Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

BernT

Trådstartare
Jag funderar på att ta bort mitt sto, egentligen är det väl inget fel på henne annat än i skallen så det känns lite brutalt, behöver helt enkelt lite input.

Min häst är 8, jag har haft henne i 3 år och hon är extremt skarp i huvudet. Helt ärligt tycker jag att hon är jobbig. Vi har slagit runt ett par gånger när hon "dampat" loss och rest sig. Sen har hon ett antal gånger när jag ska sitta upp rest sig, anfallit mig för att sedan dra iväg i full galopp, ut på trafikerad väg.

Jag kan få köpa en häst som passar mig typ tusen gånger mer. En färdig som jag kan tävla på direkt. Jag hinner inte med två hästar. Funderade på att sälja först men min häst är ju knepig. Plus att hon har röntgenplåtar som ser ut som skit i både framben och rygg, men det är utrett och enligt vet inget hon ska ha ont av. MEN ingen vill väl köpa en häst med dåliga plåtar? Vägrar dumpa ut henne för några få tusen, tar hellre bort då faktiskt.

Vad hade du gjort? Hästen är väldigt känslig och som sagt svår, men bara 8 så det känns elakt att ta bort. Jag har haft ett gigantiskt tålamod med henne men helt ärligt tycker jag nu att det är astråkigt och jag får inte ut ngt av att ha henne. Jag vill träna och tävla, träna kan jag göra med henne men tävla funkar inte, hon blir jobbig och farlig på tävling. Hemma hoppar hon banor på 120-130 så därför känns det ju helt jäkla fel att ta bort henne, men vem vill köpa en knäppis? :p
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Nån köper henne och sen får du tillbaka den för att det inte går bra och du står där igen. Kanske med en tvist med allt vad det innebär.
Nej det ska vara kul att ha häst.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag tycker det låter som sadeltvång, sen att hon haft dålig rygg bidrar säkert, det finns liksom en "fantomsmärta" som egentligen inte är där men hästen reagerar ändå.

Om du inte känner att du orkar jobba mer med henne kanske hon kan säljas som avelssto, om hon har bra stam vill säga? Men det vill ju till att de problemen hon har inte är ärftliga (skadorna i ryggen t.ex.)

Om det inte är ett alternativ hade jag tagit bort henne. Det är inget fel med att ta bort en häst som man inte kan ha kvar längre och där chanserna att hitta ett bra hem är minimala. Risken är stor att hon hamnar hos människor som inte förstår problemet och som börjar piska upp henne när hon bråkar. Alt att hon blir vandringspokal.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

EXAKT vad jag sagt till pappa/omgivningen. Jag vill inte bli stämd på 100 papp bara för att ngn köper, tror att de klarar av henne och sedan inser att nä de gick åt helvete.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Nej det är tyvärr inte sadeltvång. Sadeln passar henne perfekt (köpte nyligen för 27000 yeeey) och vet trodde inte alls på sadeltvång :/ nä avelssto duger hon nog inte till. Ingen speciell stam och hon har ju inte direkt presterat själv. Ryggen kan väl vara ärftligt, även om bra hingst säkert kan kompensera. Men nä tror inte ngn är intresserad av de. Sen är hon sjukt dyr i drift. Runt 6-7 k/månad och visst hade jag kunnat tävla O så hade de varit värt det.

Är också rädd att hon hamnar hos ngn som blir elak. Trots att jag inte vill ha henne tycker jag ju såklart om henne, har haft henne länge så man fäster sig ju. Hon har ju helt klart lynnesfel men det dömer man ju inte ut för längre.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Har den skitplåtar och ett sånt här beteende hade jag inte uteslutit att det ibland gör ont. Men kanske bara i vissa lägen då. Som är svårt att få fram med vet.

Och får nästa ägare de här problemen vet man inte om de kommer försöka påvisa det.
Ska hästen säljas så får det ju isf bli med mycket preciserat kontrakt där du skriver att den har skitplåtar och ev kan ha ont och har ett problembeteende. För att friskriva dig från framtida ev tvister.
Och det tror jag man har svårt att hitta köpare till. Iaf en som är kunnig nog.

Sen vet du inte heller om de tror de kan lösa allt eller tro sig ha tålamod med hennes beteende och inte bli skadade etc men sen tröttnar/inte kan fortsätta med henne av något skäl. Var hamnar hon då? Hur får hon det då?

Det ska vara kul att ha häst. Så tycker du inte det är kul måste du göra något. Sälja eller skicka på tillridning och byta tränare eller liknande.

En häst ska inte resa sig, anfalla människor eller sticka. Inget av det är kul, ok eller säkert. Orkar du inte eller kan inte jobba bort det förstår jag att det inte är kul! Det är ju inte bara du som kan bli skadad av det om hon drar ut i trafik.

Jag hade haft svårt att släppa kontrollen över en sån häst själv. Hade jag inte kunnat ha kvar hade jag nog starkt lutat mot avlivning. Det finns många friska och trevliga hästar.
Visst känner jag(som dessutom är problemlösare) för såna hästar! Men jag vet också att de är farliga för många att äga.
Och framför allt så vet jag hur de mår då de får åka runt eller hamnar hos någon de blir missförstådda hos. Jag vill skydda både häst och människor mot sånt. Det finns hästar med lättare mentalitet/kropp som inte kommer må dåligt eller skada andra lika lätt.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag funderar på att åka till vår klinik och göra en utredning till, men vad ska vi utreda och hur, känns som att jag inte vet vilken ände vi ska börja i. Precis, ett 20sidors kontrakt tror jag skrämmer bort många. För jag vill inte riskera att bli stämd osv.

Jag vet att JAG klarar henne, jag känner henne utan och innan och är aldrig rädd/osäker. Men jag känner lite att när jag lägger ner så här mkt tid/ork på henne och får minimalt tillbaka så är det inte så kul eftersom jag vet att med en annan häst hade jag haft mkt roligare. Jag har väldigt stort kontrollbehov över henne. Därför är jag livrädd för vad som skulle hända om jag släpper iväg henne.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Hon har fått metacam som jag gav under 14 dagar hemma och red som vanligt. Då var hon trevlig för det mesta men under den perioden red jag mest i ridhuset (var vinter) och red väldigt kravlöst. Tyckte dock att det var bättre med metacam men vet ville inte utreda det mer.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

För mig, som ändå arbetar en del med sånt här, låter det inte helt otroligt att det kan vara smärta.

Finns du i Stockholm/Uppsala kan jag rekommendera en veterinär som jag brukar använda mig av till sånt här.
Hon är expert på sporthästars sjukdomar och skador och är grym på den här typen av luddiga fall. Då hon själv tävlat svårklass dressyr och arbetat med ridning etc så förstår hon den biten med. Dvs hon ser om det är skit i sadeln eller utbildningen brister. ;)
Då kan man säkrare veta.

Jag har tyvärr stött på en hel del veterinärer som jag känner att undersökningarna varit lite grann som lotto. Och man har inte ens sett rörelsestörningarna eller smärtreaktionerna.
En vet måste förutom sin långa utbildning ha en bra känsla och ett bra öga för att bli bra på hältutredning/smärtproblematik.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag formulerar mig kort. Jag hade tagit bort hästen :(
Jag är enig.

Men jag kan förstå om TS vil göra en till undersökning av hästen för att kanske få svar på varför den beter sig sådär och OM man kommer till någon slutsats så känns det lättare i hjärtat.

En av mina vänner hade en superfin unghäst för några år sedan, den betedde sig förvisso inte illa men varje gång de började komma igång med ridningen så upplevde hon att han blev "halt i kroppen" och han fick en period med vila då de trodde han växte. Den visade sig ha röntgenförändringar i sadelregionen och de lade en bedövning runt de aktuella kotorna i ryggen och sen fick hon rida. Och DÅ (med smärtan från ryggen utraderad) blev han åter den fantastiska unghäst att rida, som hon köpt ett par år tidigare... Han blev utdömd.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Ja det är väl det vettigaste. Men samtidigt känns det vidrigt. Typ "jag vill inte ha dig så nu ska du dö", speciellt när hon står och snusar en i nacken och bara vill mysa. Ska ta tag i detta imorgon, snacka med vårt f-bolag och hemma-vet som känner hästen sen långt tillbaka och har sett hennes alla sidor. Ska kolla om det går att få henne utdömd eller om jag bara tar bort henne ändå.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Men säljer du hästen med öppna kort kan de ju inte hävla köpet för något.
Säljer du hästen med alla fel som är och ev också finns så har du ju ryggen fri.
Då kan inte köparen häva köp för den är dum eller har några fel.
Det är bara att skriva in i köpekontraktet att hästen säljes billigt med massa fel och att att köparen EJ kan häva köpet oavsätt fel på hästen, hästen säljes i befintligt skick helt enkelt.

Men jag skulle inte sälja utan ta bort hästen, få den utdömd så får du ut försäkringspengarna och hästen slipper riskera att få ett liv som vandringsbokal.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Fast vem skulle köpa en sån häst? Ett lågt pris lockar nog knappast till sig den kompetens som krävs är jag rädd utan snarare övermodiga människor som vill "fixa"problemet på sitt aätt och göra ett kap...

Jag skulle överväga en utredning till om det gjorde beslutet lättare men riskne finns att det ändå slutar med oförändrat läge alt utdömning med tanke på de "kassa plåtarna".
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Precis min tanke med. Jag ska prata med f-bolaget imorrn och säga som det är och fråga om de vill ha en till utredning eller hur de tycker vi ska göra, ska ringa de 3 kliniker vi varit på ocj be dem skicka alla plåtar och journalkopior också. Har nog bestämt mig faktiskt. Tack för alla kloka tankar! Skulle bolaget tvärvägra att döma ut tar jag nog bort henne ändå. Känns skittråkigt och jag kommer grina som ett barn när dagen väl kommer. Men tycker om min häst för mycket för att våga riskera att hon far illa när jag väl släppt iväg henne :(
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag tycker du resonerar väldigt sunt! Jag vet hur jobbigt det är att gå igenom det du nu gör. det jobbigaste tycker jag ändå är det som sker innan, när man väl gjort det och vet att man handlat riktigt brukar det ändå kännas rätt bra, åtminstone enligt min erfarenhet.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag hade hellre tagit bort hästen än sålt den. Även om den fysiskt sett är frisk så låter det ju inte som att den är det, psykiskt.
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Jag hade alla gånger tagit bort henne. Det är inte det minsta elakt, bara ansvarsfullt. Risken är ju annars att hon hamnar i helt fel händer, eftersom hon är lite knepig. Det om nåt vore taskigt. Dessutom lär hon knappast vara säljbar med tanke på plåtarna. Jag skulle personligen dock inte lita helt på att hon faktiskt inte har ont, i synnerhet inte som hon ju som du skriver är lite knepig.

Styrkekram!
 
Sv: Ta bort fysiskt frisk häst eller sälja?

Bästa hästmänniska!
Du har nog redan svaret i ditt huvud. Ta bort henne för allas säkerhet och hästens bästa! Alternativet skulle vara att du skriver allt i säljannonsen, men då får du i alla fall räkna med att hästen säljs billigt och kan råka illa ut i framtiden. Det finns alldeles för många hästar och alltför många okunniga s k hästmänniskor som tror sig om att kunna komma tillrätta med inarbetade fel hos hästen. De finns ju förstås någonstans däreute, de som verkligen "kan". Men det gäller att hitta dem!
Kram från "Madam"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 108
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp