Ta av bakskor?

Gabriol

Trådstartare
Behöver lite erfarenheter och råd!

Jag har tänkt släppa min häst på bete om ungefär 1 månad. Han är dock skodd runt om och det kan han inte vara på det betet han ska till. Alltså måste jag förmodligen plocka av bakskorna på honom.

Har ni några erfarenheter av det? Har det gått bra eller har hästen blivit jätteöm?
Jag har funderat på att köpa några slags boots att ha när jag rider, i hagen går han ju bara på gräs så han borde ju inte bli öm där.

När tror ni det är bäst att plocka av skorna? Funderar på att göra det ungefär en vecka innan betesläpp och sedan låta honom vila/skrittas i nån vecka för att han ska vänja sig lite. Om det nu gör någon nytta, dom behöver nog ganska lång tid att vänja sig egentligen.
Kanske ska prova att ge Biotin eller liknande för att hjälpa honom lite, så att inte hovarna går i sönder. Ger det något resultat, tycker ni?

Jobbigt det här, vill ju gärna att han ska gå på bete, men vill såklart inte att han ska ha ont. Kommer att rida honom som vanligt (dvs ganska mycket) under hela betessäsongen.

Vad tror ni? :)

Sv: Ta av bakskor?

Trist att du inte får ha hästen skodd bak under sommaren, det är ju lätt hårt i marken även på sommaren om man inte bara har böljande fält att rida på. Tror inte att biotin gör varken till eller från, det kan möjligen bara påverka det nybildade hornet och gör inget åt det befintliga. Om det funkar med boots har jag ingen aning om, saknar erfarenhet av det.
Om hästen kommer bli öm eller inte är ju svårt att säga, det är ju alldeles olika från häst till häst.
Antar att det bara är att prova sig fram, men idealet hade ju varit ett bete tillsammans med hästar han redan känner, där han fick behålla skorna på.

hej tänkte dela med mej av mina erfarenheter som är ganska positiva. Har ett hbl på 16 år som rids fullt året om på alla underlag som endast är skodd fram, han ömmar inte alls. Sedan har jag ett fblsto som jag plockade av skorna för ca 1,5 år sedan inför fölning, innan dess skoddes hon runt om, hade rätt dåliga hovar, de flöt ut och fick sprickor mm, men nu går hon fram överrallt behåller formen fint och ömmar inte överdrivet mkt så det finns hopp... ska du ge ngt som ger hovarna en kick, ge enzion, dyrt men effektivt :) lycka till

Min åsikt är att oskodda hovar mår bäst om hästen inte rids. Men att det naturligtvis hänger på kvaliteten på hornet, hur hästen belastar och vilket underlag du rider på.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 058
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 023
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 166
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
631
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur