta rätt ägare, och självklart låta den provrida, och veta om problemen innan den tar hästen! Jag menar, du skulle ju inte vilja att någon avlivade dig om du hade ont eller var missförstådd? Är hästen sjuk eller skadad så finns det säkert någon som söker sällskapshäst, så finns så många andra sätt att lösa på istället för avlivning. :)
Varför sälja en häst som slår runt med ryttare i sadeln? Skulle inne vilja leva med att någon dör eller får men för livet tack vare att jag med flit sålt en sådan häst.

Problemhästar är billiga hästar och billiga hästar har en förmåga att dra till sig okunniga och oseriösa som sedan vill att köpet går tillbaka och när inne det går säljs sen igen och igen och igen tills den får en enkel biljett till italien, inget jag skull vilja någon häst.

Och var finns alla dessa som kan och vill taimot alla hästar för sällskap? När jag jobbade mer som hovslagare var det många som undrade i fall jag visste någon som ville ha en häst som sällskap men ingen som ville och dom som hade hästar på egen gård valde antingen en fullt frisk liten ponny, unghäst, två ridhästar, hade redan sin gamla icke ridbara häst och liknande men nä ingen som har varit intresserad av någon annans trasiga häst.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag tycker också avlivning låter som ett bra alternativ.

Men jag blev lite nyfiken, varför kostar hästen 6-7000 kr/månad?
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

En 8 åring som går banor på 130 skulle jag ge chansen att bli bättre. Det kostar ju inte ens 7000 i månaden att stalla upp den hos någon som är erkänt duktig med problemhästar och har det som yrke. Det i komination med att de oftast har massörer, veterinärer och equteraputer i sin närhet skulle jag satsa på eftersom du ju verkar ha pengarna för det;)
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

En 8 åring som går banor på 130 skulle jag ge chansen att bli bättre. Det kostar ju inte ens 7000 i månaden att stalla upp den hos någon som är erkänt duktig med problemhästar och har det som yrke. Det i komination med att de oftast har massörer, veterinärer och equteraputer i sin närhet skulle jag satsa på eftersom du ju verkar ha pengarna för det;)

Ehh det brukar ju kosta 6-8000kr/mån att lämna iväg hästen sen tillkommer det ju både skoningar, försäkringar och ibland tom foder och ev tillskott så det är ju inga problem att komma upp i 10000:-/mån på ett sånt ställe..
Behövs det dessutom veterinär eller liknande kostar det ju ännu mera, det brukar ju inte ingå i månadskostnaden.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Har funderat på det med men kom fram till att det skulle som pulkaskurk skriver kosta mkt mer. Uppemot en 10-15/mån. Helt enkelt inte värt det för jag skulle aldrig få igen det vid försäljning, inte i dagens sälja häst-läge.

Har pratat med bolaget och fått alla papper mailade. Har börjat fylla i dom så nu är det bara vetintyg + alla cdskivor med röntgenplåtar och journaler som ska in. Sen är det bara att vänta, max maj ut får det ta. Sen tar jag bort henne oavsett vad bolaget säger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 108
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp