Ta av skorna på vuxen häst?

Centaur

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur det har fungerat för er som tagit beslutet att ha era vuxna, tidigare skodda, hästar barfota.

Varför valde ni att ha hästen barfota?
Hur har det fungerat?
Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det?
Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Negativa?

Enbart intresserad av hästar som tränas aktivt på omväxlande underlag ej avelsston ed! Och inte hästar som alltid varit oskodda.

Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag har två fullblod som har gått barfota i perioder men jag tycker inte det funkar om de ska ridas. De blir väldigt omfotade och korta i steget. Ett tag hade jag den ena bara skodd fram och det funkade om jag enbart red på gräs.

Anledningen till barfota gången, den ena är föl märr och går barfota när hon har föl vid sidan och inte rids, den andra hade en period otroligt trasiga hovar bak som blev mycket bättre efter en lång tids barfota gång. Sen blev hon skadad ganska allvarligt ett par år senare och fick lång konvalecens då tog jag också av skorna

Jag har låtit min kille gå barfota på somrarna då han går på bete, men även rids. Då inte speciellt mycket, utan rider då på gräs eller på ridbanan där det är mjukt.
Han har gått skodd fram och barfota bak vilket har gått super, inte öm alls, han kan bli lite öm fram. så då tar jag det lugnt

Min polle är skodd fram, inte bak. Funkar bra! 16 år gammal och rids på alla underlag. I somras hade han fång och var tvungen att gå barfota. Ömmade rätt mkt de första dagrana men vande sig fort. Har ej ridit hónom barfota runt om.

Av respekt för andra hästägare så tar jag alltid av bakskorna vid betesläpp.
Mitt sto rids hela sommaren och brukar gå oskodd bak under en skoningsperiod ca 6 veckor om inte längre ifall hon av någon anledning skall vila. Att rida i ridhuset funkar som vanligt, vare sig det är hoppning eller dressyr. Men att rida ut funkar inte, hon tassar fram och är riktigt ömfotad. Tycker inte det har blivit bättre ju längre tid det har gått utan hon har varit lika ömfotad hela tiden.

Min tränare tyckte förra sommaren att hon hade förbättrat steget bak rejält. Kommer inte ihåg på vilket sätt men hon ansåg att barfota perioden hade haft en positiv påverkan på min häst.

/B

På grund av alla negativa effekter av skor.
Hur har det fungerat?
Oproblematiskt så till vida att ingen av hästarna varit halt. Under igångsättningar efter semester har jag valt bort hårda nygrusade vägar för att slippa spänningar.
Rehabhästen (fd bockhov) är lite försiktigt på stort grus. När de haft semester och bara gått i mjuka hagar längre perioder (>1 månad) låter jag dem välja underlag under igångsättningen. Det brukar ta ett par veckor innan de väljer att gå även på stort grus.
Det är så olika på olika hästar, beror på utgångsläge, verkningsintervall och metod. En "frisk" hov är inte ömmare efter avskoning än innan, men tyvärr är skodda hovar sällan friska. Har dock haft flera fall där stegförbättring skett direkt efter avskoning/verkning! (bla flera fall av strålbenshälta, både diagnosticerad och misstänkt).
Mycket mindre skador i hagen, rakare rörelser, mjukare rörelser, "känsla" för underlaget = mindre halkande/snubblande ute i rejält kuperad terräng tex. Ökad bogfrihet, kraftigt minskade spänningar i kroppen. Befintligt eksem, sadeltvång, kittlighet, grinigt humör och ovilja till arbete som alla försvunnit i direkt anslutning till avskoning/verkning.
Negativa?
Viss hänsyn krävs avseende hästens normala underlag och marker. Mycket viktigare med hagvistelse och rörelsefrihet. Täta verkningsintervaller krävs i början för att underlätta omställningen.

/Migo
som sett många omställningar och har många friska, aktiva barfotahästar i bekantskapskretsen.

Senast ändrad:

Bättre för hästens hovar, kostar mindre för mig.

Hur har det fungerat?
Det har funkat väldigt bra, inga problem även vintertid. Har köpt boots men aldrig använt dem, har inte behövts.

Ja. Smågrus som lera som is som ridbana.

Ca en sommar, då red jag inte så aktivt för att jag ville att hovarna skulle få vänja sig i sin takt. Efter en månad kunde hon ridas på de flesta underlag med undantag för grovt grus. Efter ca 2 månader kunde hon ridas på alla underlag, ömmade kanske pytte på grovt grus men inget överdrivet märkbart.

Jag tycker att hon använder bakbenen lite bättre än tidigare, kan ha att göra med hennes patella upphakningar och att det lättar lite bättre utan skor och hon kan ta för sig mer. Galoppen tycker jag har ändrats lite också, hon skjuter ifrån sig mer i bak och har en rundare galopp än tidigare.

Negativa?
Hon kortar steget och spänner sig lite när det är som isigast men det går att använda boots som förhindrar det.

Sen i dec är han barfota runtom efter en skada + vila och sen igångsättning plus att jag ville att hovarna skulle få vila lite från skor då hans hovar har växt ganska fort efter skoningarna.

Hur har det fungerat?
Bra! Vet ej om jag ska sko honom igen, isåfall blir det nog bara fram han skos.

Nja, inte där det är mycket sten men där rider jag aldrig nu så han kan gå både på vägen och täkterna utan problem, likaså i skogen.

Efter skadan leddes han sakta på vägen ca 10 min om dagen 3 dagar i veckan som sedan ökades på. Så runt 2-3 månader kanske.

Bättre gång, renare takt (islandshäst) och mycket bättre hovar. Förut hade han problem med att hovarna växte fort, lite för fort men nu efter han gått barfota sen i december är hovarna fina :D

Negativa?
Om det är isigt ute så blir han spänd och vill inte riktigt gå fram, kan bero på att han skenade med mig efter skadan och under igångsättningen och halkade så jag undvek att rida där det var isigt, vilket var ungefär överallt här uppe. :(

Plockade av framskorna på min ridhäst i höstas. Hade gått barfota bak då i något år, funkat bra.

Tog ut en riktig barfotaverkare som tog av skorna och verkade honom fram. När hon verkat första fram satte han ner hoven, började tugga och sen frusta. Sen ville han inte ta upp hoven igen.
Samma sak på andra hoven, såg ut som han stod och njöt.

Han har fått mer avslappnad gång och bättre påskjut nu. Haft lite problem med separation och skit i bärranden (bärrandsröta) men inte ömfotad eller så.

Rids som vanligt i alla gångarter på alla underlag.

Min förra häst valde jag att ha barfota efter att jag varit på en barfotaverknings föreläsning och fick en aha-upplevelse och en idé till varför hästen var halt till och från hela tiden. Han var väldigt trångskodd och strålen hade inte en chans att nå marken.
Jag valde att först dra av bakskorna så att han inte behövde gå ömfotad på alla fötter samtidigt, (typ 3 veckor innan omskoning skulle ske så att han hade lite längre fötter än om de var nyverkade). Han "tappade" bakbenen ibland under några veckor men det var det enda jag märke av att han kunde varit ömfotad. Efter fyra veckor och i samband med sommarbetet drog vi av framskorna. Sedan verkades han var 8.de vecka men det fanns ofta inte så mycket av ta av. När han sattes igång så var han lite ömfotad på knöligt underlag så vi fick undvika mycket steniga vägar, men det var inget problem där vi bodde, så vi red och tränade som vanligt. Hans hovslagare sa efter något år att han hade de bästa hovarna på hela stallet (ca 200 hästar), gick aldrig sönder eller fick sprickor. Han hade lite problem under vintern då det var väldigt halkigt men eftersom vi bodde i Umeå så var det inte så ofta det inte låg snö överallt. :angel:
Då hästen inte hade några gångarter att hurra över från början så kan jag inte svara på om de blev bättre eller inte.
Och det bästa av allt, han var aldrig halt igen efter att skorna åkte av! Yeey! :D (Jag hade en riktigt dålig hovslagare på den tiden, men eftersom jag inte kunde skoning själv så kunde jag inte se det... :cry:)

Tack för alla svar. :) Intressant att se att det faktisk fungerat för några! Kom på en fråga till, vilken form har era hästars hovar? Är det enklare för en häst med lite högre, smalare hovar att vara barfota än en med platta runda hovar? Tänker på att sulan kommer väldigt nära marken då.

Och hur har hästen verkats? Av en vanlig hovslagare eller någon särskild verkningsmetod?

Hästar som har höga smala hovar har SJUKA hovar! Det är en patologisk form! Likaså väldigt utflutna eller platta hovar. En frisk hov är tydligt konformad (bredare nertill än upptill), och har ca 1½-2 cm djup skålning på den djupaste punkten vid strålspetsen (från strålspets till marknivå alltså).

Hästar med höga, smala, hårda hovar har ofta något mer problematisk omställning, eftersom dessa hovar har större skador på vävnaden samt kräver mer av underlaget för att bli av med sin patologiska form.

Ta hjälp av en väldigt duktig hovvårdare och håll täta intervaller första tiden, så gör du omställningen så smärtfri som möjligt.

Jag har fått min utbildning genom flera års lärlingsskap hos både hovslagare, veterinär och strasserverkare, samt läst litteraturen från de andra barfotaskolorna. Min verkning ligger nära strasserverkningen.

Det är något mer omfattande än vad jag hinner/vill sitta och skriva på ett forum.

Förenklat så kan man säga att man genom verkningen tar bort orsaken. Jag hävdar starkt att både strålbenshälta och bockhov är direkt verkningsrelaterade åkommor.

Om det inte var så så skulle jag inte kunna verka bort det, och det kan jag. Har flera exempel på fång, strålbenshältor, bockhovar, plattfötter och separationer som försvunnit helt tack vare bra hovvård.

Ok.
Min gubbe (kbltravare, 28 år) har sedan 9 år tillbaka strålbenshälta hf, antagligen även vf oxå.
Skos med straightbar ringsko, sula och hoofpad. Har tyvärr råkat ut för en dålig hovslagare (Ultunahovis..:mad:), så nu håller nya hovisen på att korrigera hovarna.:bow:
Kan EJ gå barfota, för då blir han blockhalt.
Provade i hans "ungdom" (drygt 18 år då:D) att låta han vara barfota bak på betet 2 mån, helsemester i hagen. Var lika ömfotad och halt hela tiden, fick plasta för att få på skorna igen.

*KL*

Jag har haft min häst skodd hela tiden, förutom på sommarbetet, men har nu flyttat, och här har vi gamla järnvägen som är fleraflera mil lång, och består bara av samma sand som finns på stranden, så skorna har åkt av, tycker det ser skönare ut för honom på något sätt. Har bott här förut och då gick han också barfota. Men på vintern är han skodd, p.ga halkan.

Varför vill du sko av hästen? :confused:

Om hästen ömmar det minsta lilla så får den försämrade gångarter. Har sällan sett hästar som skotts av i vuxen ålder, få ökat förbättrade rörelser, bogfrihet osv, på det sätt som beskrivs i tråden. snarare tvärtom....

En "frisk" hov är inte ömmare efter avskoning än innan, men tyvärr är skodda hovar sällan friska. Har dock haft flera fall där stegförbättring skett direkt efter avskoning/verkning! (bla flera fall av strålbenshälta, både diagnosticerad och misstänkt).

vilken typisk kommentar från en strasserverkare!
dessutom kan du väl inte dra in ett sjukdomsfall som strålbenshälta för att påvisa att en FRISK häst får förbättrade gångarter om skorna dras av? Det blir ju helt missvisande!

Senast ändrad:

Elastiska putan är ofta underutvecklad på en häst som varit skodd länge p g a att hovmekanismen och stråltrycket blir för litet med järnskor.
Om man skor av en häst som varit skodd många år så får man räkna med att ha boots med paddar i för att stimmulera utvecklingen av framför allt elastiska putan innan hästen rör sig bra helt utan skor.
Det gäller inte alla hästar men man bör ha boots vid behov.
Om man vet att man ska rida på grusväg t e x.

fast sådär går det inte att generalisera. På en häst med plattare hovar tex, blir stråltrycket helt acceptabelt och funktionellt, även med skor! En rätt skodd häst har inte dessa problem.
Det finns inga belägg för att sitta här på forumet och påstå att skodda hästar har sjuka hovar rent generellt! Det är ren och skär lögn. Det skulle aldrig gå att ha skodda friska funktionella hästar som tävlar och tränar hårt och som rör sig friskt och fräsht, om det påståendet var sant. Ingen hov - ingen häst. Och det gäller både skodda och oskodda hästar!

Jag har inte påstått att skodda hovar generellt har sjuka hovar.
Men de har inte lika välutvecklad elastisk puta som en oskodd häst. Det står jag för, och det är vad som kan ge störst problemen när man vill ha den oskodd. Om den inte gått något oskodd i perioder innan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar på att försöka ha min 20-åring barfota i sommar, hela säsongen från att barmarken kommer till halkan i höst igen, ungefär ett...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: kopparberg
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 636
Senast: Sunnan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar