Ta bort eller T-märka?

Grodan18

Trådstartare
Hej, har precis fått besked att min häst inte kommer hålla för träning/tävling och har nu det tuffa beslutet framför mig att ta bort honom eller avliva.
Till saken hör att jag inte vet om han riktigt klarar av en T-märkning.. Han är en häst med mycket krut i.
Nu på sommaren funkar han jättebra, men det är just vintern som oroar mig. Han blir avsevärt mycket mer besvärad i kylan och jag vet inte om han fixar bara skogsmullelivet då. Han brukar nämligen bli bockig redan vid uppsättning under den kallare delen av året.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra och vad som är rätt.. Han är så levnadsglad nu, men som sagt vintern...

Antingen ger du det en chans eller tar bort.
Vad är det som blir problem vintertid?

Pröva lösdrift under vintern?:)

Han blir väldigt bockig vilket resulterat i att det inte går att rida alls i stort sett.. Och eftersom han har så mycket energi så klättrar han på väggarna om han ställs av.

Lösdrift är inget alternativ för honom. Dels för att han kommer stå på min skola under kommande år och sist vi provade så rasade han i vikt

Hej, har precis fått besked att min häst inte kommer hålla för träning/tävling och har nu det tuffa beslutet framför mig att ta bort honom eller avliva.
Till saken hör att jag inte vet om han riktigt klarar av en T-märkning.. Han är en häst med mycket krut i.
Nu på sommaren funkar han jättebra, men det är just vintern som oroar mig. Han blir avsevärt mycket mer besvärad i kylan och jag vet inte om han fixar bara skogsmullelivet då. Han brukar nämligen bli bockig redan vid uppsättning under den kallare delen av året.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra och vad som är rätt.. Han är så levnadsglad nu, men som sagt vintern...
Vill du ge hästen en chans så pröva en annan uppstallning som ett bra lösdrift, vill du det inte så är det lättare att ta bort. Jag gav min häst ett år på sig att visa hur han mådde av ett lugnare liv och för honom gick det inte, han hade tillslut blivit farlig att hantera då han inte klarade av någon träning och det trots lösdrift i bra flock och bra hage. Jag valde att ta bort honom med gott samvete då jag verkligen hade testat det som jag kunde.

Det där med att inte fungera på lösdrift köper jag inte dock, dom behöver bara rätt typ av lösdrift där dom trivs och rätt flock. Finns inga bra flockar och lösdrift i närheten så är inte alternativen så många antar jag annat än att ta bort.

Var ärlig mot dig själv istället och se på vad du faktiskt vill, för det mesta går om man verkligen vill. Det är inte fel att ta bort heller om man känner att man inte klarar av en häst som aldrig mer kommer kunna leva ett aktivt liv som den mår bra av.

Gammal fraktur i en halskota. Han har förmodligen haft den sedan väldigt liten, alltså inget han har ont av att bara gå runt med.

Vill du ge hästen en chans så pröva en annan uppstallning som ett bra lösdrift, vill du det inte så är det lättare att ta bort. Jag gav min häst ett år på sig att visa hur han mådde av ett lugnare liv och för honom gick det inte, han hade tillslut blivit farlig att hantera då han inte klarade av någon träning och det trots lösdrift i bra flock och bra hage. Jag valde att ta bort honom med gott samvete då jag verkligen hade testat det som jag kunde.

Det där med att inte fungera på lösdrift köper jag inte dock, dom behöver bara rätt typ av lösdrift där dom trivs och rätt flock. Finns inga bra flockar och lösdrift i närheten så är inte alternativen så många antar jag annat än att ta bort.

Var ärlig mot dig själv istället och se på vad du faktiskt vill, för det mesta går om man verkligen vill. Det är inte fel att ta bort heller om man känner att man inte klarar av en häst som aldrig mer kommer kunna leva ett aktivt liv som den mår bra av.

Hur kan du efter infon vi fått i tråden säga att du inte köper att den inte fungerar på lösdrift?

”Sist vi provade” står det i ett av TS inlägg vilket jag tolkar som att de provat flera gånger men att det helt enkelt inte passar denna hästen.

Hur kan du efter infon vi fått i tråden säga att du inte köper att den inte fungerar på lösdrift?

”Sist vi provade” står det i ett av TS inlägg vilket jag tolkar som att de provat flera gånger men att det helt enkelt inte passar denna hästen.
Jag tolkar inte "sist vid provade" som att flera gånger testats. Folk tolkar saker som dom gör, jag tolkar det inte som du. Och alla fungerar inte trots lösdrift om dom inte får arbeta så att hästen inte fungerar på det sättet förstår jag mycket väl.

Jag tror helt enkelt inte på att hästar inte klarar av ett lösdrift som är rätt för dom, sen att det kan vara omöjligt att hitta är en helt annan sak.

Han blir väldigt bockig vilket resulterat i att det inte går att rida alls i stort sett.. Och eftersom han har så mycket energi så klättrar han på väggarna om han ställs av.

Lösdrift är inget alternativ för honom. Dels för att han kommer stå på min skola under kommande år och sist vi provade så rasade han i vikt

Då skulle jag ta bort. En död häst lider inte, och vi har medlen för att inte låta hästarna lida :)

Kommer du ha råd/möjlighet själv att hålla en häst som bara går i hagen eller är tanken att sälja i sånt fall?

Jag tänker ju så att söker man ren sällskapshäst väljer man kanske någon mindre, ”billigare i drift” som sällskap, som skogsmulle har du ju konstaterat att han inte fungerar som iom att han bockar och klättrar på väggar om han ställs av.

Lösdrift har du också provat, med dåligt resultat.

Jag hade resonerat så, att har jag plats, råd, och tid att ha kvar som ren hagprydnad så hade jag låtit han vara kvar och t-märkt.

Behöver jag dock platsen/tiden/pengarna till en annan häst jag ska kunna använda och hade behövt sälja så hade jag tagit bort.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Hästvård men nu är det som det är. På något sätt inser jag att jag inte kan göra mer....kämpat i fem år fram och tillbaka med...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Lindsen
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 852
Senast: Belethien
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 076
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama