Ta av skorna bak (ingen barfotatråd)

K

Kalasbruden

Hej,
Finns väldigt mycket trådar här om att sko eller inte, hoppas att någon orkar ge mig råd om det här med skor i alla fall :o

Har en treåring som jag inte hade planerat att sko än, men han nötte jättemycket på bakhovarna i somras utan förklaring (gallig och öm) och enligt min dåvarande hovis så var jag tvungen att sko bak (och då även fram). Så nu är han skodd fyra gånger. Hovarna har växt ut fint och jag funderar på att ta av skorna bak igen. Han rids så lite så jag tycker att det är onödigt att han har skor.

Nu till min fråga: Om jag tar av skorna bak, kommer han att bli jätteöm då? Några andra symptom som man ska vara beredd på? Vi är med på en unghästkurs en gång i månaden, nästa gång är tre dagar efter hovis. Tror ni att jag kan vara med på den om jag tar av skorna bak eller kommer han att vara för öm? :confused:

Förstår att det skiljer sig från individ till individ och att man måste prova sig fram, men eftersom det är krångligt att få extratider med min hovslagare och att jag faktiskt inte vill missa ett kurtillfälle så är jag tacksam för åsikter och erfarenheter! :bow:

Mvh KB

Sv: Ta av skorna bak (ingen barfotatråd)

Hej

Min treåring har gått utan skor i närmare ett år och han ömmar ingenting. Jag har nog tänkt att sko åtminstone fram när det blir halare så jag kan brodda, men eftersom han inte rids särskilt mkt så provar jag med barfota ett tag till... Jag har precis fått honom så jag får prova mig fram. Hur du ska göra vet jag inte, jag skulle följa hovslagarens råd eftersom de är de som kan det där med hovar! Iallafall kan man lita på att min hovis säger som det är och inte hittar på bara för att han ska få in pengar! Lycka till!

Kalasbruden skrev:
Hej,
Finns väldigt mycket trådar här om att sko eller inte, hoppas att någon orkar ge mig råd om det här med skor i alla fall :o

Har en treåring som jag inte hade planerat att sko än, men han nötte jättemycket på bakhovarna i somras utan förklaring (gallig och öm) och enligt min dåvarande hovis så var jag tvungen att sko bak (och då även fram). Så nu är han skodd fyra gånger. Hovarna har växt ut fint och jag funderar på att ta av skorna bak igen. Han rids så lite så jag tycker att det är onödigt att han har skor.

Nu till min fråga: Om jag tar av skorna bak, kommer han att bli jätteöm då? Några andra symptom som man ska vara beredd på? Vi är med på en unghästkurs en gång i månaden, nästa gång är tre dagar efter hovis. Tror ni att jag kan vara med på den om jag tar av skorna bak eller kommer han att vara för öm? :confused:

Förstår att det skiljer sig från individ till individ och att man måste prova sig fram, men eftersom det är krångligt att få extratider med min hovslagare och att jag faktiskt inte vill missa ett kurtillfälle så är jag tacksam för åsikter och erfarenheter! :bow:

Mvh KB

kan du inte dra av skorna bak själv då?

oftast brukar oskoddt bak inte vara något problem...hästar brukar oftast inte ha större besvär med barfota bak...typ som fram. KAn bero på att den mesta vikten vilar på fram.

:D Ja det vore en syn för gudarna, att se mig dra av skorna :smirk: Sist jag skulle fila till en söm som var lite för vass åkte halva tummen av... inte så praktisk av mig.

Nåja, jag kan alltid hitta någon som kan ta av bakskorna åt mig. Problemet är att få hovis att slå på dom igen ifall jag upptäcker att det inte fungerar. Det jag undrar över är just hur mycket dom ömmar första dagarna när man tar av skorna. Han är ju bara skodd fyra gånger, men han kanske blir öm ändå?

/KB

Kalasbruden skrev:
:D Ja det vore en syn för gudarna, att se mig dra av skorna :smirk: Sist jag skulle fila till en söm som var lite för vass åkte halva tummen av... inte så praktisk av mig.

Nåja, jag kan alltid hitta någon som kan ta av bakskorna åt mig. Problemet är att få hovis att slå på dom igen ifall jag upptäcker att det inte fungerar. Det jag undrar över är just hur mycket dom ömmar första dagarna när man tar av skorna. Han är ju bara skodd fyra gånger, men han kanske blir öm ändå?

/KB

det är lätt :) fixa nån som kan slå på dem åt dig också, det är inte heller svårt, inte när de är riktade.
jag tror inte det är några problem när hästen inte är skodd så mycket innan.

Synd att du var tvungen att sko din häst. Förmodlingen kommer den att bli öm om du tar av skorna men det enda sättet att vänja in den är att den får röra på sig. När du börjar springa barfota på våren blir du aldrig van om du ligger på soffan med fötterna i vädret. Ju mer du rör hästen på olika underlag desto fortare vänjer den in sig.Men man får ta det lite lugnt i början

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 272
Senast: axel
·
Hästvård Nu är det många frågor ifrån mig, vet ej heller om det är rätt ställe frågan hamnade på. Men men, det är så här att min häst har varit...
2
Svar
21
· Visningar
2 498
Senast: mackan
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 392
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna